Hoe gezond eten volhouden om het gevreesde jojo effect te voorkomen?

Hoe gezond eten volhouden

Hoe gezond eten volhouden om het door iedereen zo gevreesde jojo effect te voorkomen? Velen vragen het zich af. Als je je gezond gewicht wilt bereiken én behouden kun je dit jojo effect best missen. Het jojo effect ontstaat bij een ongezond crash dieet. Zo krijg je veel te weinig calorieën binnen. Daardoor hou je een crash dieet nooit lang vol. Eens er mee gestopt vliegen de kilo’s er sneller aan dan je ze verloor, zodat je al vlug meer weegt dan bij de start van je crash dieet. Het ene dieet volgt na het andere, zonder resultaat. Met zo een crash dieet krijg je ook veel te weinig gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten en voedingsvezels naar binnen. Dat is uiteraard nadelig voor je gezondheid.

Maar hoe gezond eten volhouden om niet alleen je gezond gewicht te bereiken maar ook te behouden?

Wil jij dit jaar fris van start met een gezonder eetpatroon? De start van een gezond(er) leven is makkelijker dan je denkt. Door bijvoorbeeld ongezonde tussendoortjes te vervangen door groente of fruit leef je op een vooral lekkere manier al een stuk gezonder. Gezond eten hoeft niet ingewikkeld te zijn. Helemaal nieuw is het waarschijnlijk niet, maar herinner jezelf regelmatig aan de onderstaande tips.

Kies voor zoveel mogelijk verse natuurlijke producten

Hoe minder ingrediënten in onze voeding aanwezig zijn hoe gezonder het product. Natuurlijke voeding bevat maximaal vijf bestanddelen, het meest natuurlijke maar één. In een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon eet je dus zoveel mogelijk natuurlijk. Daar horen zeker geen bewerkte producten bij. Dat zijn bijvoorbeeld verse groenten en fruit, peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten), onbewerkte noten, zaden en pitten, volkorengranen (haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa) en volkorenproducten zoals alle soorten volkorenbrood, bolkoren deegwaren en zilvervliesrijst. Tijdens het bewerken van voedingsproducten gaan er heel wat gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, eiwitten en voedingsvezels verloren.

Hoe gezond eten volhouden: Kook zelf en eet evenwichtig en gevarieerd

Kant en klare gerechten en diepvriesmaaltijden horen niet thuis in een gezond voedingspatroon. Kook daarom zoveel mogelijk zelfs en eet evenwichtig en gevarieerd. Probeer regelmatig nieuwe natuurlijke smaken uit. Breng al je gerechten op de gewenste smaak met verse kruiden en specerijen en experimienteer met verse groenten, fruit en peulvruchten. Eet zoveel mogelijk natuurlijke voeding in alle mogelijke kleuren. Zo krijg je alle gezonde voedingsstoffen naar binnen om gezond te blijven functioneren. Maak daarbij ook kennis met de kleurrijke wereldkeuken zodat je nieuwe smaken en gerechten.

Hoe gezond eten volhouden: zuiver regelmatig je lichaam van alle (giftige) afvalstoffen

Als gevolg van ons ongezond eet- en leefpatroon, onze vele lichaamsprocessen en ons slecht leef- en woonklimaat stapelen de (giftige) afvalstoffen zich op in onze organen en lichaamsweefsels. Dat is uiteraard nadelig voor onze algemene gezondheid. Zuiver daarom constant je lichaam met de juiste natuurlijke voeding in plaats van het sporadisch te zuiveren in het vooruitzicht van een nieuw seizoen. Een gezuiverd lichaam activeert je stofwisseling zodat je meer opgeslagen vet verbrandt. Je lichaam constant zuiveren doe je met de juiste natuurlijke voeding en vooral door:

Verse groente en fruit zoveel mogelijk te variëren

Groenten eet je zoveel je wilt. Die zijn namelijk rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en bevatten nauwelijks calorieën. Eet dagelijks minstens 500 gram rauwe of gekookte groenten. Fruit bevat van nature fruitsuikers. Eet daarom dagelijks nooit meer dan twee verschillende stukken fruit.

Hoe gezond eten volhouden: Met vezelrijke voeding

Voedingsvezels zorgen voor een gezonde spijsvertering, een gezonde darmflora en een regelmatige en soepele stoelgang. Vezels geven je ook een langer verzadigd gevoel. De meeste voedingsvezels vind je vooral in verse groenten en groene bladgroenten, in vers fruit, volkoren granen en volkorenproducten zoals havermout, alle soorten volkoren brood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst, noten en in peulvruchten.

