Gezondste fruit

Gezondste fruit en wat het voor je gezondheid kan betekenen

Spread the love

Wat is het gezondste fruit? Eén ding is duidelijk: alle soorten fruit zijn gezond, zelfs voor diabetici. Fruit barst van de gezonde voedingsstoffen. Vooral van water, vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Afgaande op hun voedingswaarde is de ene soort al wat gezonder dan de andere. Je kunt de werking van alle gezonde voedingsstoffen uit fruit extra ondersteunen met het dagelijks slikken van een goede multivitamine. Zo krijg je in een keer alles extra en in een keer binnen.

Kortom, welk fruit is het gezondst en wat is de invloed op onze gezondheid?

We weten het ondertussen allemaal: fruit is gezond. En toch eten de meesten onder ons er nog altijd te weinig van. Er zijn meerdere soorten fruit, elk met hun eigen voedingswaarde. Maar fruit bevat suikers. Dat zijn fruitsuikers en die zijn veel gezonder dan toegevoegde suikers. Dat maakt fruit zelfs geschikt voor diabetici.

Het gezondste fruit voor diabetici

In de ene fruitsoort vinden we meer fruitsuikers dan in de andere. Het gezondste fruit voor diabetici is vooral:

  • Cranberry’s
  • Frambozen
  • Passievrucht
  • Abrikozen
  • Aardbeien
  • Appels met schil
  • Ananas
  • Blauwe bessen
  • Grapefruit
  • Kersen
  • Kiwi’s
  • Nectarines
  • Mandarijnen
  • Lychee
  • Kumquat

Fruitsoorten

We hebben de keuze uit verschillende fruitsoorten. Zo is er voor iedereen een soort dat hij of zij graag lust. De verschillende fruitsoorten zijn:

Steen- of pitvruchten

Deze fruitsoorten hebben een harde, steenachtige kern of pit. Naast appels en peren horen ook nectarines, kersen, abrikozen, pruimen en perziken, maar ook kokosnoten en olijven bij deze soort fruit. Steenvruchten zijn vooral rijk aan voedingsvezels. Die geven je een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor je minder honger hebt.

Citrusvruchten

Citrusvruchten groeien aan bomen of struiken en zijn oorspronkelijk afkomstig uit landen als Australië, Nieuw-Guinea, Nieuw-Caledonië en Zuidoost-Azië. Nu vinden we ze ook in tropische en subtropische klimaten zoals aan de landen langs de Middellandse Zee. Citrusfruit heeft een leerachtige en vaak glimmende schil met aangenaam geurende etherische olie. Direct onder die schil bevindt zich een witte, vlezige laag. Het eetbare deel van de vrucht zit boordevol fruitsuikers, zuren en vitamine C. Sinaasappels, mandarijnen, clementines, citroenen, limoenen en grapefruit maken deel uit van deze citrusvruchten.

Zacht fruit

Dit soort fruit groeit vooral aan struiken, en is daardoor vooral geschikt voor kleine tuinen. Zacht fruit is relatief kwetsbaar. Denk hierbij aan aardbeien, frambozen, aan alle soorten bessen (aalbessen, kruisbessen, blauwe en zwarte bessen), bramen en druiven. Het meeste zomerfruit is zacht fruit.

Exotische vruchten

De meeste tropische fruitsoorten worden ingevoerd uit tropische landen zoals Zuid- Afrika, Chili en Ecuador. De voor ons vertrouwdste exotische vruchten zijn kiwi’s, mango’s, ananas, passievruchten, papaja’s en kokosnoten.

De voedingswaarde van fruit

Alle fruitsoorten zijn rijk aan alle onmisbare en gezonde voedingsstoffen. Daarnaast vinden we in fruit weinig of geen calorieën. Daardoor past het in elk gezond eetpatroon, zowel voor een betere gezondheid als voor makkelijk afvallen. Alle fruitsoorten verkleinen ons risico op overgewicht, aderverkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en zelfs diabetes type 2. Het is tegelijk een belangrijke leverancier van vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Vitamine A in fruit

Vitamine A zorgt vooral voor een gezonde huid, slijmvliezen en ogen. Het versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand en zorgt voor een sterk beendergestel. Vitamine A is ook onmisbaar voor een normale groei. Fruit met de meeste vitamine A zijn vooral:

  • Mango’s
  • Abrikozen
  • Mandarijnen
  • Passievruchten

Het gezondste fruit met de hoogste concentratie vitamine C

Vitamine C is vooral belangrijk voor een goede natuurlijke weerstand. Die is nodig om vooral seizoensgebonden aandoeningen te voorkomen of het genezingsproces ervan te verkorten. De grootste hoeveelheid vitamine c vind je in:

