Verouderingsproces vertragen door extra testosteron aan te maken

Verouderingsproces vertragen

Verouderingsproces vertragen willen we allemaal. We willen er namelijk zo lang mogelijk goed blijven uitzien.  Het eeuwige leven is spijtig genoeg nog niet voor morgen en ons natuurlijk verouderingsproces kunnen we voorlopig niet stoppen, vertragen kunnen we wel. Zelfs zonder geneesmiddelen. Er zijn genoeg pillen, zalfjes en gels beschikbaar die het eeuwige leven beloven maar waar ook vele schadelijke nevenwerkingen aan verbonden zijn. Je doet dit dus best op een natuurlijke manier. Je natuurlijk verouderingsproces wordt sterk beïnvloed door je hormonen, meer bepaald door het mannelijk hormoon testosteron. De hoeveelheid van dit hormoon vermindert echter naarmate je ouder wordt. Gelukkig kun je daar zelf wat aan doen. Testosteron is namelijk in heel wat gezonde voedingsproducten aanwezig. 

Wat eet je best om je testosteronpeil zo lang mogelijk op het gewenste peil te houden?  

Er wordt ondertussen al eeuwenlang gezocht naar hét wondermiddel dat ons de eeuwige jeugd kan schenken. Daar zullen we ongetwijfeld nog wel enige tijd moeten op wachten. Wat we wél al kunnen is ons natuurlijk verouderingsproces zoveel mogelijk vertragen. Dat doe je best op een verantwoorde en gezonde manier. Dat doe je door je dalende testosteronvoorraad aan te vullen met een gezonde en natuurlijke voeding. Dagelijks komen er nieuwe en peperdure zalfjes, crèmes en gels met een hoge dosis testosteron op de markt. Die doen vaak meer kwaad dan goed. Een te hoge dosis testosteron kan voor heel wat gezondheidsproblemen zorgen. 

Je natuurlijk verouderingsproces

Je verouderingsproces is onafwendbaar. We kunnen het niet definitief stoppen, maar wel aanzienlijk vertragen. Je kunt dit belangrijk proces namelijk positief kan beïnvloeden. Door gezond en natuurlijk te eten en voldoende te bewegen bijvoorbeeld. 

Lees ook: Veroudering vertragen met een gezonde eet-en levensstijl

Verouderingsproces vertragen: je Primaire veroudering

Met primaire en secundaire veroudering onderscheiden we twee soorten veroudering. Primaire veroudering wordt door je genen geprogrammeerd. Het bepaalt onze maximale levensduur. Die bedraagt 120 jaar. De meerderheid wordt nooit zo oud en daar is de secundaire veroudering verantwoordelijk voor.

Verouderingsproces vertragen: je Secundaire veroudering

Secundaire veroudering is in hoofdzaak het gevolg van onze eet- en leefgewoonten.  Gezonde, natuurlijke, evenwichtige en gevarieerde voeding en dagelijks genoeg bewegen staat daarbij centraal. Allerlei invloeden van buitenaf bedreigen onze gezondheid zoals stress, ziekte en ongevallen. Secundaire veroudering is dus verantwoordelijk voor je gemiddelde levensduur. Gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten zijn in staat je gemiddelde levensduur te verhogen. Op je maximale levensduur hebben ze weinig of geen invloed.

Verouderingsproces vertragen: het mannelijk hormoon Testosteron

Onze hormonen spelen dus een belangrijke rol bij ons natuurlijk verouderingsproces. Dat is zeker het geval met het mannelijke hormoon testosteron. Hoe meer testosteron hoe groter je spiermassa, hoe beter je geheugen en je concentratie. Testosteron zorgt ook voor sterke botten, voor de extra aanmaak van rode bloedcellen, voor meer energie. Het regelt tegelijk ook je vetverbranding. Vanaf de leeftijd van dertig jaar neemt je testosterongehalte stelselmatig af, telkens met één procent per jaar. Hoe ouder je wordt, hoe lager je testosterongehalte. De daling van ons testosteronniveau wordt ook sterk beïnvloed door stress, ziekte, verwonding, overgewicht en door onze ongezonde eet- en leefgewoonten.

Lees ook: Testosteron verhogen om je gezondheid te verbeteren

Het testosteron dieet

Met het testosteron dieet maak je op een natuurlijke en dus gezonde manier meer van dit mannelijk hormoon aan. In het testosteron dieet eet je:

  • Niet teveel, maar zeker ook niet te weinig: dat is nodig om je spiermassa op peil te houden. Als je niet genoeg eet worden je spieren ook afgebroken en daalt je testosterongehalte
  • Eiwitten: voeding rijk aan eiwitten staat centraal in het testosterondieet. Dierlijke eiwitten vind je vooral in vlees, vis, melk, kaas en in eieren. Plantaardige eiwitten zijn vooral aanwezig in allerlei graanproducten, in brood, peulvruchten (erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en kikkererwten), in soja, onbewerkte noten en in paddenstoelen
  • Zo weinig mogelijk ongezonde verzadigde vetten en transvetten: deze zijn vooral oorzaak van overgewicht en daarmee verbonden aandoeningen. Gezonde onverzadigde vetten en vetzuren zijn nodig als bron van energie en voor de aanmaak van testosteron 
  • Verse groenten en trage koolhydraten: alle groenten maar vooral groene bladgroenten helpen je testosterongehalte op peil te houden. Gezonde en trage koolhydraten vind je vooral in volkorengranen (haver, zemelen en boekweit) en in volkorenproducten zoals brood, pasta en in  zilvervliesrijst

Beperk het gebruik van alcoholische dranken en vermijd overgewicht dat verlaagt  je testosteronniveau.

Zeker ook interessant: Wat zijn de belangrijkste oorzaken van veroudering?

Meer testosteron aan maken met deze gezonde en natuurlijke voeding

Gezonde en natuurlijke voeding die je hoeveelheid testosteron verhoogt en je natuurlijk verouderingsproces vertraagt bevat genoeg:

  • Zink: speelt als spoorelement een belangrijke rol speelt bij je metabolisme of stofwisseling. Het helpt ook bij de aanmaak van eiwitten en bij de groei en ontwikkeling van je lichaamsweefsels. Het verhoogt tegelijk je natuurlijk afweersysteem. Je vindt zink vooral in schaal- en schelpdieren zoals oesters, mosselen en garnalen, maar ook in vlees, kaas, graanproducten, en in noten, vooral amandelen 
  • Vitaminen B: speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van testosteron. Het is vooral aanwezig in vette vis zoals wilde zalm, forel, tonijn, paling, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en in ansjovis
  • Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand. Ze zijn een goede bron van essentiële vetzuren die de aanmaak van testosteron stimuleren
  • Eieren: zijn rijk aan vitamine B5 en B6. Die houden niet alleen je hormonen op peil, maar helpen ook bij stress.
  • Vijgen: zijn een belangrijke bron van aminozuren. Die helpen je hormonen in evenwicht te houden
  • Bananen: bevatten hoge concentraties aan vitamine B
  • Asperges: zijn vooral rijk aan vitamine E dat je testosteronproductie stimuleert
  • Bruine rijst en kaas: bevatten grote hoeveelheden zink

Je natuurlijk verouderingsproces vertragen door meer testosteron aan te maken doe je alleen in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com