Hoeveel eieren eten en wat ze kunnen betekenen  voor je gezondheid?

Hoeveel eieren eten en wat ze kunnen betekenen voor je gezondheid?

Hoeveel eieren eten per dag is gezond en wat betekent het voor onze gezondheid? Nog niet zo lang geleden werd ons aangeraden niet meer dan twee eieren per week te eten. Wetenschappers ontdekken meer en meer voordelen van eieren eten. Zodanig zelfs dat we nu wekelijks twaalf eieren mogen naar binnen werken. Dit gezond product van de kip heeft een rijke voedingswaarde en bevat veel gezonde voedingsstoffen. Vooral eiwitten, vitaminen en mineralen. Dankzij hun vele gezonde ingrediënten helpen eieren ons zelfs meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen.

Eieren zijn puur natuur en super gezond. Maar wat betekenen ze voor onze gezondheid?

Eieren eten passen in een gezond en natuurlijk eetpatroon, zeker als je makkelijker wilt afvallen. Een ei barst van alle gezonde voedingsstoffen en bevat  toch maar 75 calorieën. Eieren bevatten vooral:

  • Vitaminen: zoals vitamine A, B2, B5, B9, B9, foliumzuur, B12, vitamine D en E
  • Mineralen: vooral ijzer, fosfor, kalium, magnesium, zink en selenium
  • Gezonde vetten: vooral omega 3 en oliezuur
  • Eiwitten
  • Aminozuren

In eieren zijn alle aminozuren aanwezig

Aminozuren zijn de bouwstenen van ons lichaam. Eieren leveren ons alle essentiële aminozuren die we niet zelf aanmaken en dus alleen uit onze dagelijkse voeding halen. Ze bevatten eiwitten met een hoge biologische waarde en dit zonder gluten, koolhydraten en lactose. Het is dus uitstekende voeding voor diegenen die kampen met een lactose-intolerantie, met coeliakie of met diabetes.

Hoeveel eieren eten gezond: Hun gezonde vetten zorgen voor een evenwichtig cholesterolgehalte

Over eieren bestonden er lange tijd heel wat misverstanden. Zo ging men er van uit dat eieren ons cholesterolgehalte uit evenwicht bracht door de ongezonde LDL- cholesterol te verhogen. Het tegendeel is waar. Eieren bevatten vooral gezonde omega 3 vetzuren en oliezuur. Dat zijn zijn enkelvoudig als meervoudig onverzadigde en super gezonde vetten. Deze gezonde vetten zijn onmisbaar als bron van energie. Ze verteren makkelijk en vragen relatief veel energie. En dat is precies wat nodig is om makkelijker ons overgewicht kwijt te spelen. In eieren vinden we ook sterke antioxidanten zoals fosfolipiden en lecithine. Die beschermen ons tegen de vrije radicalen die onze lichaamscellen beschadigen, ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen.

Lees ook: Gezonde noten brengen je cholesterolgehalte weer in evenwicht

Hoeveel eieren eten gezond: Eieren zijn ook super gezond voor zwangere vrouwen

Dankzij de aanwezigheid van foliumzuur en choline zijn eieren ook super gezond voor zwangere vrouwen, voor hen die snel zwanger willen of die borstvoeding geven. Beide stoffen verkleinen de kans op vroeggeboorten en op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje of een hazenlip.

Hoeveel eieren eten gezond: Choline onmisbaar voor een goed geheugen

Choline maakt deel uit van het vitamine B-complex en is in water oplosbaar. We maken slechts erg kleine hoeveelheden choline aan.
In onze hersenen maakt choline een stof die onmisbaar is voor het goed functioneren van ons geheugen. Belangrijke bronnen van choline zijn:

  • Eierdooiers  
  • Orgaanvlees: en vooral lever
  • Groene bladgroenten
  • Alle soorten bonen
  • Tarwekiemen

Een tekort aan choline is vaak oorzaak van leverproblemen zoals een vervette lever en hoge triglyceridenwaarde in het bloed. Daarnaast is deze stof ook oorzaak van spierschade.

