Parmezaanse kaas: waarom je deze soort kaas meer zou moeten eten?

Spread the love

Parmezaanse kaas bevat veel vet, maar het vetgehalte is lager dan bij andere kazen. Daarom eten mensen die makkelijker willen afvallen minder kaas. Toch heb je nog genoeg redenen om regelmatig Parmezaanse kaas te eten, zeker als je makkelijker overtollig gewicht wilt verliezen. Als je de vele gezondheidsvoordelen van Parmezaanse kaas kent, zul je deze kaassoort meer meer eten zonder je schuldig te voelen. Zeker niet wanneer je weet dat deze kaas barst van de gezonde darmbacteriën.

Wat is Parmezaanse kaas en wat zijn de andere gezondste kaassoorten?

Ondanks zijn relatief hoog vetgehalte is Parmezaanse kaas rijk aan gezonde voedingsstoffen. Het bevat vooral mineralen zoals calcium en fosfor. Die zorgen voor sterke botten en beschermen tegen botontkalking of osteoporose. Omdat het een harde kaassoort betreft  bevat hij minder vet en meer eiwitten dan de meeste andere kazen. Ook zijn lactosegehalte  is aanzienlijk lager. Parmezaan is een oudere kaas en bevat daardoor weinig zout. Dat houdt veel water vast waardoor je eigenlijk meer weeg dan werkelijk het geval is. Net zoals bij blauwe kaas heb je niet veel van deze kaas nodig omdat de smaak erg sterk is. Parmezaanse kaas is dus opvallend rijk aan alle gezonde voedingsstoffen die je nodig hebt om gezond te functioneren. Kaas en vooral Parmezaanse kaas met mate gegeten past dus in elk gezond eetpatroon, ook als je wilt afvallen.

Gebruik Parmezaanse kaas 

Parmezaanse kaas is gemakkelijk toe te voegen aan talloze gerechten. Je kunt een schaal met geraspte kaas op tafel zetten, je kunt ermee koken; er zijn veel manieren om van Parmezaanse kaas te genieten:

  • Voeg het toe aan zelf gemaakte salades en sandwiches voor een bijzondere en frisse smaak. Vers geraspte Parmezaanse kaas kan voor een beetje extra smaak zorgen.
  • Strooi het over de pasta. Je kunt ook Parmezaanse kaas toevoegen aan de tomatensoep. Het kan ook met rijst worden gebruikt.
  • Je kunt het ook gebruiken als smaakmaker bij het bakken en grillen van producten.
  • Parmezaanse kaas combineert uitstekend groenten, kip en vis strooien en krokant maken onder de grill. Meng het met volkoren paneermeel.

Parmezaanse kaas wordt veel gebruikt bij deegwaren, zilvervliesrijst en in soep.

Geef je gerechten meer pit met Parmezaanse kaas

Probeer zo veel mogelijk gerechten met Parmezaanse kaas en laat daarbij je inspiratie de vrije loop. Parmezaanse kaas bevat mogelijk meer vet, maar overweeg het toch om het aan je gezond eetpatroon  toe te voegen. Met zijn uitgesproken sterke smaak heb je er namelijk maar een kleine hoeveelheid van nodig. Door Parmezaanse kaas aan je gezonde gerechten toe te voegen zorg je voor de nodige variatie en afwisseling. Zo kun je gezond eten levenslang volhouden en ben je de verloren kilo’s aan overgewicht definitief kwijt.

Gezondste kaassoorten die passen in elk gezond eetpatroon, zelfs als je wilt afvallen 

Geitenkaas

Deze kaas is vetvrij, licht verteerbaar en rijk aan vitaminen, mineralen en eiwitten. Geitenkaas heeft dezelfde smaak als yoghurt en is zeer geschikt op brood en crackers, vooral bij je gezond ontbijt.

Lees ook: Volle melk drinken gezonder en beschermt tegen overgewicht

Fetakaas

Voor de productie wordt schapen- of geitenmelk en soms ook koemelk gebruikt. Feta kaas wordt bewaard in een zoutoplossing. Deze kaas is rijk aan calcium, vitamine B12, vitamine D en aminozuren. Feta bevat wel een hoge concentratie zout. Je kunt het alleen eten en het is ook erg lekker in alle gezonde en dus zelfgemaakte salades.

Mozzarella

Oorspronkelijk gebruikten we melk van waterbuffels maar later werd daar ook koemelk aan toegevoegd. buffelmelk. Er bestaan grote verschillen in zowel het vochtgehalte als in de smaak van mozzarella.

Magere brie en camembert 

Deze twee zachte kazen zijn meestal samengesteld uit biologische rauwe melk. Kies Brie en Camembert met “au lait cru” op het etiket. Meestal gaat het om biologische rauwmelkse kaas van gezonde dieren. Magere brie en camembert eet je met mate, maar zeker niet tijdens je zwangerschap.

Oude kaas:

Bevat meer vet dan jongere soorten kaas. Maar door zijn langer rijpingsproces heeft hij ook minder water.

Biologische kaas

Koop je biologische kaas altijd rechtstreeks bij de boer. Het bevat gegarandeerd geen toegevoegde stoffen en zeker geen kleur-, geur-, smaak- of bewaarmiddelen.

Ook interessant: Gezond koolhydraatarm ontbijt met eieren, portobello, kaas en knoflook

Dit doet kaas met je gezondheid

Helpt je overgewicht te verliezen

Dit komt door de aanwezigheid van butyraat, een stof die vooral je stofwisseling stimuleert en meer vet verbrandt. Dit ingrediënt komt voornamelijk voor in Gruyère kaas, in alle blauwe kazen, Goudse kaas, Parmezaanse kaas en Cheddar kaas. Daardoor zorgen al deze kazen voor een gezonde darmflora.

Verlengt je verzadigingsgevoel

Zo krijg je minder snel honger waardoor je automatisch minder eet en dus makkelijker je overgewicht verliest.

Zorgt voor meer spieren 

Deze zijn ook belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Spieren verbruiken namelijk energie (calorieën) en wanneer je slaapt. Kaas is rijk aan hoogwaardige eiwitten en die zijn opgebouwd uit aminozuren. Die Aminozuren vormen de basis van je spierweefsel. Kaas met het hoogste eiwitgehalte is ongetwijfeld wei-kaas. Het gaat om whey eiwit, het beste eiwit voor spieren.

Zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Het butyraat dat in veel kazen aanwezig is, kan je bloedsuikerspiegel stabiel houden, waardoor de insulineproductie wordt verminderd. Dit hormoon regelt je vetverbranding en de hoeveelheid vet die je verbrandt.

Voorkomt diabetes

Om dezelfde reden verlagen deze butyraat-kazen je risico op diabetes type 2.

Geeft je sterke botten

Kaas is rijk aan calcium, een mineraal dat zorgt voor stevige botten en botontkalking of osteoporose voorkomt

Kaas zorgt voor gezonde tanden

Dankzij de aanwezigheid van grote hoeveelheden calcium en fosfor, twee mineralen die het afbreken van het tandglazuur vertragen

Kaas helpt darmkanker voorkomen

En dat is ook weer door de aanwezigheid van butyraat in de meeste soorten kaas

2 gedachten over “Parmezaanse kaas: waarom je deze soort kaas meer zou moeten eten?”

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.