Calorieën tellen nodig om gezond af te slanken zonder jojo effect?

Spread the love

Calorieën tellen en minder eten. Is dat wel een goed idee om zo snel mogelijk je buikje en je overgewicht kwijt te spelen? Bij meer vet verbranden en makkelijker afvallen speelt het aantal calorieën die je dagelijks binnenkrijgt een belangrijke rol. Maar ze weinig mogelijk eten is zeker geen goed idee. Niet voor je gezondheid en je zult er uiteindelijk ook nooit je gezond gewicht mee bereiken. Calorieën zijn namelijk een belangrijke bron van energie en dus onmisbaar om goed te blijven functioneren. Je moet er alleen maar voor zorgen dat je minder calorieën binnen krijgt dan je er dagelijks verbrandt. Dat zijn maximaal 500 calorieën minder dan wat je  tot hiertoe dagelijks binnen kreeg.

Is calorieën tellen nodig om meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen?

Als we het over calorieën hebben maken we het onderscheid tussen goede en slechte calorieën. Gezond afvallen zonder jojo-effect doe je met zoveel mogelijk natuurlijke voeding met goede calorieën te eten. Maar is het écht zo nodig om constant calorieën te tellen en honger te lijden om meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen?

Calorieën tellen: Minder calorieën innemen dan je er dagelijks verbrandt

Afvallen doe je door gezond te eten en je dagelijks aantal calorieën terug te schroeven. Het dagelijks aantal calorieën verschilt tussen vrouwen en mannen. Voor mannen bedraagt de limiet gemiddeld 2500 calorieën, voor vrouwen 2000. Terwijl alle voeding calorieën (energie) bevat zijn dus lang niet alle calorieën hetzelfde. Ze zijn vooral op verschillende manieren opgebouwd.

Calorieën tellen: De calorieën van koolhydraten

Tijdens het verteren van ons voedsel worden calorieën van koolhydraten omgezet in glucose en glycogeen. Glucose levert directe energie terwijl  glycogeen energie levert bij zware inspannen, bijvoorbeeld tijdens hardlopen. Bij een teveel aan glucose slaan we deze stof op als vet. Eens in ons bloed levert glucose direct energie.

Glucose favoriete voedsel van onze hersenen

Wanneer je een tijdje niets gegeten hebt ben je vlug prikkelbaar en geïrriteerd. Je brein heeft dan nood aan extra brandstof en dat is glucose. Bij koolhydraten hebben we de keuze tussen geraffineerde snelle koolhydraten en complexe, onbewerkte of trage koolhydraten.

Lees ook: Koolhydraten beperken voor betere gezondheid en makkelijker afvallen?

Calorieën tellen: Geraffineerde en snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten doen je bloedsuikerspiegel sterk stijgen. Zo krijg je kortstondig meer energie. Je maakt meer insuline aan, een hormoon dat zowel je vetopslag als vetverbranding regelt. Je bloedsuikerspiegel daalt even snel dan hij even tevoren de hoogte in ging. Hoe meer insuline in je bloed, hoe minder vet je verbrandt. Snelle koolhydraten verzadigen niet zodat je na het eten ervan onmiddellijk weer honger hebt. Zo raak je vlug in een vicieuze cirkel die moeilijk is te doorbreken. Snelle koolhydraten zorgen voor:

  • Overgewicht en meer buikvet
  • Teveel slechte cholesterol
  • Hoge bloeddruk en overgewicht
  • Aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Verstoorde hormonen
  • Diabetes

Dit soort koolhydraten zijn rijk aan glucose, een stof die we beperkt mate nodig om goed te functioneren. Wanneer je teveel glucose binnen krijgt sla je dit op als vet. Je eet of drinkt dus best zo weinig mogelijk:

  • Snoep, koekjes, gebak en chips
  • Alle bewerkte voeding
  • Kant-en-klare maaltijden
  • Diepvriesmaaltijden
  • Kant-en-klare ontbijtgranen, muesli en cruesli en pizza
  • Aardappelpuree
  • Alle witte soorten brood, witte deegwaren en rijst
  • Zoet broodbeleg zoals jam, confituur, honing, chocopasta, melk en witte chocolade

Lees ook: Afvallen buik makkelijker met deze natuurlijke voedingsmiddelen

Calorieën tellen: complexe, trage koolhydraten

Daar tegenover staan langzame koolhydraten. Die verteren nauwelijks of niet, vragen veel energie, blijven lang in ons spijsverteringsstelsel aanwezig en zorgen voor een snel en langdurig voldaan gevoel. Zo krijg je veel minder snel honger en eet je automatisch minder. Trage koolhydraten vinden we vooral in alle volkorengranen (haver, zemelen, boekweit, gierst, rogge en quinoa), in  volkorenproducten (volkoren brood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst, bruine rijst), in zoete aardappelen, in alle groene bladgroenten, peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en in kikkererwten) en in onbewerkte noten, zaden en pitten.

