Gezonde levensstijl gemakkelijker volhouden doe je zo

Gezonde levensstijl

Gezonde levensstijl gemakkelijker volhouden doe je zo

Een gezonde levensstijl is nodig voor een goede gezondheid zonder overgewicht. Iedereen is daar van overtuigd, maar zijn we op dit vlak nogal vergeetachtig. Een gezonde levensstijl aanhouden is blijkbaar gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Het legertje dat kampt met overgewicht groeit van jaar tot jaar en hun leeftijd wordt steeds jonger. Daardoor vergroot het risico op daaraan gelinkte aandoeningen in verhouding. Een gezonde levensstijl is niet alleen gezond eten. Daar komt veel meer bij kijken. 

Wat verstaat men onder een gezonde levensstijl en hoe houden we die dan gemakkelijker vol?

We weten het allemaal: overgewicht ligt aan de basis van vele aandoeningen en toch lukt het ons meestal niet om een gezonde levensstijl lang vol te houden. Uit onderzoek blijkt immers dat we het meestal al na gemiddeld vier maanden voor bekeken houden.

En dan weten dat we alleen op een verantwoorde manier kunnen afvallen met een gezonde levensstijl met gezond eten en voldoende bewegen. 

Gezonde levensstijl lang volhouden lukt niet of nauwelijks

Steeds meer landgenoten worstelen met overgewicht en ongezond buikvet. Ze weten dat alleen een gezonde levensstijl hen daarvan kan af helpen, en toch lukt valt het hen erg moeilijk om een gezonde levensstijl lang vol te houden.

Daar zijn uiteraard meerdere oorzaken voor, maar de belangrijkste is ongetwijfeld dat de meesten van ons zijn vergeten wat zo’n gezonde levensstijl eigenlijk is.

Velen weten inderdaad niet meer wat wel en niet gezond is om hun streefgewicht te bereiken en te behouden.

De meerderheid van hen kiezen er voor om zo weinig mogelijk te eten in de hoop zo hun overgewicht snel kwijt te raken. Dat is dus niet zo.

Met te weinig eten bereik je het tegenoverstelde effect. Je lichaam gaat dan in spaarstand en slaat meer vet op om in tijden van nood aan te spreken als energie.

Te weinig eten doet je niet afvallen… MAAR AANKOMEN.

Meer calorieën verbranden en gemakkelijk gewicht verliezen doe je door meer vet te verbranden

ZUUR BASE EVENWICHTWil je meer vet verbranden , je gezondheid verbeteren en sneller afvallen?  Dan moet je naast gezond eten met de juiste voeding, ook meer opgeslagen lichaamsvet verbranden. En dan is het Vet Verliezen 1.0 Programma zeker iets voor jou.

Het Vet Verliezen 1.0 programma van Mark Van Oosterwijck is geen wondermiddel.

Zonder inspanningen lukt het je met zijn programma ook niet om meer vet te verbranden.

Met de nodige discipline en motivatie is het wel een uitstekende manier om op een verantwoorde en dus gezonde manier meer vet te verbranden.

Geraak je, ondanks gezond eten en voldoende beweging niet van je laatste vet verlost, en ben je voldoende gemotiveerd om meer spieren te kweken en je laatste vet te verliezen?

Weet je zeker dat je dit langer dan twee weken kunt volhouden? Dan is het Vet Verliezen 1.0 programma wellicht iets voor jou!

Een uitgebreide en onafhankelijke review over Het Vet Verliezen 1.0 programma, lees je HIER

Wat verstaat men onder een gezonde levensstijl?

Tijden veranderen, en dat is ook het geval met het wetenschappelijke idee over wat een gezonde levensstijl nu eigenlijk wel is. Laat hierbij één ding duidelijk zijn: verantwoord afvallen zonder het zo gevreesde jojo effect is alleen mogelijk met een gezonde levensstijl.

Een gezonde levensstijl met gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen brengt je op je gezond gewicht.

En niet zozeer dat je er gewicht mee verliest.

Kamp je met ondergewicht? Dan zal zo’n gezonde levensstijl je niet doen afvallen, maar gewicht doen winnen.

Drie of zes maaltijden per dag?

Zo ontstaat er meer en meer onduidelijkheid over wat nu het beste is voor onze gezondheid, drie of zes keer eten per dag. Het Voedingscentrum en diëtisten zijn het er over eens.

Drie maaltijden gecombineerd met drie gezonde tussendoortjes is het meeste aangewezen.

Het zijn ook die tussendoortjes die het verschil maken. Ruil je zoete en dus ongezonde tussendoortjes voor een handjevol onbewerkte noten (walnoten, hazelnoten en amandelen), zaden en pitten.

Eet eiwitrijk met voldoende gezonde en dus onverzadigde vetten en trage koolhydraten.

Door drie hoofdmaaltijden te combineren met gezonde tussendoortjes blijft je metabolisme constant actief, waardoor je meer opgeslagen lichaamsvet verbrandt.

