Afvallen lukt niet met een onstabiele bloedsuikerspiegel

Spread the love

Afvallen lukt niet, en toch eet je gezond en beweeg je genoeg. Het komt meer voor dan je denkt. Afvallen hangt namelijk van meerdere factoren af. Gezond en natuurlijk eten en voldoende bewegen zijn de belangrijkste. Maar wist je dat je bloedsuikerspiegel ook een grote invloed heeft op je lichaamsgewicht? Je mag nog zo gezond leven, afvallen lukt niet met een onstabiele bloedsuikerspiegel. Vraag dat maar eens aan diabetici. 

Hoe zorg je voor een stabiele bloedsuikerspiegel zonder geneesmiddelen, zodat gezond afvallen wél lukt?

Onze bloedsuikerspiegel is een maat voor de hoeveelheid suiker in ons bloed. We hebben namelijk brandstof nodig om goed te functioneren. We kunnen niets doen zonder energie. Energie is ook nodig om te kunnen ademhalen, ons voedsel te verteren of om ons hart te laten slaan. Die energie halen we vooral uit onze dagelijks voeding. Om onze energievoorraad regelmatig aan te vullen, moeten we dus genoeg eten. Niet zomaar eten, maar het juiste voedsel eten met veel gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten, vezels, eiwitten en alle andere onmisbare nutriënten.

Wil je ook je overgewicht kwijt en kamp je met een onstabiele bloedsuikerspiegel? Wat deed jij om je gezond gewicht te bereiken?

Voor een stabiele bloedsuikerspiegel is het belangrijk dat je voorraad magnesium constant wordt aangevuld.

Onstabiele bloedsuikerspiegel oorzaak van diabetes

Het aantal landgenoten met diabetes neemt jaarlijks fors toe. Beterschap lijkt lang niet in zicht, want diabetici worden steeds jonger. Velen hebben diabetes zonder het te beseffen. Het is dus belangrijk de symptomen van diabetes te herkennen. De belangrijkste zijn:

  • Onverklaarbaar overgewicht
  • Vermoeidheid
  • Oncontroleerbare eetbuien
  • Hoofdpijn
  • Concentratieproblemen
  • Plotse stemmingswisselingen
  • Droge huid
  • Constant dorst overmatige dorst
  • Vaak plassen
  • Slecht  zicht
  • Tintelingen en jeuk over gans je lichaam
  • Slecht genezende wondjes

Magnesium vind je vooral in verse groenten en vooral in groene bladgroenten, in pompoenpitten, amandelen, zwarte bonen, pure chocolade en in avocado.

Afvallen lukt niet met een hoge Bloedsuikerspiegel

Zowel een hoge als een lage bloedsuikerspiegel is nadelig voor onze gezondheid. Een gezonde suikerwaarde varieert tussen de vier en zeven mmol/liter. Boven 7 mmol/liter spreken we van een hoge bloedsuikerspiegel. Bewerkte voedingsproducten zijn een belangrijke oorzaak van een hoge bloedsuikerspiegel. Beperk daarom zoveel mogelijk het gebruik van:

  • Geraffineerde, witte suikers en vooral suiker, koekjes, gebak en chips
  • Alle soorten wit brood, witte pasta en witte rijst
  • Aardappelen
  • Ongezonde tussendoortjes en junkfood
  • Kant-en-klare maaltijden
  • Alle gefrituurde gerechten
  • Diepvriesmaaltijden

Teveel bloedsuiker afvoeren met insuline

Om het teveel aan bloedsuikers af te voeren gebruiken we insuline, een hormoon dat wordt aangemaakt voor onze pancreas of alvleesklier. Hoe hoger onze bloedsuiker, hoe meer insuline we aanmaken. Uiteindelijk worden we ongevoelig voor insuline, waardoor we er niet meer genoeg van aanmaken. Daardoor zijn we niet meer in staat om genoeg bloedsuiker af. Zo kampen we met een te hoge bloedsuikerspiegel en ontwikkelen we Diabetes type 2.

