Eiwitsupplementen: Welke soort eiwitsupplementen neem je wanneer in?

Spread the love

Eiwitsupplementen zijn essentieel om goed te kunnen functioneren. Proteïnen of eiwitten zijn namelijk onmisbaar voor het onderhoud van onze spieren, lichaamsweefsels en onze organen. De hoeveelheid eiwitten die we dagelijks nodig hebben, halen we makkelijk uit een gezond, natuurlijk, evenwichtig en vooral gevarieerd eetpatroon. Maar omdat onze moderne voeding steeds eenzijdiger en armer aan gezonde voedingsstoffen wordt, hebben de meesten onder ons extra eiwitten nodig. Naast eiwitten uit onze voeding, kunnen we onze eiwitinname stimuleren met het gebruik van natuurlijke eiwitsupplementen

Wat zijn de beste eiwitsupplementen en wanneer neem je ze best in?

Hoogwaardige eiwitten vinden we vooral in (vette) vis, kip en kalkoen en in melkproducten zoals onbewerkte yoghurt, Griekse yoghurt, kwark en skyr. Ons dagelijks eetpatroon bevat doorgaans veel te weinig hoogwaardige eiwitten. Daardoor is het belangrijk om natuurlijke eiwitsupplementen in ons natuurlijk eetpatroon in te passen. In de praktijk is het namelijk niet altijd even makkelijk om dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen. Naast het toevoegen van eiwitsupplementen is het gebruik van eiwitshakes een goed idee. Op deze manier krijg je voldoende bouwstenen binnen om je spiermassa op te bouwen en te versterken.

Spieren zijn belangrijk, zeker als je wilt afvallen

Wist je dat spieren niet alleen belangrijk zijn voor je gezondheid, maar ook om makkelijker af te vallen? Dat komt doordat spieren ook energie en dus calorieën verbranden. Dat doen ze zelfs in rust en tijdens je slaap. Daarom is voldoende slaap zo belangrijk als je makkelijker wilt afvallen.

Voordelen van eiwitten en eiwitsupplementen

Eiwitten en eiwitsupplementen zorgen voor nog meer gezondheidsvoordelen. Eiwitten en eiwitsupplementen:

  • Geven je een snel en langdurig voldaan gevoel: zo heb je minder snel weer honger en eet je dus ook minder
  • Een eiwitrijk ontbijt is erg belangrijk: dat zorgt overdag voor minder honger, minder trek in zoet en meer energie
  • Zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel: een stabiele bloedsuikerspiegel voorkomt niet alleen diabetes. Wist je dat een gezonde bloedsuikerspiegel ook belangrijk is voor een gezond gewicht?

Soorten eiwitten

We hebben de keuze uit meerdere soorten eiwitten. De belangrijkste zijn:

Soorten eiwitsupplementen: Whey hydrolysaat

Dit soort eiwit wordt verwerkt door het eiwit bloot te stellen aan hitte, zuur of enzymen. Dat breekt de aminozuurketen af, waardoor er een bittere smaak ontstaat. Door het afbreken van de aminozuurketen, wordt dit type eiwitpoeder sneller opgenomen dan het isolaat. Het hydrolysaat is vrij van alle mogelijke allergenen. Het is ook lactosevrij.

Whey Isolaat

Als gevolg van zijn verwerkingsproces, heeft Whey-isolaat niet alle gezondheidsvoordelen van whey-concentraat. Isolaat wordt echter sneller door het lichaam opgenomen en bevat veel minder vet, koolhydraten en lactose. Dit maakt het zeer geschikt als after-workout milkshake en voor mensen met lactose-intolerantie.

Soorten eiwitsupplementen: Whey concentraat

Whey concentraat bevat minder eiwit per gram dan isolaat. Daarom is dit concentraat niet slechter dan andere eiwitsoorten. Goed eiwitconcentraat bevat meerdere verbindingen die niet aanwezig zijn in isolaten. Dit kan vele gezondheidsvoordelen opleveren.

Ei-eiwit (albumine)

Ei-eiwit of albumine is afkomstig van kippeneieren met een middelsnelle opname.

Melk-eiwit (calcium caseinaat)

Dit soort eiwit heeft een langzame opname.

Eiwitsupplementen: Micellar caseïne

Dit soort eiwit wordt door ons lichaam erg moeilijk opgenomen.

Het beste eiwitsupplement om af te vallen

De beste eiwitsupplementen om makkelijker af te vallen zijn die met de hoogste biologische waarde. Dit soort eiwitten wordt namelijk het snelst en het best opgenomen. Melkeiwit is de goedkoopste vorm en is moeilijk op te nemen en te verteren. Ei-eiwit is een snel verteerbare vorm, net als wei-eiwit, ze worden gemakkelijk opgenomen en verteerd en bevatten bijna geen lactose. Whey-concentraat is de langzaamste vorm. Hydrolysaat wordt het snelst verteert

Wanneer neem je eiwitsupplementen het best in? 

Besloot je om eiwitsupplementen in je eetpatroon in te passen. Je uiteindelijke keuze van het soort eiwit is uiteraard belangrijk. Maar wat is nu het beste moment om ze in te nemen?

  • Bij je ontbijt: het beste eiwitsupplement voor je ontbijt is whey-hydrolisaat, gevolgd door isolaat en concentraat, ei-eiwit en melk-eiwit. Na een nacht slaap hebben we namelijk snel energie en eiwitten nodig. Het is dus vanzelfsprekend dat je die soort eiwitsupplementen kiest die het snelst worden opgenomen
  • Lunch of middagmaal: hierbij geef je achtereenvolgens de voorkeur aan whey eiwit, ei-eiwit en melk-eiwit. Voor je lunch kies je best een combinatie van snelle, middelsnelle en langzame eiwitten
  • Avond: een combinatie van whey eiwit, ei-eiwit en melk-eiwit is hier sterk aangeraden.
  • Voor het slapen gaan: ei-eiwit, melk-eiwit en micellar caseïne. Deze eiwitten hebben een langzame afgifte gedurende de nacht. Door deze trage afgifte voorzie je je spieren de hele nacht van brandstof.
  • Na de fitness: whey eiwit (hydrolysaat, isolaat en/of concentraat), ei-eiwit en in mindere mate melk-eiwit. Je hebt dan namelijk snel energie en eiwitten nodig om de spieren te herstellen en weer van brandstof te voorzien.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat u hiermee akkoord gaat, maar u kunt zich afmelden als u dat wilt. Cookie settingsACCEPTPrivacy & Cookies Policy