Hoe herken je gezonde ontbijtgranen of maak je ze best zelf?

Spread the love

Gezonde ontbijtgranen vinden is moeilijker dan gedacht. Ontbijtgranen zijn erg populair, vooral als ontbijt. Maar vele ontbijtgranen die als gezond worden beschouwd zijn dag helemaal niet.


Het ontbijt is zonder twijfel een van de belangrijkste maaltijden van de dag. Een gezond ontbijt zorgt voor voldoende energie om zonder zoete en calorierijke tussendoortjes de voormiddag door te komen.

In een gezond ontbijt is er bij de meesten plaats voor ontbijtgranen. Ontbijtgranen zijn er echter in de meest uiteenlopende samenstellingen.

Het is dus belangrijk om voor de gezondste ontbijtgranen met een evenwichtige samenstelling te kiezen.

Hoe herken je gezonde ontbijtgranen? 

Ondanks het feit dat de meesten onder ons het belang van een goed en gezond ontbijt kennen, gaan nog velen zonder ontbijt de deur uit. Voor jongeren kan het niet snel genoeg gaan.

Zij kiezen dus massaal voor ontbijtgranen. Daar spelen fabrikanten uiteraard wat graag op in, zodat het lang niet gemakkelijk is om de gezondste ontbijtgranen te kiezen.

De kwaliteit en de samenstelling van deze als gezond bestempelde ontbijtgranen laten dikwijls zoveel te wensen over, en zijn dan mede verantwoordelijk voor de ongezonde eetgewoonten van  de jeugd.

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen![/fusion_button]

Gezonde ontbijtgranen passen in een gezond ontbijt, maar waaraan herken je gezonde ontbijtgranen?

Gezonde ontbijtgranen met… vet en vezels

Om gezonde ontbijtgranen van minderwaardigen te onderscheiden is hun voedingswaarde van groot  belang. Volgens diëtisten bevatten gezonde ontbijtgranen niet méér dan vijf gram vet per honderd gram ontbijtgranen en hebben ze minstens drie gram voedingsvezels aan boord.

Het suikergehalte van ontbijtgranen is eveneens erg belangrijk. Vele ontbijtgranen bevatten een veel te hoge concentratie suiker.  Diëtisten waarschuwen er voor dat het suikergehalte nooit hoger mag liggen dan één derde van het totaal aan koolhydraten.

Bij veruit de meeste ontbijtgranen ligt het suikergehalte veel hoger. De meeste ontbijtgranen passen dan ook niet in een gezond ontbijt.

Gezonde alternatieven voor ontbijtgranen 

Nog steeds volgens onze diëtisten zijn er nochtans voldoende gezonde alternatieven voor ontbijtgranen. Volkoren brood bijvoorbeeld. Volkoren boterhammen geven je kind voldoende energie zonder hongergevoel. Geef je kind ’s morgens zeker een volkoren boterham met hartig beleg zoals kaas of smeerkaas.

Beiden zijn rijk aan calcium en dat hebben kinderen broodnodig. Combineer een hartige volkorenboterham met een met zoet beleg zoals choco of speculaaspasta. Twee boterhammen met zoet beleg is ongetwijfeld van het zoete teveel.

Zoet beleg bestaat immers hoofdzakelijk uit suiker en vet.

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen![/fusion_button]

Gezonde ontbijtgranen: Havermout en suikervrije muesli 

Vooral havermout (pap) en suikervrije muesli zijn andere gezonde alternatieven voor ontbijtgranen. Kies dus voor muesli zonder suiker en zeker niet voor de krokante variant. Krokante muesli brast van de suiker. Je kan suikervrije muesli best combineren met bijvoorbeeld allerlei soorten noten, vruchten of met rijst- en maisvlokken. Deze bevatten weinig of geen suikers en vetten maar zijn des te vezelrijk. Voorde nodige variatie kan je aan je suikervrije muesli wat pure chocolade of gedroogde vruchten aan toevoegen.

Gezonde ontbijtgranen: groene smoothie

Een zelf gemaakte gezonde smoothie maakt je gezond ontbijt helemaal ‘af’. Gebruik hiervoor water of melk voor een meer smeuïge drank aangevuld met je favoriete fruit en vooral groene bladgroenten zoals andijvie, spinazie, broccoli en waterkers. Ook plantaardige melksoorten  waaronder amandelmelk, kokosmelk of hazelnootmelk passen perfect bij ieder gezond ontbijt.

Een gezond, evenwichtig en gevarieerd eiwit dieet met voldoende gezonde vetten en koolhydraten vind je in De Afslank Receptenbijbel van voedingsdeskundige Richard Ridder. (Gratis webinar)

Gezond vetpercentage

[fusion_button link=”http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/50831/weekmenu/weekmenu-af/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen![/fusion_button]