Noten met veel eiwitten en weinig koolhydraten een goed idee?

Spread the love

Zijn noten met veel eiwitten en weinig koolhydraten een goed idee? Maken noten deel uit van een gezonde voeding, ook als je makkelijker wilt afvallen? Natuurlijk zijn alle noten erg gezond. Daarom maken ze deel uit van de bekende Schijf van Vijf, dé basis vormen van elk gezond voedingspatroon. Noten zijn rijk aan gezonde onverzadigde vetten en hoogwaardige eiwitten. Deze hoogwaardige proteïnen zijn essentieel voor een goede gezondheid en een betere gewichtsbeheersing. Een gezonde en natuurlijke voeding bestaat uit voldoende eiwitten en voldoende gezonde vetten en (langzame) koolhydraten.

Welke noten zijn belangrijk om makkelijker af te vallen?

Noten zijn gezond, maar niet alle soorten zijn even geschikt voor een gezonde voeding om makkelijker ons overtollig gewicht kwijt te raken. Sommige noten zijn gezonder dan andere. In alle soorten noten hebben we gezonde onverzadigde vetten, omega-3 vetzuren en veel hoogwaardige eiwitten gevonden. Die hebben we nodig om niet alleen onze gezondheid te verbeteren, maar ook om ons ​​gewicht beter onder controle houden. Het is belangrijk om niet te veel en de juiste notensoorten te eten. Eet je graag noten, en wil je ze opnemen in je gezond en natuurlijk eetpatroon? Geef in dit geval altijd de voorkeur aan onbewerkte noten zonder toevoegingen. Ze zijn ongezouten, ongebakken en niet geroosterd.

De gezondheidsvoordelen van noten

Alle soorten noten hebben een hoge voedingswaarde en zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen om goed te kunnen blijven functioneren. Dat zijn vooral vitaminen en mineralen voedingsvezels, gezonde onverzadigde vetten, eiwitten en vele andere nutriënten zoals trage koolhydraten. Dat zorgt uiteraard voor heel wat voordelen op het vlak van onze gezondheid. Noten:

  • Verbranden meer opgeslagen vet en doen ons makkelijker afvallen
  • Verbeteren onze hersenfunctie en onze concentratie en versterken ons zenuwstelsel
  • Beschermen tegen aderverkalking en tegen hart- en vaatziekten
  • Werken sterk ontstekingsremmend
  • Vertragen de ontwikkeling van vele kankersoorten

Noten met veel eiwitten: Amandelen

Noten met de hoogste concentratie aan proteïnen zijn achtereenvolgens:

Amandelen

Honderd gram amandelen bevatten precies 21 gram eiwit, 22 gram koolhydraten, en 49 gram vetten, vooral gezonde vetten. Ze hebben ook relatief veel vitamine B2 en vitamine E, koper, magnesium en mangaan aan boord. Amandelen zorgen voor heel wat gezondheidsvoordelen. Ze:

  • Verminderen je eetlust
  • Helpen je meer vet verbranden en makkelijker afvallen
  • Beschermen je hart en je bloedvaten 
  • Zorgen voor een gezonde bloeddruk 
  • Verbeteren je spijsvertering
  • Hebben een gunstige invloed op diabetes

Pistachenoten

Pistachenoten bevatten per honderd gram gemiddeld 20 gram eiwitten, 28 gram koolhydraten  en relatief weinig vet (45 gram). In deze soort noten vinden we ook veel vitamine B1 en B6 en mineralen zoals koper en mangaan. Pistachenoten:

  • Verbeteren je darmflora
  • Ondersteunen gewichtsverlies
  • Zorgt voor een goede hartfunctie en voor soepele bloedvaten
  • Houden je bloedsuikerspiegel stabieler
  • Verkleinen je risico op darmkanker

Eiwitrijke noten: cashewnoten

Deze noten bevatten gemiddeld 18 gram eiwit, 30 gram koolhydraten en 44 gram (voornamelijk gezond) vet per 100 gram. Onder deze noten vonden we de meeste koolhydraten en de laagste vetconcentratie. Cashewnoten bevatten de minste vitamines en mineralen. Ze zijn wél een goede bron van vitamine B1, B6 en vitamine K en van ijzer, magnesium en mangaan. Naast sterke botten, gezonde nagels, tanden en glanzend haar, bieden ze ook de gezondheidsvoordelen van de andere soorten noten. Cashewnoten kunnen allergieën, pijnlijke galstenen en bloedarmoede voorkomen.