Een te lage bloedsuikerspiegel 

In dit geval hebben we teveel insuline in ons bloed. Dat is het gevolg van het teveel eten van bewerkte voedingsproducten met geraffineerde (witte) suiker of bij diabetes type 2. Er wordt te laat en teveel insuline aangemaakt. Door het teveel aan insuline daalt onze bloedsuiker plots en té hevig. Een lage bloedsuikerspiegel aan een:

  • Futloos gevoel na elke de maaltijd 
  • Constant hongergevoel, zelfs na een maaltijd
  • Irritatie bij een uitgestelde maaltijd

Afvallen lukt niet met een onstabiele bloedsuikerspiegel

Afvallen lukt niet met een onstabiele bloedsuikerspiegel. Hoe meer suikerrijke voeding we eten, hoe groter onze trek naar zoet. Uiteindelijk hebben we constant honger, en kunnen we letterlijk dag én nacht eten. Dankzij deze snelle energie krijgen we te veel calorieën binnen waardoor afvallen niet lukt. Zo komen we al vlug in een vicieuze cirkel terecht die moeilijk te doorbreken is. Wanneer we genoeg suikers binnen krijgen zullen we geen gram vet verbranden.

Afvallen lukt niet: Teveel suiker wordt omgezet in vet

Insuline voert het teveel aan glucose (bloedsuiker) af aan onze lichaamscellen, in de eerste plaats naar onze spieren. Is er dan nog een overschot aan bloedsuiker, dan wordt dit bloedsuiker opgenomen door onze vetcellen, waardoor we onmogelijk kunnen afvallen.

Zo zorg je zelf voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Gelukkig kunnen we zelf veel doen om onze bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Dat verbetert niet alleen onze gezondheid, maar doet ons ook makkelijker afvallen. Om je bloedsuikerspiegel te normaliseren, zijn er niet altijd geneesmiddelen nodig. Dat doe je in een gezond en natuurlijk eetpatroon:

  • Gezond en natuurlijk te eten: vooral verse groenten,  minstens 300 gram per dag
  • Voldoende bewegen: dagelijks een half uurtje wandelen, joggen of fietsen volstaat. Doe dit ook bij slecht weer en in de winter. Dat is ook belangrijk om je voorraad vitamine D aan te vullen. Deze vitamine helpt ons meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen
  • Eet voldoende gezonde vetten: vooral aanwezig in vette vis, onbewerkte noten, zaden en pitten avocado en in plantaardige oliën zoals olijfolie en kokosolie
  • Kies voor vezelrijke voeding: die vind je vooral in verse groenten, fruit, volkorengranen en volkorenproducten.
  • Eet en ontbijt eiwitrijk: en vooral dierlijke eiwitten zijn zoals in wild gevangen vis, grasgevoerd rundvlees, kip, kalkoen en eieren. Eiwitten vind je ook in peulvruchten (erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, linzen en kikkererwten en in soja en sojaproducten zoals in sojabonen en tempeh
  • Volkorengranen en volkoren producten: in plaats van voeding met toegevoegde suikers. Eet dus naast haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Met veel magnesium: dit mineraal zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Een tekort aan magnesium vergroot ons risico op diabetes type 2. Je kunt dit proces ondersteunen door dagelijks een natuurlijk voedingssupplement met magnesium te slikken. Magnesium vind je ook in verse groenten en vooral in groene, in pompoenpitten, amandelen, zwarte bonen, pure chocolade en in avocado
  • Probiotica: zorgt voor een gezonde darmflora. Je vindt de meeste probiotica in onbewerkte natuuryoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr, maar ook in gefermenteerde voeding zoals kefir, zuurkool, kimchi en kombucha
  • Neem regelmatig ontspanning en slaap voldoende: de hoeveelheid slaap verschilt van persoon tot persoon. Een gemiddelde van acht uur slaap per nacht is ideaal
  • Drink voldoende water: en minstens 2,5 liter per dag
  • Neem regelmatig een shotje appelazijn
  • Gebruik verse kruiden en specerijen in plaats van zout: en vooral kaneel
  • L-glutamine: dit aminozuur hebben we in grote hoeveelheden nodig om spiermassa op te bouwen en onze bloedsuikerspiegel te stabiliseren. L-Glutamine is aanwezig in bijvoorbeeld bottenbouillon, grasgevoerd rundvlees, spirulina, asperges, broccoli, zalm en kalkoen. Om dit extra te ondersteunen kun je dagelijks een natuurlijk voedingssupplement met L-Glutamine slikken
  • Bewerkte voeding: beperk zoveel mogelijk het gebruik van  bewerkte voeding, zeker als broodbeleg

Wil je ook je overgewicht kwijt en kamp je met een onstabiele bloedsuikerspiegel? Wat deed jij om je doelen te bereiken?

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.