Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

Je Naam:
*Je Email:

Olijfolie of zonnebloemolie – Wat is de gezondste plantaardige olie?

Olijfolie wordt meestal naar voor geschoven als het om de keuze van de meest gezonde plantaardige olie gaat. Dat gezond imago heeft het ongetwijfeld te danken aan het mediterrane voedingspatroon dat nu al enkele jaren na elkaar door diëtisten en andere wetenschappers als het meest gezonde dieet wordt aangeduid.

Maar wat dan met de vele andere plantaardige oliën zoals zonnebloem- en kokosolie? Welk effect hebben deze oliën op je gezondheid en een gezond gezicht?

Kortom, wat is de gezondste plantaardige olie? Olijfolie, zonnebloemolie of nog een andere soort olie? 

Olijfolie is afkomstig van geperste olijven. Men gebruikt daarvoor zowel het vruchtvlees als de pitten. Olijfolie komt vooral uit Spanje, Italië en Griekenland wordt geproduceerd.

De zuurgraad van extra vierge olijfolie ligt nooit hoger dan 1%.

Olijfolie is puur natuur. Er zijn dus geen scheikundige producten in terug te vinden. Extra vierge olijfolie wordt mechanisch geperst of gecentrifugeerd.

Tijdens het productieproces komt de temperatuur nooit boven de 28 graden. Olijfolie heeft een licht bitter, fruitig, soms peper- achtige of gras- achtige smaak en is afhankelijk van de soort olijven die men gebruikt.

Olijfolie is rijk aan sterke antioxidanten en gezonde vetzuren

Olijfolie is een belangrijk onderdeel van het de mediterraans dieet, een van de meest gezonde diëten ter wereld.

De vele gezondheidsvoordelen van extra vièrge olijfolie?

Extra vierge olijfolie is rijk aan gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten.

Extra vièrge olijfolie:

  • Vertragen ons natuurlijk verouderingsproces en zorgt zo voor een strakke en jonge huid
  • Werkt ontstekingsremmend
  • Werkt pijnstillend 
  • Verlaagt het risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten
  • Zorgt voor een gezonde bloeddruk
  • Beschermt tegen aderverkalking 
  • Stimuleert de werking van onze lever
  • Zorgt voor sterke botten en helpt tegen botontkalking of osteoporose

Meer calorieën verbranden en gemakkelijk gewicht verliezen doe je door meer vet te verbranden

Soep makenWil je meer vet verbranden , je gezondheid verbeteren en sneller afvallen?  Dan moet je naast gezond eten met de juiste voeding, ook meer opgeslagen lichaamsvet verbranden. En dan is het Vet Verliezen 1.0 Programma zeker iets voor jou.

Het Vet Verliezen 1.0 programma van Mark Van Oosterwijck is geen wondermiddel.

Zonder inspanningen lukt het je met zijn programma ook niet om meer vet te verbranden.

Met de nodige discipline en motivatie is het wel een uitstekende manier om op een verantwoorde en dus gezonde manier meer vet te verbranden.

Geraak je, ondanks gezond eten en voldoende beweging niet van je laatste vet verlost, en ben je voldoende gemotiveerd om meer spieren te kweken en je laatste vet te verliezen?

Weet je zeker dat je dit langer dan twee weken kunt volhouden? Dan is het Vet Verliezen 1.0 programma wellicht iets voor jou!

Een uitgebreide en onafhankelijke review over Het Vet Verliezen 1.0 programma, lees je HIER

Hoe gezond is zonnebloemolie?

Zonnebloemolie is uiteraard afkomstig van geperste pitten van de zonnebloem. Zo één klein zonnebloempitje bevat  bevat tot de helft olie. Het betreft een dunne plantaardige olie met een heldere lichtgele kleur. Deze olie is rijk aan vitamine E, bevat weinig ongezond verzadigd vet en des te meer gezonde onverzadigde vetzuren vooral omega 6 en 9 vetzuren.

