Het vegetarisch dieet wordt steeds populairder, vooral bij diegenen die gezond willen afvallen met plantaardige voeding. Snel vermageren is dé wens van iedereen die eindelijk iets aan zijn of haar overgewicht wilt doen. Vegetariërs en overgewicht. Voor velen een onmogelijke combinatie, maar dat is zeker niet het geval. Je zou er beslist versteld van staan hoeveel vegetariërs kampen met overgewicht en snel willen vermageren. Dat lang niet alle vegetariërs slank zijn is meestal het gevolg van een ongezond leef- en eetpatroon met een te vette en calorierijke voeding.  

Is het vegetarisch dieet gezond om af te slanken zonder jojo effect?

Diegenen die gezond vegetarisch eten hebben uiteraard  veel minder kans op overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas en op levensbedreigende aandoeningen waaronder hart- en vaatziekten, diabetes en kanker dan zij die niet vegetarisch eten. Maar eten alle vegetariërs op een gezonde manier?

Lees ook: Koolhydraten die je meer zou moeten eten om makkelijk af te vallen

Vegetarisch dieet zonder vlees en vis

Vegetariërs eten geen vlees en vis. Vooral vis maakt deel uit van een gezond eetpatroon. En ook vlees zorgt voor vele gezondheidsvoordelen. Het is niet alleen een belangrijke bron van energie, maar even goed van onmisbare eiwitten, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Diëtisten en voedingscoaches raden niet voor niets een dagelijkse portie vlees van maximum 100 gram aan.

Het vegetarisch dieet met natuurlijke vleesvervangers

Vegetariërs vervangen vlees en vis door vegetarische vleesvervangers zoals tempeh, quorn en seitan, maar zijn deze vleesvervangers dan zoveel gezonder dan vlees van dierlijke oorsprong? Vooral de laatste jaren werden deze vleesvervangers veel gezonder. Ze bevatten veel minder vet en calorieën, maar dat is spijtig genoeg nog lang niet altijd het geval. Vele vleesvervangers en vooral groenteburgers bevatten nog steeds een veel te hoog vetgehalte. Zij zijn er dan ook verantwoordelijk voor dat sommige vegetariërs niet alleen kampen met overgewicht, maar even goed met belangrijke tekorten van gezonde voedingsstoffen.

Lees ook: Een koolhydraatarm dieet doet je gezond afvallen: Wetenschappelijk bewezen

Het vegetarisch dieet: Gezond en natuurlijk eten

Het is dus lang niet zo dat met een vegetarisch voedingspatroon de kilo’s er zo afvliegen. Vegetariërs eten vooral groenten en fruit, en dat valt alleen maar toe te juichen. Maar naast deze gezonde voeding eten ze ook ongezonde en calorierijke tussendoortjes zoals koekjes, snoep en gebak, chips en calorierijke kaasjes.

Snel vermageren met het vegetarisch dieet

Snel vermageren zonder jojo effect  is als vegetariër perfect mogelijk en gemakkelijker dan voor diegenen die niet vegetarisch eten. Vegetariërs geven namelijk de voorkeur aan groenten en fruit, noten, zaden en pitten. Voedingsstoffen die weinig calorieën bevatten maar des te meer vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen. Voor vegetariërs die definitief van hun overgewicht af willen is er nu het vegetarisch dieet. Daarin staat voeding rijk aan koolhydraten centraal.


Minder calorieën eten met het vegetarisch dieet

Het dagelijks aantal calorieën wordt teruggebracht tot 1200. In een vegetarisch dieet eet je veel pasta, granen en peulvruchten zoals erwten, linzen en kikkererwten. Zo word je verzadigd gevoel verlengd en je hongergevoel uitgesteld, waardoor  je automatisch minder zal eten. Met dit vegetarisch dieet is het perfect mogelijk om tijdens één week tot vijf kilo aan overgewicht te verliezen. Als gevolg van de beperkte calorie- inname raden diëtisten aan dit dieet niet langer dan drie weken te volgen en na enkele weken te herhalen.

Lees ook: Dit doet vezelrijk eten met je gezondheid en overgewicht

Met het vegetarisch dieet leer je gezond eten

In een vegetarisch eetpatroon ontstaan gemakkelijk tekorten aan gezonde voedingsstoffen. Let daarom extra op de inname van voldoende:

  • Eiwitten:  belangrijke bronnen van plantaardige eiwitten zijn soja en alle producten op basis van soja, quinoa, boekweit en hennepzaad. Eiwitten zorgen voor een gezonde spieropbouw en spierbehoud en voor een langer verzadigingsgevoel waardoor je honger langer uitblijft en je minder zal eten

  • IJzer:  eet regelmatig groene bladgroenten zoals spinazie, broccoli, andijvie groene kool of savooikool en sperziebonen. IJzer tekort veroorzaakt vermoeidheid, een bleke huid, bloedarmoede en een slechte lichamelijke conditie

  • Vitamine B12: vegetariërs hebben een verhoogd risico kans op een tekort aan vitamine B12, vooral aanwezig in voeding van dierlijke oorsprong. Een tekort aan vitamine B12 zorgt voor een verminderde weerstand en zelfs bloedarmoede.

  • Noten en zaden: gezonde, onverzadigde vetten vind je vooral in allerlei noten, zaden en in pitten. Deze barsten van onmisbare proteïnen, vitamines en antioxidanten.

Lees ook: Alleen groenten en fruit eten om af te vallen een goed idee?

In een vegetarisch dieet eet je zo weinig mogelijk 

  • Kaas: is een goede bron van vitaminen, mineralen en vele andere gezonde voedingsstoffen. Het vetgehalte van vele kazen is echter zo hoog dat je het eten van kaas zoveel mogelijk beperkt en de voorkeur geeft aan magere kaassoorten

  • Boter room en vette sauzen: vooral bij het ‘op smaak brengen’ van groentes, wordt er nogal eens gebruik gemaakt van boter, room en sauzen. Vervang deze dikmakers zoveel mogelijk door verse kruiden. Geef steeds zoveel mogelijk de voorkeur aan seizoengroenten, die zijn van nature rijker van smaak

Gezond afvallen met uitsluitend natuurlijke voeding doe je alleen in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder (gratis webinar)

Gezond vetpercentage