  • Kiwi’s
  • Citrusfruit
  • Aardbeien
  • Zwarte bessen

Mineralen in fruit: Kalium

Dit mineraal houdt onze vochtbalans in evenwicht. Veel fruitsoorten bevatten kalium. Dat vergroot en versterkt je spiermassa en zorgt voor een gezonde bloeddruk. Het meeste kalium vind je in:

  • Gedroogd fruit
  • Bananen
  • Meloenen
  • Kiwi’s

Het gezondste fruit met de meeste voedingsvezels

Vezels zorgen voor een snel en langdurig verzadigd gevoel. Zo krijg je niet alleen alle onmisbare voedingsstoffen binnen, maar heb je ook veel minder honger. Eet dus zoveel mogelijk vezelrijke voeding, zeker als je makkelijker wilt afvallen. Je vindt de meeste voedingsvezels in het gezondste fruit, namelijk:

  • Peren
  • Bramen
  • Mango’s
  • Sinaasappelen

Fructose of fruitsuikers in het gezondste fruit

Zelfs het gezondste fruit bevat van nature suiker. Dit fruitsuiker of fructose maakt deel uit van de verteerbare koolhydraten. Die gebruiken we als bron van energie. Het gezondste fruit met het meeste fruitsuiker zijn vooral:

Calorieën in het gezondste fruit

Het gezondste fruit bevat weinig of geen calorieën.  Het doet je het meeste afvallen in de kortste tijd.  Het gezondste fruit met de minste calorieën zijn vooral:

  • Watermeloenen
  • Frambozen
  • Aardbeien
  • abrikozen
  • Citroenen
  • Passievruchten
  • Lychee
  • Mandarijnen
  • Grapefruit
  • Alle soorten bessen
  • Bramen
  • Nectarines
  • Kiwi’s

Fruit met het grootste aantal calorieën zijn vooral kokosnoot, avocado, bananen en witte druiven.

Hoeveel fruit per dag is gezond?

Alle soorten fruit zijn gezond. Dat betekent echter niet dat je het onbeperkt mag eten zoals verse groenten. Fruit bevat namelijk fruitsuiker. Dat zijn natuurlijke suikers, maar het blijven nog altijd suikers. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) fruit werd door het voedingscentrum vastgesteld op tweehonderd gram of twee verschillende stukken per dag. Beperk je fruitconsumptie tot een stuk per dag als je makkelijker je overgewicht wilt verliezen.

Is diepvriesfruit gezond?

Diepvriesfruit is gezond, vaak gezonder dan vers fruit. Het wordt namelijk onmiddellijk na de oogst ingevroren. Zo gaan er weinig of geen gezonde voedingsstoffen verloren.

Kun je teveel fruit eten?

Teveel fruit eten zorgt vaak voor overgewicht. Door de aanwezige natuurlijke zuren kan het gezondste fruit ook je tandglazuur aantasten.

Dit kun je best zoveel mogelijk beperken

Kant- en klare vruchtensappen, gedroogd fruit, fruit uit blik en smoothies uit de supermarkt kun je best zoveel mogelijk vermijden. Het zijn echte suikerbommen en bevatten nauwelijks of geen vezels. Kies je toch voor fruit uit blik? Geef dan altijd de voorkeur aan fruit op sap in plaats van op siroop.

Hou je toch vruchtensap of van een smoothie? Maak dat dan gewoon zelf.

Maar welk fruit is het gezondst?

Dit doet het gezondste fruit voor je gezondheid

  • Bosbessen: verminderen geheugenverlies, beschermen je lichaamscellen tegen beschadiging en verbeteren de gezondheid van je hart
  • Frambozen: dankzij hun grote concentratie aan sterke antioxidanten, vitamine C, mangaan en kalium helpen frambozen je makkelijker afvallen en je bloedsuikerspiegel constant te houden
  • Alle soorten bramen: zorgen voor een gezonde bloedsuikerspiegel en verlengen je verzadigingsgevoel. Ze zijn dus uitstekend voor diabetici en voor diegenen die sneller willen afvallen.
  • Sinaasappelen: barsten van de vitamine C. Dat versterkt je immuunsysteem en verhoogt je natuurlijke weerstand. Dat verkleint je risico op verkoudheden, griep, infecties van je lucht- en urinewegen en bronchitis. Daarnaast zorgen sinaasappels voor een jonge huid en sterke botten
  • Appels: wetenschappers ontdekten dat wie dagelijks een appel eet minder geneesmiddelen gebruikt. Verder verbetert het de gezondheid van ons hart en verzacht het de symptomen van astma

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.