Makkelijker afvallen door te combineren

Wie wilt afvallen eet koolhydraatarm. Dat is zeker niet hetzelfde dan koolhydraatvrij zoals crash diëten aanraden. In een koolhydraatarm eetpatroon eet je naast veel eiwitten voldoende gezonde (trage) koolhydraten en gezonde vetten. Langzame koolhydraten vind je ook in:

  • Alle verse groenten met een voorkeur voor groene bladgroenten
  • Vers fruit
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Mager vlees: vooral magere biefstuk, rosbief, kip en kalkoen
  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis
  • Schaal- en schelpdieren: oesters, mosselen, krab en  garnalen
  • Plantaardige oliën: olijfolie, notenolie, kokosolie, zonnebloemolie
  • Eieren

Trage koolhydraten zijn ook vezelrijk en bevatten veel vitaminen en mineralen.

Lees ook: Te weinig eten: Symptomen herkennen om makkelijker af te vallen

Calorieën tellen: calorieën van vetten

Vetten uit onze dagelijks voeding worden omgezet in energie. Voedingsvetten verschillen van lichaamsvetten. Deze laatsten bestaan uit overtollige calorieën die als vet zijn opgeslagen.

De calorieën van voedingsvetten als bouwstof

Voedingsvetten zijn belangrijk voor de aanmaak van hormonen, het vormen van neurotransmitters (die brengen signalen over naar onze hersenen) en voor de vorming van gezonde celmembranen. Ze zijn ook belangrijk voor de gezondheid van onze hersenen en voor de opname van vitaminen en mineralen. Voedingsvetten verteren moeilijk en vragen veel energie (calorieën). Juiste voedingsvetten zijn aanwezig in:

  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Volle zuivel: zoals melk, onbewerkte natuuryoghurt en kwark en in roomboter
  • Eieren
  • Plantaardige vetten: olijfolie, kokosolie, palmolie, zonnebloemolie en notenolie
  • Avocado

Calorieën tellen: De calorieën van eiwitten

Eiwitten zijn onze belangrijke bouwstenen en zijn de basis van ieder gezond eetpatroon. Alle lichaamscellen bevatten eiwitten en zeker onze spieren. Eiwitten zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Ze verzadigen ook snel en langdurig waardoor je minder eet. Eiwitten of proteïnen zorgen ook voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Hoogwaardige eiwitten zijn vooral aanwezig in:

  • Vette vis
  • Mager vlees
  • Peulvruchten
  • Onbewerkte noten zaden en pitten
  • Champignons
  • Kelp, zeewier, algen, spirulina en chlorella
  • Groentekiemen zoals taugé en lijnzaadkiemen

Calorieën tellen: De voordelen van goede calorieën

Voeding met goede calorieën doet je meer vet verbranden en makkelijker afvallen. Andere belangrijke voordelen zijn:

Minder zwaar sporten

Voldoende bewegen blijft nodig om gezond af te slanken zonder jojo-effect. Eet je gezond en natuurlijk met goede calorieën? Dan heb je genoeg aan een half uurtje wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op eigen tempo. Urenlang zweten en trainen zoals een topsporter is dan zeker niet nodig

Calorieën tellen: We eten minder

Dat danken we aan het langer uitblijven van ons hongergevoel. De juiste voeding met goede calorieën verlengt je verzadigingsgevoel. Dat verkleint je trek zoet waardoor je sneller afvalt

Calorieën tellen: Afvallen zonder jojo-effect

Door gezond en natuurlijk te eten met de juiste calorieën val je wel iets langzamer af maar de kilo’s die je zo kwijt speelt blijven definitief weg.

Minder vet en meer spieren

Met de juiste voeding verbrand je meer vet en ontwikkel je meer spieren. Spieren helpen je makkelijker af te vallen.  Onze spieren verbruiken namelijk ook energie (calorieën). Zelfs in rust en tijdens onze slaap. Een natuurlijk eetpatroon met veel eiwitten en de juiste koolhydraten en vetten doen aan spieropbouw terwijl crash diëten onze spiermassa verkleinen. Dat is de belangrijkste oorzaak waarom je met die crash diëten onmogelijk je overgewicht verliest.

Calorieën tellen: Voeding met lege calorieën vermijden

En dan zijn er ook nog zogenaamde lege koolhydraten. Die bevatten helemaal geen gezonde voedingsstoffen dus ook geen vitaminen, mineralen, eiwitten en voedingsvezels. We hebben het dan vooral over snelle koolhydraten. Die brengen onze gezondheid niets bij, daarom ‘voeding met lege calorieën. Om de juiste calorieën naar binnen te krijgen, meer vet te verbranden en sneller af te vallen eet je dus meer:

  • Voeding van natuurlijke oorsprong
  • Gezonde onverzadigde vetten en vetzuren
  • Trage koolhydraten en vooral meer groenten, fruit en noten
  • Voeding met hoogwaardige eiwitten

Gezond afvallen zonder honger of calorieën doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.