Lekker eten en afvallen

Lekker eten en afvallen

Lekker eten en afvallen is meestal niet bestemd voor de meerderheid die iets aan hun overgewicht wilt doen. De meesten kiezen nog altijd voor één van de vele ongezonde crash diëten.


Daarbij staan honger lijden en constant calorieën tellen nog altijd centraal. Tevergeefse inspanningen ook, want dergelijke extreme diëten hou je nooit lang vol kun je nooit lang vol. Ze brengen geen oplossing voor ons overgewicht, integendeel.

Hoe kunnen we lekker eten en toch afvallen?

Van het ogenblik dat we stoppen met zo’n crash dieet in in onze oude en meestal ongezonde eetgewoonten hervallen, vliegen de kilo’s er zo weer aan.

Zo ontstaat al snel een tekort aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Lekker etenWe vallen alleen af met een gezond en gevarieerd eetpatroon waarin we alles terugvinden dat we nodig hebben om dagelijks goed te blijven functioneren.

In een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon kun je lekker eten en toch afvallen. Na een korte aanpassingsperiode hou je dat (levens)lang vol en ben je de verloren kilo’s definitief kwijt.

De kilo’s aan overgewicht die je zo verliest komen nooit meer terug.

Lekker eten  en snel afvallen

Iedereen die kampt met overgewicht wil wel zo vlug mogelijk van zijn overtollige kilo’s verlost geraken. Maar niet door constant honger lijden en calorieën tellen.

Lekker eten en afvallen, daar droomt iedereen van. Zowel volgens diëtisten als voedingscoaches gaan beiden uitstekend samen.

Lekker eten en afvallen doen we niet met een van de vele en ongezonde crash diëten. Wel met een gezond eetpatroon met natuurlijke voeding.

Lekker eten en afvallen zonder honger lijden 

Afvallen moet aangenaam blijven. Dat kan niet door constant met een hongergevoel rond te lopen en calorieën te tellen. Dan wordt afvallen een kwelling, en dat hou je nooit lang.

Eet tot je een vol gevoel hebt en verzadigd bent.

Luister ook tijdens het afvallen naar je lichaam en weet wat je eet. Voel wanneer je voldoende gegeten hebt, en stopt tijdig met eten.

Om je overgewicht te verliezen zul je je eetgewoonten moeten aanpassen. Dat heeft het voordeel  dat alle overtollige kilo’s langzaam maar definitief verdwijnen?

Langzaam lekker eten en afvallen zonder calorieën tellen

Lekker eten is niet alleen eten wat je graag eet, maar ook langzaam, en op regelmatige tijdstippen eten. Eet langzaam, kauw goed en concentreer je op wat je eet.

Hou rekening met het feit dat ons lichaam twintig minuten nodig onze hersenen te verwittigen dat we verzadigd zijn.

Eten om af te vallen

Concentreer je op wat je eet.  Eet bijvoorbeeld nooit achter de krant of voor de televisie.

Heb je dat zoet, ongezond en calorierijk tussendoortje écht nodig? 

Lekker eten en afvallen betekent ook  leren neen zeggen

Neen zeggen tegen eten of drinken dat niet in je eetpatroon past is niet gemakkelijk. Lekker eten en afvallen wilt ook zeggen dat je leert neen te zeggen. Je zal zo al snel merken dat door op je eten te letten, lekker eten en afvallen perfect samengaan.

Lekker eten en afvallen doe je met:

Stevia: is een natuurlijke suikervervanger, afkomstig van een gelijknamige plant, die ook als honingkruid bekend is. Het zijn de bladeren van deze plant die de stevia leveren. Stevia is zonder twijfel de zoetste stof ter wereld, en maar liefst vierhonderd keer zoeter dan witte suiker. Stevia is calorievrij, en koop je best in de natuurwinkel of in de bio- shop. Zo ben je zeker van zijn kwaliteit. Controleer steeds de samenstelling van je stevia. Soms wordt stevia aangevuld met… geraffineerde witte suiker

Kruiden: verse kruiden brengen ons eten op de juiste smaak. Gebruik kruiden die je bloedsuikerspiegel constant houden. Zo maakt onze pancreas of alvleesklier minder insuline aan, waardoor meer vet wordt verbrandt. Insuline is immers een hormoon dat onze vetopslag regelt. Kaneel is zo’n gezonde smaakmaker. Dat is ook het geval met Spaanse, rode en zwarte pepers, gember, nootmuskaat, saffraan, peterselie, salie, pepermunt, basilicum en rozemarijn

Olijfolie: boter of zonnebloemolie om et bakken en te branden kun je veel beter vervangen door olijfolie. Olijfolie is rijk aan gezonde onverzadigde vetten

Knoflook: barst van alle mogelijke vitaminen en mineralen. Een belangrijk ingrediënt van knoflook is allicine, dat ons metabolisme verhoogt. Hoe actiever ons metabolisme of stofwisseling, hoe meer vet we verbranden en hoe makkelijker we afvallen

Romaanse sla: is één van de meest gezonde soorten sla. Voor het verteren van Romeinse sla hebben we meer energie nodig dan het ons levert. Dat is eveneens het geval met groene bladgroenten zoals spinazie, groene koolsoorten, andijvie, broccoli, en waterkers

Spelt: bevat maar liefst tot 25 procent meer hoogwaardige eiwitten dan tarwe. Spelt is daardoor de graansoort met de grootste concentratie eiwitten. Deze eiwitten verlengen ons verzadigingsgevoel, waardoor we automatisch minder eten.

Zaden en pitten: zoals zonnebloempitten, pijnboompitten of hennepzaad brengen onze gezonde salades op smaak. Zaden en pitten zijn rijk aan enkelvoudige vetzuren die ons hongergevoel uitstellen

Citroen: zuivert ons lichaam van alle giftige afvalstoffen die ons vetverbrandingsproces in de war sturen. Daardoor wordt afvallen moeilijker, en uiteindelijk zelfs onmogelijk. Drink voor je ontbijt, dus op je nuchtere maag, een groot glas lauw water met vers citroensap. Dat brengt je stofwisseling onmiddellijk op gang.

Grillen: van vlees of vis is gezonder dan bakken of braden. Grillen zorgt voor minder vet

Kook zelf: met zoveel dagverse ingrediënten. Zo weten we wat we eten

Jij wilt toch ook lekker eten en afvallen?

Dat doe je niet met een van de vele, en ongezonde crash diëten, maar met een gezond eetpatroon.

In een gezond en gevarieerd voedingspatroon zoals in De Afslank Receptenbijbel door voedingsdeskundige Richard Ridder wordt beschreven eet je lekker, gezond en val je toch gemakkelijk en snel af. (Gratis webinar)

Gezond vetpercentage

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.