Een zinktekort aanvullenEen zinktekort tijdig herkennen en aanvullen is belangrijk voor onze gezondheid. We maken dit mineraal immers niet zelf aan, zodat we het uitsluitend uit onze voeding of uit natuurlijke supplementen moeten halen.
Spread the love

Een zinktekort aanvullen is onmisbaar om je gezondheid op peil te houden. We maken dit essentieel mineraal niet zelf aan, waardoor er snel een tekort ontstaat.

Zink is betrokken is bij tal van lichaamsprocessen. Het is onmisbaar voor een sterk immuunsysteem en een hoge natuurlijke weerstand.

Daarnaast is het nauw betrokken bij je DNA- en eiwitsynthese, bij onze celgroei, bij je stofwisseling van koolhydraten, koolhydraten, vetten en eiwitten. Door dit alles helpt zink je ook makkelijker afvallen.

Een zinktekort aanvullen doe je met deze kruiden en voedingssupplementen:

Welke voeding bezit de hoogste concentratie aan zink?

Naast dit alles heeft zink een belangrijke invloed op onze smaak- en reukzin. Voldoende zink beschermt tegen verkoudheden, griep, infecties van je luchtwegen en bronchitis.

Maar dit mineraal betekent nog meer voor je gezondheid. Het vermindert huidproblemen, verbetert je geheugen en concentratie en verzacht zelfs de symptomen van angst en depressie.

Zinktekort Symptomen

Een tekort aan zink kan leiden tot verschillende symptomen. Veelvoorkomende symptomen zijn: onder

  • Verminderde eetlust
  • Vermoeidheid
  • Gebrek aan energie
  • Haaruitval
  • Huidproblemen: acne en eczeem
  • Smaakveranderingen
  • Verzwakte immuniteit
  • Lage natuurlijke weerstand
  • Trage wondgenezing

Zinktekort bij kinderen

Bij kinderen kan een zinktekort ernstige gevolgen hebben voor hun groei en ontwikkeling. Dat kan leiden tot groeivertraging en cognitieve problemen.

Zinktekort Oorzaken

Een zinktekort heeft verschillende oorzaken. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Een ongezond en eenzijdig eetpatroon
  • Coeliakie
  • De ziekte van Crohn
  • Ulceratieve Colitis
  • Stress en chronische stress
  • Overmatig zweten
  • Chronische darmontstekingen
  • Vegetariërs en veganisten
  • Sommige medicijnen: zoals protonpompremmers en diuretica, die de opname van zink verminderen.
  • Zwangerschap

Hoe kun je een Zinktekort aanvullen?

Er zijn verschillende manieren om een zinktekort aan te vullen. Dat kan op meerdere manieren. Naast een gezond en gevarieerd eetpatroon met voedingsproducten rijk aan zink, bevatten ook sommige kruiden veel zink.

Je kunt je zinkinname extra ondersteunen met natuurlijke voedingssupplementen.

Voedingsmiddelen met het meeste zink zijn:

  • Vette vis: eet minstens eenmaal per week wilde zalm, tonijn, forel, kabeljauw, paling, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en ansjovis.
  • Schaal- en scheldieren: zoals oesters, mosselen, garnalen en krab.
  • Rund-, lams- en varkensvlees
  • Witte vleessoorten: kip- en kalkoenfilet
  • Orgaanvlees: lever, niertjes en hersenen
  • Eieren
  • Zaden en pitten: lijnzaad, sesamzaad, zonnebloem- en pompoenpitten
  • Onbewerkte noten: vooral cashewnoten en amandelen
  • Peulvruchten: dat zijn naast linzen en kikkererwten ook (dop)erwten, alle soorten bonen, groentekiemen en maïs.
  • Zuivelproducten: vooral melk, magere kaas (+20) en magere yoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr.

Al deze voedingsproducten bevatten naast zink ook veel calcium, een mineraal dat de opname van zink bevordert.

Zinktekort aanvullen met kruiden

Kruiden kunnen ook helpen bij het aanvullen van een zinktekort. Kruiden met veel zink zijn vooral:

Een zinktekort aanvullen met brandnetel

Brandnetels versterken je immuunsysteem, verhogen je natuurlijke weerstand en verminderen ontstekingen.

Met brandnetels en brandnetelthee verhoog je dus je zinkopname.

Basilicum

Basilicum wordt veel gebruikt als smaakmaker in de keuken. Dit populaire kruid bevat ook aanzienlijke hoeveelheden zink.

Verder heeft het een sterk ontstekingsremmende werking en verbetert het je spijsvertering.

Gebruik basilicum als supplement in zoveel mogelijk gerechten of in je thee om je zinktekort constant aan te vullen.

Een Zinktekort aan met Kurkuma

Kurkuma of geelwortel wordt vooral gebruikt in de Indiase keuken en staat bekend om zijn krachtige ontstekingsremmende werking.

Dit kruid is ook rijk aan zink. Daardoor is het een waardevolle toevoeging aan je gezond eetpatroon. Voeg kurkuma toe aan curry’s, zelf gemaakte smoothies of in een gezonde gouden melk.

Een Zinktekort aanvullen met Oregano

Oregano bevat naast sterke antioxidanten ook mineralen zoals zink. Dit kruid heeft een antimicrobiële werking eigenschappen. Het doodt ziekmakende schimmels en bacteriën.

Voeg oregano toe aan zoveel mogelijk gerechten en aan zelf gemaakte en gezonde salades.

Daarnaast zijn ook gember en zeewier rijk aan zink.

Hoeveel zink per dag is gezond?

Mannen hebben meer zink nodig per dag dan vrouwen om hun zinktekort aan te vullen. Voor mannen ouder dan 18 jaar geldt een Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van 9 milligram zink per dag.

Voor een vrouw ligt dezelfde ADH op 7 gram.

De maximale veilige dosis zink ligt voor volwassene is 25 mg per dag.

Conclusie: Zink is onmisbaar voor een goede algehele gezondheid

Zink is een essentieel mineraal dat een belangrijke rol speelt in tal van lichaamsprocessen. Een zinktekort aanvullen doe je met zinkrijke voedingsmiddelen, kruiden en supplementen.

Door Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Optimized by Optimole