Koude zonnebloemolie wordt vooral gebruikt bij salades en als bak- en frituurolie. Zonnebloemolie verdraagt geen licht, warmte en/of lucht. Dan gaat deze olie oxideren en wordt ze ranzig. Je bewaart ze bij voorkeur op een koele donkere plaats.

Vetzuurpercentage in zonnebloemolie:

  • Meervoudig onverzadigd Linolzuur (omega 6): 62%
  • Enkelvoudig onverzadigd oliezuur (omega 9): 20%
  • Verzadigd palmitinezuur:
  • Verzadigd stearinezuur: 4,5%
  • Overige vetzuren: 1,5%

Transvetten

Bij de productie van zonnebloemolie vormen zich transvetten, de meest ongezonde soort vet.  Plantaardige oliën bevatten van nature geen transvetten.

Gezonde vetten zijn onmisbaar

In tegenstelling tot verzadigde vetten en transvetten zijn gezonde onverzadigde vetten en oliën onmisbaar voor een goede gezondheid. Ze zijn een bron van energie (calorieën) en zorgen voor het transsport van vet oplosbare hormonen en vitaminen.

In de eerste plaats vitamine A, D, E en K. Deze gezonde vetten stimuleren de werking van onze lever en werken ontstekingsremmend. 

Alleen al om de aanwezigheid van ongezonde transvetten in heel wat zonnebloemolie geven we de voorkeur aan olijfolie.

Hoe gezond is kokosolie?

Zuivere en dus onbewerkte kokosolie is afkomstig van kokosvlees. Er werd al veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de invloed van kokosolie op onze gezondheid.

Daaruit blijkt dat deze plantaardige olie rijk is aan laurinezuur dat onze natuurlijke weerstand versterkt en ons natuurlijk afweersysteem in balans brengt. Laurinezuur dood ziekmakende virussen, schimmels en bacteriën en beschermt ons tegen vele ouderdomsziekten.

Kokosolie maakt deel uit van ieder gezond eetpatroon, zelfs om af te vallen

Kokosolie hoort thuis in ieder gezond eetpatroon. Het doet ons zelfs overgewicht gemakkelijker verliezen. Dat heeft het te danken aan de aanwezigheid van  gezonde, middellange ketenvetzuren.

Het betreft verzadigde vetzuren gaat maar deze komen niet in ons bloed terecht.  Ze gaan immers rechtstreeks naar onze lever waar ze in energie worden omgezet.

Olijfolie en kokosolie de meest gezonde plantaardige oliën

Omdat vele soorten zonnebloemolie transvetten bevatten gaat onze keuze naar olijfolie en kokosolie.

Zoals uit de resultaten van tal van wetenschappelijke studies blijkt zorgt kokosolie voor vele gezondheidsvoordelen.

Het helpt ons zelfs meer vet verbranden en gemakkelijker afvallen. Het heeft zelfs een gunstige invloed op onze schildklier. En dat is zeker goed nieuws voor de velen die iets aan hun overgewicht willen doen.

Een gezonde werkende schildklier helpt ons immers ook snel afvallen.   kokosolie heel veel voordelen voor de gezondheid die niet uit een andere voedingsbron is te verkrijgen.

Olijfolie heeft zijn sporen dan weer dubbel en dik verdiend in het mediterrane voedingspatroon.

Kortom, olijfolie en kokosolie verdienen de titel van de meest gezonde plantaardige oliën.

Wil je nog meer vet verbranden en gemakkelijker gewicht verliezen? Dat kan in combinatie met een gezond eetpatroon, frambozen en het Vet Verliezen 1.0 Programma

Nog meer vet verbranden en snel gewicht verliezen doe je niet met een dieet, maar met een gezond eetpatroon. Een gezond eetpatroon   dat ons makkelijker doet afvallen is ongetwijfeld het Vet Verliezen 1.0 Programma met honderden gezonde voedingstips en originele recepten met puur natuurlijke en vet verbrandende ingrediënten.

Dat Vet Verliezen 1.0 Programma hielp ondertussen al meer dan 15000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun vervelend buikje en van hun overgewicht af.

Ben jij de volgende?

vetverliezenbanner