Om je spijsvertering tot rust te laten komen, is het wel belangrijk om enkele keren per week een maaltijd langer uit te stellen, dus niet over te slaan. Intermittent fasting noemt men dat.

Kies de juiste calorieën

Calorieën zijn nodig als bron voor energie. Mannen hebben dagelijks meer calorieën nodig dan vrouwen. Tussen de 2100 en 2500, tegenover 1800 en 2100 voor vrouwen.

Door minder calorieën in te nemen, zal je lichaam zuiniger omgaan met energie. Daardoor zal je lichaam sneller vet opslaan dan verbranden.

Maximaal 500 calorieën minder eten dan gewoonlijk is de boodschap.

Wat en wanneer je eet is zeker even belangrijk dan hoeveel je eet.

Zorg er voor dat gemiddeld 40% van het totaal aantal calorieën dat je dagelijks opneemt van gezonde onverzadigde vetten afkomstig is. De resterende 60% wordt gelijkmatig verdeelt tussen hoogwaardige eiwitten en trage koolhydraten.

Gezonde levensstijl zonder bewerkte voeding

Bewerkte voeding, bewerkte vleeswaren en rood vlees is nog zoiets dat je kunt missen voor een betere gezondheid en een gezond lichaamsgewicht zonder buikvet.

Alle bewerkte voeding is rijk aan toegevoegde verzadigde vetten en transvetten, geraffineerde witte suikers en zetmeel maar even goed scheikundige geur- , kleur- , smaak- en bewaarstoffen.

Onder bewerkte voeding verstaat men:

  • Bewerkt vlees als broodbeleg (worst…)
  • Rood vlees
  • Alle gefrituurde gerechten
  • Kant- en- klare gerechten
  • Diepvriesmaaltijden

Gezonde levensstijl door meet vezels te eten 

Eet meer voeding rijk aan voedingsvezels. Die zorgen niet alleen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Vezels helpen je gemakkelijker overgewicht te verliezen.

Hoe meer vezels je eet, hoe langer je verzadigingsgevoel duurt en hoe langer je honger wordt uitgesteld. Op die manier eet je automatisch minder.

Voeding rijk aan voedingsvezels:

  • Alle volkorenproducten: groenten en fruit, volkoren brood (geen meergranen), volkoren deegwaren en zilvervliesrijst, havermout, spelt, quinoa, gierst, boekweit, en peulvruchten zoals erwten, bonen, groentekiemen, linzen en kikkererwten)

Gezonde levensstijl door natuurlijk te eten

Eet zoveel mogelijk vers en natuurlijk. Op die manier geniet je maximaal van alle gezonde voedingsstoffen die natuurlijke voeding leveren. We spreken dan in de eerste plaats van vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en eiwitten.

  • Kies vooral voor: verse groenten en in de eerste plaats groene bladgroenten, fruit, noten, zaden, pitten, vette vis, mager vlees uitsluitend met gras gevoederde dieren, kip en kalkoen.

Gezonde levensstijl met voldoende water

Drink voldoende water, minstens 2 en maximaal 4 liter per dag. Je kunt immers ook teveel water drinken. Water is niet alleen de bron van alle leven. Het spoelt tevens je lichaam schoon van alle giftige afvalstoffen en zorgt voor een lang verzadigingsgevoel.

  • Drink zo weinig mogelijk: frisdranken, energiedranken, fruit- en vruchtensappen uit de supermarkt, zuiveldrankjes met toegevoegd fruit

In een gezonde levensstijl beweeg je voldoende

Een gezonde levensstijl om je gezondheid te stimuleren en af te vallen bestaat naast gezond eten ook uit voldoende bewegen. Dat wilt niet zeggen dat je nu moet gaan trainen zoals een topsporter.

Een half uurtje per dag wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op je eigen tempo volstaat.

Is je lichaam hieraan gewoon, dan kun je je inspanningen nog altijd opvoeren. Zorg voor afwisseling, zo hou je dit het langste vol.

Dit hoort niets thuis in een gezonde levensstijl:

  • Een ongezond crash dieet
  • Te veel of te weinig eten
  • Een eenzijdige voeding
  • Te snel gewicht willen verliezen

Hoe krijg je een gezonde leefstijl?

Een gezonde leefstijl is zeker geen dieet. Het bestaat uit een combinatie van gezond eten, voldoende bewegen en het in stand houden van enkele wetenschappelijk onderbouwde regels.

Heb je het dikwijls geprobeerd om een gezonde levensstijl aan te leren, maar ben je er nog nooit in gelukt?

Dan is Fitchef met wetenschappelijk onderbouwde voedingstips en gezonde recepten met uitsluitend natuurlijke ingrediënten beslist iets voor jou.

Op zoek naar meer gezonde recepten? Die vind je HIER

ZUUR BASE EVENWICHT

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com