Olijfolie gezond: Waarom zou je dit soort olie meer moeten gebruiken?

Spread the love

Olijfolie gezond en afkomstig uit het vruchtvlees en de zaden van olijven. Het bevat veel gezonde onverzadigde vetten, vetzuren en veel vitamine E. Daarom maakt het ook deel uit van de bekende ‘Schijf van Vijf’, de basis van ieder gezond eetpatroon. Natuurlijke olie zoals olijfolie is een verrijking voor je gezond eetpatroon, zeker als je makkelijker wilt afvallen.

Wat kan olijfolie ook voor jouw gezondheid betekenen?

Wie gezond wil leven zonder overgewicht eet vaak zo weinig mogelijk vetten. Dat is geen goed idee. We moeten namelijk onderscheid maken tussen de verschillende soorten vetten, namelijk:

  • Onverzadigde vetten
  • Verzadigde vetten
  • Transvetten
  • Vetzuren en vooral omega 3 vetzuren

Verzadigde vetten en zeker transvetten zijn schadelijk voor onze gezondheid. Ze zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daarmee verbonden aandoeningen zoals aderverkalking, hard- en vaatziekten, een verstoord cholesterolgehalte, teveel vet (triglyceriden in ons bloed), verstoorde hormonen, hoge bloeddruk en diabetes. Onverzadigde vetten en zeker omega 3 vetzuren zijn onmisbaar als bron van energie. Een gezond en natuurlijk eetpatroon bestaat naast veel hoogwaardige eiwitten uit voldoende gezonde vetten en koolhydraten.

Soorten olijfolie

We hebben de keuze tussen meerdere soorten olijfolie, zoals:

  • Gewone lijfolie: met geraffineerde olijfolie en olijfolie van de eerste persing als belangrijkste bestanddelen.
  • Olijfolie van de eerste persing: wordt mechanisch onder druk gezet zonder verwarming of toevoeging van additieven.
  • Extra vierge olijfolie: is onbewerkt, dus puur natuurlijk.
  • Geraffineerde olijfolie: wordt verkregen door pure olijfolie te raffineren. Eventuele onzuiverheden worden verwijderd door verwarming en afkoeling.
  • Olijfolie van olijven die niet door de eerste kwaliteitsselectie kwamen.

Voedingswaarde van olijfolie

Olijfolie heeft en hoge voedingswaarde en bevat naast grote hoeveelheden omega 3 en 6 vetzuren en vitaminen E en K.

Gebruik olijfolie

Extra vierge olijfolie wordt gebruikt in pasta’s, salades, vinaigrettes en in koude sappen. Extra vierge olijfolie is niet geschikt om niet te bakken omdat daarbij polycyclische aromatische koolwaterstoffen kunnen worden gevormd bij hoge temperaturen waarvan is bewezen dat ze kankerverwekkend zijn.

Lees ook:Olijfolie of zonnebloemolie – Wat is de gezondste plantaardige olie?

Olijfolie is niet geschikt voor warme gerechten

Olijfolie is rijk aan omega 3-vetzuren. Bij verhitting verliezen ze het bijna al zijn gezondheidsvoordelen. Olijfolie kunt u het beste online kopen, daar vind je de grootste selectie van de beste kwaliteit. Eerste keus biologische olijfolie, de puurste olijfolie.

Olijfolie gezond helpt je makkelijker afvallen en je gewicht onder controle houden

Vet in onze dagelijkse voeding wordt steeds gelinkt aan overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas. Ondertussen werd al heel wat wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed van olijfolie op onze gezondheid en vooral op ons lichaamsgewicht. Daaruit blijkt dat olijfolie niet verantwoordelijk is voor overgewicht, integendeel. Dit soort olie staat centraal in het mediterrane dieet, met voorsprong het gezondste eetpatroon ter wereld en gelinkt aan een gezond lichaamsgewicht. Daaruit besloten wetenschappers dat olijfolie je makkelijker doet afvallen en je helpt om je gezond gewicht onder controle te houden.

