Appels

Appelen zijn gezond maar helpen ze ons ook verantwoord afvallen?

Spread the love

Appels zijn veruit de meest populaire fruitsoort.

Klein en groot grijpt al vlug naar een appel om met dit gezond tussendoortjes een kleine honger te stillen.

Dat is niet verwonderlijk.


Appels zijn niet alleen lekker sappig, hun vruchtvlees is rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en dus super gezond.

Daarnaast helpen ze ons meer vet te verbranden en makkelijker afvallen en dat is wellicht minder bekend.

Wat zijn nu precies de belangrijkste voordelen van appels?

Wie een kleine honger wilt stillen en dat op een gezonde manier wilt doen, grijpt al vlug naar een appel. Een gelijk hebben ze. Ze zijn niet alleen super lekker maar boven alles erg gezond.

De laatste tijd kwamen er zovele nieuwe soorten appels op de markt dat er iedereen wel zijn favoriete smaak tussen vindt.

Appels zijn opvallend rijk aan gezonde voedingsstoffen die een kleine honger dip vlug de baas kan.

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Appels zijn vooral rijk aan:

Vitaminen: dat is vooral het geval met vitamine B1, B2, B6 en B11, en vitamine C

Mineralen: dan spreken we in de eerste plaats van fosfor, magnesium, ijzer, koper en zink maar ook van natrium, kalium en calcium

Sterke antioxidanten: beschermen ons tegen de schadelijke vrije radicalen die ons lichaam binnen dringen, ons ziek maken en zelfs ons natuurlijk verouderingsproces gevoelig versnellen

Eiwitten: deze samen met voldoende gezonde vetten en koolhydraten staan centraal in ieder gezond eetpatroon, ook om af te vallen

Voedingsvezels: verlengen je natuurlijk verzadigingsgevoel waardoor je minder snel honger hebt en dus automatisch minder eet

[thrive_leads id=’36183′]

Appels  helpen makkelijker gewicht te verliezen

Er werd al heel wat onderzoek gedaan naar de invloed van appels op onze gezondheid en ons lichaamsgewicht. Omdat appels bijzonder vezelrijk zijn verlengen ze ons verzadigingsgevoel waardoor we dus vlugger en langer voldaan zijn.

Zo hebben we minder vlug honger en eten we automatisch minder. 

Deelnemers aan deze onderzoeken die voor hun maaltijd een appel aten kregen gemiddeld 200 calorieën naar binnen dan zij die dat niet deden.

Het dagelijks eten van een appel kan dus wel degelijk bijdragen tot het gewenste gewichtsverlies.

In een ander onderzoek krgen vrouwen met overgewicht een appel als aanvulling op hun eetpatroon of havermoutkoekjes. Ze kregen de opdracht dit tien weken vol te houden. werden gevraagd dit 10 weken lang vol te houden.

De Vrouwen die appels hadden gegeten verloren gemiddeld één kilo meer en aten over het algemeen minder calorieën dan de andere groep.

Dat heeft als oorzaak dat ondanks hun lage hoeveelheid calorieën nog meer voedingsvezels leveren dan we tot hiertoe dachten. Appels bevatten ook nog andere natuurlijke stoffen die bijdragen tot meer vet verbranden en makkelijker afvallen.

Wie meer opgeslagen vet wilt verbranden en makkelijker wilt afvallen eet voor iedere maaltijd een appel.

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Appels zorgen voor sterke botten

Naast meer vet verbranden en makkelijker afvallen zorgt het eten van appels voor sterke botten en tanden. Deelnemers aan deze onderzoeken werden in meerdere groepen ondergebracht.

appelsZe kregen daarbij verschillende maaltijden geserveerd. Zo kregen sommigen een appelgerecht voorgezet, anderen kregen een diner met appelmoes en de overblijvende deelnemers kregen helemaal geen appelproducten.

Deelnemers die appel aten hadden een grotere concentratie aan calcium in hun lichaam dan degenen die geen fruit kregen. Calcium speelt een belangrijke rol bij de opbouw van sterke en gezonde botten.

Appels zijn n iet alleen rijk aan antioxidanten maar krijgen ook ontstekingsremmende eigenschappen toegemeten.

Zo zorgt fruit en zeker appelen voor een betere botdichtheid en botsterkte.

Appels kunnen dus helpen botontkalking of osteoporose te voorkomen.

Appels beschermen ons brein tot op latere leeftijd

Dagelijks minstens een appel eten vertraagt onze mentale achteruitgang naarmate we ouder worden. Tijdens meerdere onderzoeken bleek dat diegenen die regelmatig een appel aten of appelsap dronken hun mentale achteruitgang vertraagde.

Appelsap helpt ook het niveau van acetylcholine te behouden. Dat is een neurotransmitter die belangrijk is bij het voorkomen van Alzheimer en in de loop der jaren kan afnemen.

Bij diegenen die tijdens onderzoeken appelsap dronken werkte hun geheugen na enige tijd weer zo goed als op jonge leeftijd.

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Dagelijks minstens één appel eten vermindert het risico op hartziekten

Appels zijn uitzonderlijk rijk aan voedingsvezels.

appelsDie helpen je cholesterolgehalte weer in evenwicht te brengen.  Naast voedingsvezels zijn appels ook rijk aan zogenaamde polyfenolen. Het gaat hier om plantaardige stoffen met een grote hoeveelheid antioxidanten bevatten.

Die kunnen onder andere een hoge bloeddruk verlagen.

Recent ontdekten wetenschapper’s dat appels daardoor je kans op beroertes met 20 procent kunnen verlagen. verlaagt. Polyfenolen werken sterk bloeddrukverlagend en kunnen zelfs als antioxidant kunnen ingezet worden.

Daarnaast ontdekten wetenschappers dat het eten van fruit en meer bepaald van appels de kans op hartaandoeningen eveneens verlaagden.

Tot slot ontdekten men dat fruit bestaande uit wit vruchtvlees zoals appels de kans op een beroerte verlagen. Elke 25 gram die we ervan eten betekent een risicodaling van 9 procent.

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Appels kunnen helpen bij astma

Andere onderzoeken wezen uit dat het dagelijks eten van appels de gezondheid van je longen verhogen. Hoe meer appels je eet hoe, hoe kleiner ja kans op astma.

appelsZelfs de schil van appelen is gezond. Die bevat quercetine, een stof die ons immuunsysteem versterkt en ontstekingen te verminderen.

Het eten van van fruit en vooral van appelen helpt allergische reacties in het algemeen en astma in het bijzonder sterk te verminderen.

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Gezond afvallen zonder jojo effect doe je uitsluitend in een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals dat van De Fitchef.

Dit mag je verwachten:

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Gezond eiwitdieet

[fusion_button link=”https://fitchef.nl/” color=”default” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” icon=”” icon_divider=”yes” icon_position=”left” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ alignment=”left” class=”” id=””]JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren![/fusion_button]

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.