Lees ook: De juiste vitaminen en mineralen voor een betere gezondheid en makkelijker afvallen

Hoeveel eieren eten: Eieren helpen ons makkelijker afvallen

Eieren hebben dus niet alleen een gunstig effect op onze gezondheid. Dankzij hun grote hoeveelheid eiwitten helpen ze ons ook gezond afvallen. Eiwitten zijn namelijk een bron van gezonde voedingsstoffen en geven ons een snel en langdurig voldaan gevoel. Daardoor hebben we minder vaak honger en eten we minder. Eiwitten verminderen ook onze trek in zoete en ongezonde tussendoortjes zoals snoep, koekjes, gebak en chips. Een ei is goed voor zeven gram eiwitten of tien procent van het totale aantal eiwitten dat je dagelijks nodig hebt. Na moedermelk zij eieren het voedingsmiddel met de hoogste biologische waarde.

Hoeveel eieren eten: Eieren zijn ook belangrijk voor onze spieren

Dankzij hun hoge concentratie aan eiwitten zijn eieren belangrijk voor onze spieren. Eiwitten zorgen namelijk voor meer spieren en voor het behoud van onze spiermassa. En zelfs spieren zijn belangrijk om ons overgewicht te verliezen. Spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën) zelfs in rust en tijdens onze slaap. Daarom het belang van voldoende slaap voor onze gezondheid en ons lichaamsgewicht. Hoeveel slaap we nodig hebben om gezond te zijn, verschilt van persoon tot persoon. Algemeen wordt aangenomen dat acht uur slaap per nacht ideaal is.

Eieren eet je best bij je ontbijt of als tussendoortje

Eet gerust dagelijks een of twee eieren bij je ontbijt, bij voorkeur hard gekookt. Daardoor eet je overdag veel minder en val je sneller af.

Lees ook: Eiwitrijke tussendoortjes met weinig calorieën die je helpen afvallen

Hoeveel eieren eten: Eieren bescherming tegen hart- en vaatziekten

In eieren vinden we veel gezonde HDL- cholesterol. Dit soort cholesterol is onmisbaar om gezond te blijven. Gezonde HDL cholesterol zorgt voor de aanmaak en de regeling van hormonen. Het cholesterol in eieren is de meeste gezonde soort. Deze gezonde vetzuren verkleinen ons risico tegen aderverkalking en tegen hart- en vaatziekten.

Eieren zorgen voor extra energie

Eieren zijn rijk aan ijzer, een mineraal dat ons de nodige energie verschaft. Ijzer neemt makkelijk zuurstof op zuurstof en vervoert het naar onze organen en spieren. Vitamine B2 maakt op zijn beurt energie afkomstig uit vet, koolhydraten en eiwitten vrij.

Hoeveel eieren eten: Eieren verhogen onze natuurlijke weerstand 

Eieren zijn rijk aan stoffen die onze natuurlijke weerstand verhogen zoals carotenoïden. Die zet ons lichaam om in vitamine A dat onze weerstand een extra boost geeft. De vitamine D uit eieren zorgen voor een goede celgroei en celdeling wat dan weer ons immuunsysteem ten goede komt. En ook vitamine B6 en selenium uit eieren verhogen onze weerstand. Hoe hoger onze natuurlijke weerstand hoe kleiner ons risico op verkoudheden, griep, corona, ontstekingen van onze luchtwegen en bronchitis.

Lees ook: Weerstand verhogen met de juiste natuurlijke voeding

Eieren beschermen tegen depressie

Dat danken we aan de aanwezigheid van vitamine D. Wetenschappelijk onderzoek leerde ons dat bij een lage concentratie aan vitamine D de kans op een depressie sterk toeneemt. Een tekort aan Vitamine D vermindert zelfs ons denkvermogen. Eieren bevatten dus ook choline, een stof die we in geringe hoeveelheden zelf aanmaken. Choline verbetert ons denkvermogen, zeker bij ouderen. Deze stof helpt namelijk bij de communicatie tussen hersencellen.

Eieren tegen oogziekten

Daar zorgen aanwezige carotenoïden voor. Ze voorkomen vooral degeneratie van de macula lutea of de gele vlek. Dit helpt tegen blindheid en staar. De grote hoeveelheid antioxidanten zoals luteïne en zeaxanthine helpen mee aan de heropbouw van de cellen van het netvlies.

Eieren zorgen voor gezonde en sterke nagels en haren

Mooie, sterke en gezonde nagels en haren krijgen we door de aanwezigheid van sulfaat in eieren. Sulfaat zuivert ons lichaam van alle (giftige) afvalstoffen die zich verzamelen in onze lichaamsweefsels en spieren. Een lichaam zonder afvalstoffen is niet alleen gezonder maar verliest ook makkelijker zijn overgewicht. Broze nagels of dun futloos haar weerspiegelen je gezondheid.

Eieren passen in ieder gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.