Tuinieren

Tuinieren en de voordelen voor je gezondheid

Spread the love

Tuinieren en zeker natuurlijk tuinieren is niet alleen een aangename hobby. Volgens Brits onderzoek bevordert het zelfs je gezondheid. Tuinieren ontspant, maar betekent zoveel meer voor zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid. Wist je dat tuinieren je zelfs helpt meer vet te verbranden waardoor je makkelijker af te vallen?

Kortom, wat kan tuinieren allemaal voor onze gezondheid betekenen?

Buitenactiviteiten zijn goed voor onze gezondheid. Het ontspant en vermindert stress. Volgens Britse wetenschappers betekent werken in de tuin véél meer voor onze gezondheid. Regelmatig tuinieren kan volgens de resultaten van dit recent Brits onderzoek zelfs als sport worden beschouwd. Met tuinieren verbrand je verrassend veel calorieën. En dat brengt je dichter bij een slanke lijn en een gezond gewicht. En dat heeft dan weer een positieve invloed op zowel je lichamelijke als je mentale gezondheid.

Tuinieren helpt je makkelijker afvallen

Wil je makkelijk afvallen? Dat kan met tuinieren. Met werken in de tuin verbrand je elk uur maar liefst driehonderd calorieën. Gazon maaien is nu niet de aangenaamste bezigheid, maar je bent er wel vierhonderd calorieën per uur mee kwijt. Met een wandeling van uur verlies je gemiddeld 250 calorieën. Zo is tuinieren een perfect alternatief voor de sportschool. Zo spaar je een duur fitnessabonnement.

Tuinieren ontspant en maakt je gelukkiger

Tuinieren ontspant je ook. Voel je je gespannen en gestresseerd? Trek je werkkledij aan en ga een uurtje tuinieren. Je bent zo van je stress verlost. Maar werken in de tuin maakt je ook gelukkiger. Lichaamsbeweging zoals tuinieren bevordert namelijk de aanmaak van endorfines. Dat zijn hormonen die voor een tevreden en ontspannen gevoel zorgen. Zo wordt serotonine niet voor niets hét gelukshormoon bij uitstek genoemd. Werken in de buitenlucht zorgt er namelijk voor dat we onderhuis vitamine D aanmaken. Dat bevordert dan weer je humeur.

Versterkt je immuunsysteem en verhoogt natuurlijke weerstand

Het zonlicht en vitamine D versterken ook je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand. Dat maakt ons minder vatbaar voor allerlei aandoeningen. Dat zijn vooral verkoudheden, seizoensgriep, corona, infecties van onze luchtwegen en bronchitis. Vitamine D zorgt daarnaast ook voor sterke botten, tanden en haar. Deze vitamine voorkomt of vertraagt botontkalking of osteoporose. Dat komt bij iedereen en op alle leeftijden voor, maar vooral bij vrouwen in de overgang.

Tuinieren vermindert de kans op een beroerte

Volgens het Medical Journal kan werken in de tuin het risico op een hartaanval of beroerte helpen verminderen. Met als gevolg dat de levensverwachting van zestigplussers die regelmatig in de tuin werken aanzienlijk verhoogt.

Verminderd je risico op ouderdomsziekten

Wetenschappelijk onderzoek maakte ook duidelijk dat lichamelijke arbeid zoals tuinieren het risico op ouderdomsziekten en vooral dementie sterk verminderd

Gezonder eten

Tuinieren levert ook gezonde voeding. Heb je naast bloemen en planten ook groenten en fruit in je tuin staan? Dat doet je automatisch gezonder eten. Wetenschappers van de Amerikaanse University of Florida ontdekten dat inwoners met een eigen tuin aanzienlijk meer verse groenten en fruit aten dan landgenoten zonder eigen tuin.

Tuinieren doet je langer en gezonder leven

De vele gezondheidsvoordelen van werken in de tuin en natuurlijk tuinieren doen je volgens wetenschappers langer en gezonder leven. De resultaten van een recent Japans onderzoek leren ons dat wie in de nabij een tuin, een park of in een groene omgeving wonen, gemiddeld langer leven dan diegenen die bijvoorbeeld in een stadsomgeving wonen.

Brengt je gezondheid terug in evenwicht

Tuinieren zorgt voor evenwicht tussen lichaam en geest. Voor alle duidelijkheid zetten alle gezondheidsvoordelen van tuinieren en natuurlijk tuinieren nog eens overzichtelijk op een rij. Tuinieren natuurlijk tuinieren:

  • Doet ons makkelijker afvallen
  • Ontspant en vermindert stress
  • Doet ons sneller inslapen en langer doorslapen 
  • Verkleint ons risico op aderverkalking, hart- en vaatziekten, een onevenwichtig cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en diabetes. Tegelijk vermindert het ook ons vetgehalte (triglyceriden) in ons bloed 
  • Vergroot ons sociale contact
  • Verbetert onze lichamelijk gezondheid en prestaties
  • Vergroot ons uithoudingsvermogen
  • Kweekt meer en sterkere spieren  
  • Onze hamstrings, biceps, triceps worden er ook beter van
  • Maakt ons soepeler en flexibeler
  • Verbetert ons evenwicht
  • Versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand
  • Verkleint ons risico op verkoudheid, griep, allerlei infecties, bronchitis en pijnlijke infecties van onze urinewegen 

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.