Afvallen zonder calorieën tellen kan in koolhydraatarm eetpatroon

Spread the love

Afvallen zonder calorieën tellen is aangenamer dan voortdurend controleren hoeveel calorieën je dagelijks mag eten, hoeveel je er al binnenkreeg en hoeveel je er nog mag hebben. Dit hou je niet lang vol, zodat je vlug in je ongezonde eetgewoonten hervalt. Je weegt dan al vlug meer dan voor de start van je dieet. Maar afvallen zonder calorieën tellen is perfect mogelijk, zeker in een koolhydraatarm eetpatroon.

Waaruit bestaat een koolhydraatarm eetpatroon voor betere gezondheid en makkelijker afvallen?

Om sneller af te vallen, eet de meerderheid van diegenen die willen afvallen helemaal koolhydraten meer. Koolhydraatarm is echter niet hetzelfde als koolhydraatvrij. Het is belangrijk om de juiste soort koolhydraten te kiezen. Snelle koolhydraten, vooral suiker en zetmeel, hebben we helemaal niet nodig. Ze bevatten geen gezonde voedingsstoffen, en zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht. Daartegenover staan trage koolhydraten. Die zijn onmisbaar als belangrijke bron van energie en van gezonde voedingsstoffen. Naast veel eiwitten, bestaat een gezond eetpatroon ook uit genoeg gezonde onverzadigde vetten, vetzuren (vooral omega-3), en trage koolhydraten.

Afvallen door aantal calorieën te verminderen

We verliezen alleen gewicht als we dagelijks minder calorieën eten en we er verbranden. Je moet dus weten hoeveel calorieën je dagelijks mag eten. Bij gemiddelde inspanningen hebben mannen tussen de 2100 en 2500 calorieën nodig. De limiet voor vrouwen ligt tussen de 1700 en 2100. Verlaag dit aantal calorieën niet té drastisch. Verlaag je aantal calorieën nooit met meer dan 500 per dag. Heel wat extreme crash diëten verlagen dit aantal tot minder dan duizend. Dat is meteen ook de reden waarom je met zo’n dieet nooit definitief je overgewicht kwijtraakt.

Afvallen zonder calorieën tellen met een koolhydraatarm dieet

Vervang suiker en zetmeelhoudende producten door koolhydraatarme voeding. Eet meer volkorengranen zoals haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa. Vervang alle witte soorten brood, deegwaren en rijst door hun volkoren varianten. Vezelrijke voeding zoals volkoren granen en volkoren producten geven ons een sneller en langduriger voldaan gevoel, waardoor we minder eten.

Afvallen zonder calorieën tellen met meer eiwitten 

Eiwitten verlengen ons verzadigd gevoel, verteren moeilijk of niet en houden onze maag langer gevuld. Eiwitten vormen dus de basis van elk gezond eetpatroon, zeker als je makkelijker wilt afvallen. Hoogwaardige eiwitten vind je vooral in eieren, kip en kalkoen, (vette) vis, in onbewerkte noten, zaden en pitten en in soja en sojaproducten.

Eet minder ongezonde vetten

Ongezonde, verzadigde vetten en zeker transvetten eten we best zo weinig mogelijk. Ze zijn rijk aan calorieën. Eén gram vet is ‘goed’ voor negen calorieën. De meest ongezonde vetten vinden we in snoep, koekjes en gebak, in chips en in alle bewerkte voeding. Gezonde vetten, vooral visvetzuren (omega-3) hebben we wél nodig als bron van energie. We vinden ze in vette vissoorten, in plantaardige oliën, avocado en in onbewerkte noten.

Afvallen zonder calorieën tellen met meer verse groenten te eten

Dat is minstens 300 gram per dag. Eet alle soorten groenten en zeker groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, alle soorten sla en groene koolsoorten, broccoli, bloemkool, paksoi, Chinese kool, spruitjes, tuin- en waterkers. Alle verse groenten zijn een bron van gezonde voedingsstoffen en bevatten weinig of geen calorieën.

Met meer peulvruchten

Peulvruchten barsten van de hoogwaardige eiwitten en hebben ook veel vezels, vitaminen, mineralen en sterke antioxidanten aan boord. Varieer zoveel mogelijk met erwten, alle soorten boontjes, groentekiemen, mais, linzen en kikkererwten en eet peulvruchten minstens een keer per week.

Eet gezonde tussendoortjes

Heb je regelmatig honger tussen twee maaltijden? Kies dan voor een gezond tussendoortje zoals natuuryoghurt, Griekse yoghurt, kwark of skyr zonder toevoegingen, een handjevol of maximaal 20 gram onbewerkte noten, zaden of pitten, een sneetje volkorenbrood met kip- of kalkoenfilet, een stuk fruit of een zelf gemaakte groentesla.

Drink voldoende water

Dat minstens anderhalve liter per dag. Koffie en thee zonder melk en suiker, kruidenthee en een zelf gemaakte smoothie met veel verse groenten en enkele plakjes vers fruit zijn goede alternatieven

Ontspan regelmatig en slaap voldoende

Regelmatig ontspannen is ons beste wapen tegen stress, nog een belangrijke oorzaak van overgewicht. Voldoende slaap is ook belangrijker dan je denkt. Onze spieren spelen daarbij een belangrijke rol. Die verbranden namelijk ook energie (calorieën), zowel in rust als tijdens onze slaap. Hoeveel slaap we nodig hebben verschilt van persoon tot persoon. Algemeen wordt aangenomen dat acht uur slaap per nacht ideaal is.

Kook je maaltijden zélf

Kant- en- klare maaltijden en diepvriesproducten zijn namelijk rijk aan ongezonde vetten en suikers.

Beweeg meer

Gezond en natuurlijk eten is belangrijk, maar onvoldoende om gezond en blijvend af te vallen zonder calorieën tellen. Afvallen zonder jojo-effect doe je alleen met een combinatie van gezond eten en voldoende bewegen. Een half uurtje wandelen, lopen of joggen volstaat. Maar doe het wél dagelijks, ook bij slecht weer en in de winter.

Conclusie

Dagelijks calorieën tellen is niet nodig. Integendeel, dat heeft zelfs een averechts effect. Het demotiveert. Eens je eetpatroon op punt weet je dat je goed zit met je dagelijks aantal calorieën.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat u hiermee akkoord gaat, maar u kunt zich afmelden als u dat wilt. Cookie settingsACCEPTPrivacy & Cookies Policy