Noten met veel eiwitten: Walnoten

Walnoten worden vaak ook okkernoten genoemd en bevatten gemiddeld 15 gram eiwit, 14 gram koolhydraten en maximaal 65 gram vet. Meervoudig onverzadigde en dus gezonde vetten en gezonde zijn hier dus in de meerderheid. Tegelijkertijd vonden we sterke antioxidanten in walnoten. Die beschermen ons tegen vrije radicalen. Die kunnen onze lichaamscellen beschadigen, ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces stimuleren. Daarnaast vonden we ook vitamine B1, vitamine B6, magnesium en mangaan in walnoten.

Pinda’s

Hoewel pinda’s peulvruchten zijn, delen we ze in bij de noten. Pinda’s bevatten het meeste eiwit, zo’n 26 gram eiwit per 100 gram pinda’s. Daarnaast vinden we vooral mineralen als vitamine B1, B3 en B9, koper en mangaan in pinda’s. Het gehalte aan koolhydraten in noten Amandelen bevatten weinig koolhydraten en cashewnoten zijn de plaats met het hoogste koolhydraatgehalte. Macadamianoten, pecannoten en paranoten hebben het kleinste koolhydraatgehalte.

Pistache- en cashewnoten zijn dan weer het minst interessant voor al diegenen die makkelijker willen afvallen.

Eetpatroon met veel eiwitten en weinig koolhydraten: de gezondste noten

Niet alle soorten noten zijn even gezond. Afhankelijk van het soort en hoeveelheid bestanddelen zijn  de meest gezonde noten:

  • Amandelen
  • Pistachenoten
  • Pinda’s
  • Paranoten
  • Macadamianoten
  • Cashewnoten
  • Walnoten
  • Pecannoten
  • Hazelnoten

Hoeveel noten mag je per dag eten?

Noten eet je niet onbeperkt zoals dat met groenten wél het geval is. Eet dagelijks een handjevol of maximaal 25 gram noten. Die vertegenwoordigen  gemiddeld 150 calorieën. Varieer ook hier zoveel mogelijk en eet alle soorten noten. Op die manier geniet je maximaal van alle gezondheidsvoordelen die onbewerkte noten ons bieden.

Conclusie

Noten zijn supergezond, ook als je iets aan je overgewicht wilt doen. Omdat ze relatief veel vetten bevatten (vooral gezonde) eet je er best niet teveel van, maximaal 25 gram onbewerkte noten per dag. Om gezond en blijvend af te vallen zonder jojo- effect eet je zo gevarieerd mogelijk met naast veel eiwitten ook voldoende gezonde vetten en (trage) koolhydraten.

2 gedachten over “Noten met veel eiwitten en weinig koolhydraten een goed idee?”

  1. Het lijkt mij het beste om noten altijd te combineren met een groenten gerecht, salades of gestoomde groenten.
    Eet noten niet tussendoor als je je lever wil sparen en je wil vermageren.

    Beantwoorden
    • Hallo Emgopo,

      Noten combineren met groenten, peulvruchten, onbewerkte yoghurt, je zelf gemaakte salade en noe maar op is een uitstekend idee Emgopo. Varieer zoveel mogelijk, en eet alle soorten noten, zaden en pitten. Zo geniet je maximaal van al hun voordelen. Wanneer je tussen twee maaltijden door honger wordt overvallen volstaat een handjevol of 25 gram onbewerkte noten als tussendoortje om er weer tegenaan te gaan.

      Gezonde groetjes,
      Francois,
      Leefnugezonder

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat u hiermee akkoord gaat, maar u kunt zich afmelden als u dat wilt. Cookie settingsACCEPTPrivacy & Cookies Policy