Olijfolie helpt tegen het metabool syndroom

Chronische ontstekingen zijn later vaak oorzaak van hart- en vaatziekten, diabetes type 2, Alzheimer, artritis, overgewicht en van het metabool syndroom. Het metabool syndroom is een verzameling van klachten die verband houden met onze stofwisseling. Het gaat om een combinatie van een verhoogd cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, overgewicht, teveel buikvet, en een hoge bloedsuikerspiegel. Wanneer drie van deze klachten tegelijk optreden spreken we van het metabool syndroom. Vooral mannen hebben er last van. Studies toonden aan dat oliezuur, het belangrijkste vetzuur in olijfolie, de niveaus van belangrijke ontstekingsmarkers, zoals C-reactief proteïne, kan verlagen. Een studie toonde ook aan dat de antioxidanten in olijfolie bepaalde genen en eiwitten kunnen remmen die ontstekingen veroorzaken.

Lees meer over het metabool syndroom:Het metabool syndroom verhelpen met gezonde voeding

Olijfolie gezond dankzij grote hoeveelheden antioxidanten

Naast deze gezonde gunstige vetzuren bevat olijfolie ook vitamines E en K en hoge concentraties sterke antioxidanten. Deze beschermen ons tegen de vrije radicalen die onze cellen en weefsels beschadigen, ziekten veroorzaken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen. Deze antioxidanten hebben een biologische activiteit en kunnen het risico op chronische ziekten verminderen. Ze hebben een sterke ontstekingsremmende werking, helpen je cholesterol weer ion evenwicht brengen en beschermen tegen oxidatie. Daardoor verkleinen ze ons risico tegen aderverkalking en hart- en vaatziekten.

Olijfolie gezond want rijk aan gezonde enkelvoudig onverzadigde vetten

Naast onverzadigde vetzuren, vooral omega 3 en 6 vetzuren, bevat deze olie ook veel enkelvoudig onverzadigd vet, namelijk oliezuur. Studies hebben aangetoond dat oliezuur ontstekingen kan verminderen en zelfs een gunstig effect kan hebben op kankergerelateerde genen. Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn goed bestand tegen hoge temperaturen, dus koken met olijfolie is een goede keuze.

Olijfolie kan de kans op diabetes type 2 sterk verminderen

Olijfolie beschermt tegen diabetes type 2. Dat danken we aan zijn gunstige invloed op onze bloedsuikerspiegel en insulinegevoeligheid. De resultaten van grootschalige onderzoeken hebben aangetoond dat een mediterraan dieet dat rijk is aan olijfolie het risico op diabetes type 2 met meer dan 40 procent kan verminderen.

Alle voordelen van olijfolie op een rijtje

De belangrijkste voordelen van olijfolie zijn:

  • Helpt je makkelijker afvallen en meer ongezond buikvet verbranden
  • Verlaag hoge bloeddruk
  • Vermindert de kans op aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Is een belangrijke bron van antioxidanten: die beschermen je tegen beschadiging van onze cellen en lichaamsweefsels, versterken ons immuunsysteem en verhogen je natuurlijke weerstand en vertragen ons natuurlijke verouderingsproces
  • Vergemakkelijken de opname van vitamine E
  • In combinatie met veel verse groenten kan het je risico op kanker met wel 75 procent verminderen, met name maagkanker en borstkanker
  • Kan osteoporose voorkomen en symptomen verlichten
  • Verbetert je leverfunctie
  • Verkleint de kans op Alzheimer
  • Helpt beroertes voorkomen
  • Bepaalde antioxidanten in olijfolie helpen tegen voor voorkomende kankers
  • Olijfolie heeft antibacteriële eigenschappen
  • Olijfolie kan helpen bij de behandeling van reumatoïde artritis: betreft een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door misvormde en pijnlijke gewrichten. Natuurlijke voedingssupplementen op basis van olijfolie werken ontstekingsremmend en verminderen oxidatieve stress bij personen met reumatoïde artritis. Je kunt visolie (een ontstekingsremmende bron van omega-3-vetzuren) mengen met visolie, wat de gunstige effecten van olijfolie aanzienlijk kan versterken. Wetenschappelijk onderzoek toont ook aan dat de combinatie van olijfolie en visolie de gewrichtspijn en ochtendstijfheid bij patiënten met reumatoïde artritis aanzienlijk kan verbeteren.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.