Dagelijks voldoende water te drinken

En bij voorkeur minstens 2,5 liter per dag. Water spoelt niet alleen je lichaam school, maar geeft je snel een langdurig voldaan gevoel waardoor je minder eet. Gezonde alternatieven voor water zijn koffie en thee zonder melk en suiker, kruidenthee en een zelf gemaakte smoothie met veel groenten en enkele stukjes vers fruit. Kant en klare fruit- en vruchtensappen drink je best zo weinig mogelijk. Ze barsten van de toegevoegde suikers.

Lees ook: Afvallen volhouden:Op wat moet je letten om je doel te bereiken

Hoe gezond eten volhouden: Eet wekelijks tweemaal vette vis

Vis en vooral vette vis is een belangrijke leverancier van vooral hoogwaardige eiwitten, vitaminen, mineralen en gezonde vetzuren, vooral omega 3. Deze laatsten helpen tegen overgewicht en te veel buikvet, aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes. Denk bij vette vis vooral aan wilde zalm, paling, tonijn, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sport, haring en ansjovis. Er gaat niets boven verse vis.

Gezond eten volhouden met minder suiker en ongezonde vetten

In tegenstelling met gezonde onverzadigde vetten en vetzuren kun je ongezonde verzadigde vetten en zeker transvetten best missen. Ze bevatten geen gezonde voedingsstoffen en zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht en daarmee verbonden aandoeningen.  Deze ongezonde vetten verstoren niet alleen je hormonen en je cholesterolgehalte. Ze verhogen de hoeveelheid vetten (trigkyceriden) in je bloed en verhogen je risico op aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bleoddruk en diabetes. Ongezonde verzadigd zijn vooral aanwezig in:

  • Vet vlees
  • Bewerkt vlees vooral als broodbeleg: vooral worst, salami, patéé
  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Boter
  • Harde kaassoorten
  • Room

Vervang deze ongezonde voeding door gezonde onverzadigde vetten en vetzuren. Die vind je vooral in:

  • Vette vis
  • Plantaardige oliën: zoals olijfolie, kokosolie, sesam- en notenolie
  • Avocado’s
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten

Lees ook: Jojo effect: Hoe afvallen en jojo effect voorkomen?

Geraffineerde witte Suiker

Voeding rijk aan toegevoegde suikers verhogen je risico op overgewicht. Wees zeker ook voorzichtig met voeding die van nature suikers bevat zoals fruit en onbewerkte honing rechtstreeks van bij de imker. Die zijn veel gezonder dan toegevoegde suikers, maar het blijven suikers. Deze voeding eet je niet onbeperkt zoals fruit. Voeding met veel toegevoegde suikers is vooral:

  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Kant en klare ontbijtgranen
  • Alle frisdranken, ook hun light versie
  • Bewerkte voeding en light voeding
  • Alle frisdranken, ook hun light versie
  • Zuivelproducten met een toegevoegd smaakje

Beperk je zoutconsumptie

De meesten  van ons eten niet alleen te veel suiker, maar ook veel te veel zout. Dat verhoogt je risico op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Te veel zout eet je vaak zonder het zelf te beseffen. Heel wat kant en klare voeding bevat namelijk te veel zout zoals soep en sauzen in blik, brood en ontbijtgranen. Om gezond te blijven ligt ons zoutgebruik niet hoger dan zes gram of één theelepel per dag. Breng je gerechten voortaan op smaak met verse kruiden en specerijen.

Je gezond gewicht behouden door meer te bewegen

Bij gezond eten volhouden mag je niet vergeten dat afvallen en je gezond gewicht behouden niet kan met gezond eten alleen. Je moet ook dagelijks voldoende bewegen. Je moet nu niet direct trainen zoals een topatleet, integendeel. Dat heeft het tegenovergestelde effect. Als je weinig of niet beweegt, is het voldoende om een half uurtje te wandelen, lopen, joggen of fietsen per dag meer dan genoeg. Later kun je deze trainingsinspanningen nog altijd opvoeren. Maar ga ook sporten bij slecht weer, dus ook in de winter.

Gezond eten volhouden door geen enkele maaltijd over te slaan

Wil je gezond eten volhouden? Ga dus nooit zonder ontbijt de deur uit. Door gezond te ontbijten met veel eiwitten, voldoende gezonde vetten, (trage) koolhydraten en veel voedingsvezels eet je overdag minder, verdwijnt je trek in zoet en val je makkelijker af.

Gezond eten en afvallen zonder jojo effect doe je alleen in een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.