Een koolhydraatarm dieet doet je gezond afvallen: Wetenschappelijk bewezen

Koolhydraatarm dieet


Kortom, waarom is een koolhydraatarm dieet beter en gezonder dan alle andere diëten? 

Een koolhydraatarm dieet doet ons gezond afvallen. Dat wisten we al langer, maar werd ondertussen ook al uitvoerig wetenschappelijk bewezen. De fout die velen maken is dat ze koolhydraatarm vervangen door te eten zonder koolhydraten en dat is een hemelsbreed verschil. Het is zaak om de juiste koolhydraten te kiezen, ook als je wilt afvallen. We hebben namelijk de keuze tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn vooral geraffineerde witte suiker en zetmeel. Daarvan weten we allemaal dat we die best volledig van ons dagelijks menu kunnen schrappen. Ze zijn een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht, teveel buikvet en daaraan gelinkte en veel voorkomende aandoeningen zoals:

  • Hart- en vaatziekten
  • Teveel ongezonde cholesterol
  • Verstoorde hormonen
  • Een slechte bloedcirculatie
  • Hoge bloeddruk
  • Teveel vet (triglyceriden) in je bloed
  • Diabetes
Koolhydraatarm eten zorgt voor een gezonder verhaal. Zo werd wetenschappelijk aangetoond dat zo’n koolhydraatarm dieet je tot driemaal meer en makkelijker doet afvallen dan om het even welk ander dieet.

Een koolhydraatarm dieet bevat meer dan eiwitten alleen

Een koolhydraatarm dieetDe meeste diëten en zeker de crash diëten bestaan alleen uit veel hoogwaardige eiwitten. Deze zijn belangrijk, zowel voor onze gezondheid als voor het bereiken en behouden van een gezond lichaamsgewicht. Maar eiwitten alleen zijn onvoldoende. Op termijn doen ze je gezondheid zelfs meer kwaad dan goed en afvallen doe je er niet mee. Afvallen doe je alleen in een gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon met:

  • Veel hoogwaardige eiwitten: zoals kip en kalkoen, vis, natuuryoghurt en kwark, eiwit, peulvruchten (erwten, bonen, kiemgroenten, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten), semi- granen zoals quinoa en spirulina.
  • Voldoende gezonde vetten en vooral vetzuren zoals omega 3: die vind je vooral in vette vis zoals in wilde zalm, paling, tonijn, schol en schelvis, forel, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en ansjovis.
  • Genoeg gezonde (trage) koolhydraten: zoals volkorengranen (haver, zemelen, boekweit) en  graanproducten waaronder vooral volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst.

Een koolhydraatarm dieet vermindert ongezond buikvet 

Een koolhydraatarm dieet is ook gunstig voor je teveel aan buikvet. Dat is veel ongezonder dan onderhuids vet. Dit buikvet verspreid zich tussen je buikorganen en maakt giftige afvalstoffen vrij. Dat zorgt voor ernstige aandoeningen waaronder vooral ontstekingen. Een koolhydraatarm dieet is niet alleen doeltreffend bij mensen met overgewicht. Het werkt ook bij het metabool syndroom en- of diabetes type 2 of ouderdomsdiabetes. Het metaal syndroom is een combinatie van meerdere factoren zoals overgewicht, diabetes, teveel buikvet en een hoge bloeddruk. 

Een koolhydraatarm dieet zorgt voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel

Een koolhydraatarm dieetEen voedingspatroon met de juiste koolhydraten zorgt voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel. Dat zorgt er voor dat je minder insuline aanmaakt. Het betreft een hormoon dat onze vetverbranding en vetopslag regelt. Hoe minder insuline onze pancreas of alvleesklier aanmaakt hoe meer vet we verbranden en hoe makkelijker we ons overgewicht verliezen. Dit hormoon signaleert tegelijk onze lichaamscellen om bloedsuiker of glucose uit onze bloedbaan op te nemen en te verbranden in plaats van vet.

Een koolhydraatarme dieet bevat veel eiwitten

Zoals hierboven al aangehaald is een koolhydraatarm dieet rijk aan hoogwaardige eiwitten. Granen, suikers en zetmeel worden hierin vervangen door mager vlees (kip, kalkoen, rosbief), vette vis en eieren. Volgens diëtisten mag je dagelijks zelfs twee eieren eten, bij voorkeur bij je ontbijt.  Eiwitten verminderen je hongergevoel waardoor je minder eet, activeren je stofwisseling of vetverbranding en verhogen je spiermassa. Spieren gebruiken ook energie (calorieën) zelfs als je slaapt.

Een koolhydraatarm dieet zorgt voor meer energie 

Een koolhydraatarm dieet verhoogt je energieverbruik en verminderen je dagelijkse calorie-inname. Zo’n koolhydraatarm dieet zorgt er voor dat je dagelijks gemiddeld 250 calorieën minder opneemt. Dat komt overeen met een uur  matige lichaamsbeweging per dag. Hou je dagelijkse inname van koolhydraten dus zeker niet te laag.

Met een koolhydraatarm dieet verlies je in het begin veel water

Een koolhydraatarm dieetTijdens de eerste twee weken van een koolhydraatarm dieet zul je spectaculair afvallen. Dat komt omdat je in deze periode veel water verliest. In een koolhydraatarm dieet maak je minder insuline aan waardoor je nieren het teveel aan natrium verwijderen. Dat zorgt niet alleen voor het verlies van vocht maar verlaagt tegelijk ook een hoge bloeddruk. Tegelijk daalt je concentratie aan glycogeen waardoor ook meer water wordt afgescheiden. 

De voordelen van een koolhydraatarm dieet:

Doet je meer vet verbranden en makkelijker afvallen

  • Geen calorieën tellen
  • Minder snel weer honger
  • Vermindert vet (triglyceriden) in je bloed
  • Verlaagt je slechte cholesterol
  • Zorgt voor een goede bloeddoorstroming
  • Verlaagt je bloeddruk
  • Is doeltreffend bij het metabool syndroom
  • Stopt je suikerverslaving
  • Verbetert je spijsvertering en zorgt voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang
  • Zuiver je lichaam van alle giftige afvalstoffen

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen met de juiste koolhydraten doe je met een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.