Drank: frisdrank en cola veroorzaken beroerte

frisdrank

Drank: frisdrank en cola veroorzaken beroerte

Cola is ongetwijfeld de meest gedronken frisdrank ter wereld, en dit zowel bij jong als oud. Of het meteen ook de gezondste drank is vlat sterk te betwijfelen. Er werd de laatste jaren heel wat wetenschappelijk onderzoek georganiseerd naar de gezondheid van frisdrank en cola. De resultaten van al deze onderzoeken zijn gelijklopend. Het gebruik van koolzuurhoudende frisdranken en zeker van cola moeten tot een strikt minimum beperkt worden, zeker bij jongeren waar het hyperactiviteit en zelfs adhd kan veroorzaken of de symptomen ervan versterken.

Frisdrank en cola vergroten niet alleen je risico op overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte, jicht en hartziekten. Na de jongste studies wordt ook een grotere kans op een beroerte aan dit lijstje toegevoegd.

Frisdrank barst van suiker

Frisdrank barst van de suikers, en dat leidt steeds meer tot ongezonde reacties van ons lichaam. Het massaal drinken van frisdrank en cola zorgt als het ware voor een kettingreactie die nu ook kan leiden tot een beroerte. De hoge dosis suiker in frisdrank leidt tot een plotse verhoging van je bloedsuikerspiegel, hetgeen na enige tijd glucose- intolerantie, insulineresitantie en allerlei ontstekingen kan veroorzaken. Dat zorgt op zijn beurt dan weer voor aderverkalking en trombose, uitgerekend dé risicofactoren voor een beroerte.

Ongezond leefpatroon

Onderzoekers stelden nog vast dat hoe groter je frisdrankgebruik, hoe ongezonder ook je algemeen leefpatroon. Van de in totaal 85ooo vrouwen en 43000 mannen die de laatste jaren aan al deze studies deelnamen, werden uiteindelijk 3000 vrouwen en 1400 mannen slachtoffer van een hartaanval. Diegenen die veel frisdrank drinken leven ook veel ongezonder. Ze hebben niet alleen minder lichaamsbeweging dan hun leeftijdsgenoten die minder of zelfs geen frisdrank drinken. Ze aten ook opvallend veel meer rood vlees en vetrijke voeding.

Botontkalking en osteoporose

Er is echter veel meer aan de hand.  Frisdrank in ‘t algemeen en cola in het bijzonder veroorzaakt vooral bij vrouwen botontkalking en osteoporose. De oorzaak daarvan moet vooral gezocht worden in de aanwezigheid van fosforzuur, vooral dan in cola. Dat geeft aan frisdrank en cola zijn hoge zuurtegraad, hetgeen gecamoufleerd wordt met hoge concentraties aan suikers. Frisdrank- en coladrinkers hebben opvallend weinig calcium in hun bloed, waardoor ze veel minder kalk aanmaken. Dat veroorzaakt broze beenderen én een verhoogd risico op osteoporose.

Hartslag en ademhaling

In cola zit ook nog eens een hoge dosis cafeïne, dat een slechte invloed heeft op zowel je hartslag als je ademhaling en zelfs je stofwisseling. Cafeïne heeft op wat langere termijn zelfs een verslavend effect en stimuleert je zenuwstelsel. Daarom is cola zeker voor kinderen sterk af te raden. Daar de aanwezigheid van  cafeïne zorgt cola voor hyperactiviteit en zelfs voor adhd. Wetenschappers stellen cola hier voor mede verantwoordelijk.

En cola light?

We zijn ons steeds meer bewust van de nadelige gevolgen van cola op onze gezondheid, en grijpen daarom steeds meer en meer naar de light versie. Volgens wetenschappers is er echter weinig of geen verschil tussen de klassieke cola en deze light cola op het vlak van onze gezondheid.

In cola light werden de suikers vervangen door kunstmatige zoetstoffen als aspartaam en sacharine en die zijn minstens zo omstreden dan suiker.

In light cola worden ook kunstmatige bewaringsmiddelen gebruikt. Vele kinderen zijn hier extra gevoelig aan en reageren hyperactief.  Aan kindercola worden nog grotere dosissen kunstmatige zoetstoffen toegevoegd. Deze worden na verloop van tijd door ons lichaam afgebroken hetgeen darmkanker kan veroorzaken. De oplossing voor dit alles. Die ligt voor de hand… meer dan ooit water drinken en natuurlijk minder suiker gebruiken.

Wil jij ook bewuster met suikers omgaan?

E-cursus-Optimaal-Gezond-met-SuikersJe zou bijna vergeten dat er ook goede suikers zijn! En juist die zogenaamde essentiële suikers, die komen wij tekort in onze voeding. Nu ga je de wetenschap van gezonde suikers ontdekken en kun je met de kennis die wij je bieden in de cursus jouw gezondheid vrij eenvoudig zelf significant verbeteren! Wil jij ook ervaren wat de juiste suikers voor jouw lichaam en geest kunnen doen? Meld je dan aan voor de 6 weken-durende cursus ‘Optimaal Gezond met Suikers’ van Miss Natural.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.