Ons immuunsysteem versterken op een natuurlijke manier

Ons immuunsysteem versterken

Ons immuunsysteem versterken en tegelijk onze natuurlijke weerstand verhogen is nodig om ons weerbaarder te maken tegen allerlei ziekmakers. Dat zijn vooral virussen, bacteriën en schimmels. De meesten van ons denken aan het versterken van hun immuunsysteem in de winter. Maar dan is het te laat. Om je risico op verkoudheden, griep, corona, infecties van onze luchtwegen, bronchitis en zelfs pijnlijke blaasontstekingen te verkleinen moeten we ons immuunsysteem constant versterken. Dak kan op vele manieren. De natuurlijke manier is nog altijd de beste. Heb je niet altijd genoeg tijd om of zin om zelf te koken? Dan kunnen we dit proces ondersteunen met natuurlijke voedingssupplementen.

Kortom, wat kunnen we best wel en wat niet eten voor een sterk immuunsysteem en een hoge natuurlijke weerstand.  

Ons immuunsysteem is niet tegen alle virus en andere besmettingen opgewassen. Gelukkig kunnen we zelf heel wat doen om ons tegen deze vervelende ziekmakers zo goed mogelijk te beschermen. Dat doen we best op een natuurlijke manier. Met de juiste voeding zoals met veel verse (seizoens)groenten, fruit, volkorengranen en met onbewerkte noten, zaden en pitten. Dat is puur natuur en evenveel belangrijke bronnen van gezonde voedingsstoffen. Die zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Ons immuunsysteem versterken: Wat verstaan we onder onze natuurlijke weerstand?

Je weerstand is een andere naam voor je afweer of immuunsysteem. Je immuunsysteem is een complex netwerk van cellen, organen, eiwitten en antilichamen die allemaal samenwerken om je te beschermen tegen bacteriën, virussen, parasieten, infecties en andere ongewenste invloeden van buitenaf.  Ons immuunsysteem zorgt er voor dat we niet ziek worden. Hoewel we meestal pas stilstaan bij ons immuunsysteem in  het vooruitzicht van de winter, moeten  we dagelijks werken aan een sterk immuunsysteem.

Lees ook: Weerstand verhogen met de juiste natuurlijke voeding


Symptomen verzwakt immuunsysteem: Langdurige vermoeidheid

We hebben allemaal wel eens last van vermoeidheid, maar als je constant moe bent, zelfs bij het ontwaken,  zit je met een probleem. De kans is groot dat je bij een langdurige vermoeidheid je immuunsysteem verzwakt is.

Regelmatig last van infecties

Een verzwakt immuunsysteem heeft het moeilijk om aanvallen van ziekteverwekkers en oorzaken van infecties te bestrijden. Een gezond immuunsysteem geeft virussen, bacteriën, schimmels en parasieten geen kans. Een verzwakt immuunsysteem is daar duidelijk niet tegen gewapend. Daardoor heb je regelmatig af te rekenen met allerlei infecties en vooral met verkoudheden, griep, corona, bronchitis, blaasontstekingen, infecties van onze urinewegen, tandvleesontstekingen en spijsverteringsproblemen.

Trage genezing

Een verzwakt immuunsysteem en een lage weerstand zorgen voor een trage genezing van verkoudheden, griep, corona, van allerlei infecties en kwetsuren. Andere symptomen van een verzwakt immuunsysteem zijn ook:

  • Koude handen
  • Herhaaldelijke constipatie of diarree
  • Droge ogen
  • Vermoeidheid
  • Lichte koorts
  • Hoofdpijn
  • Huiduitslag
  • Pijnlijke gewrichten
  • Haarverlies
  • Allerlei infecties
  • Zonneallergie
  • Tintelingen of gevoelloosheid in handen en voeten
  • Slikproblemen
  • Onverklaarbare gewichtsschommelingen
  • Witte huidvlekken
  • Gele huid of ogen

Een gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon met veel verse groenten en fruit vormt is de basis voor een sterk immuunsysteem en een hoge natuurlijke weerstand.

Ons immuunsysteem versterken met Vitamine A

Deze vitamine speelt een hoofdrol bij de aanmaak van witte bloedcellen. Die beschermen ons tegen allerlei ziektemakers van buitenaf.  Voeding met de grootste concentratie aan vitamine A zijn vooral:

  • Alle verse groenten en vooral groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, alle groene koolsoorten, spruiten, broccoli, bloemkool, paksoi, Chinese kool, tuin en waterkers
  • Eieren
  • Levertraan


Ons immuunsysteem versterken met Vitamine C

Vooral alle citrusfruit zoals sinaasappels, limoen, citroen, kiwi en grapefruits, maar ook aardbeien, frambozen, allerlei soorten bessen en bramen, maar ook verse groenten en vooral broccoli, tomaat en paprika zijn rijk aan deze vitamine.

Lees ook: Voeding met meeste vitamine C beschermt je tegen virussen zoals corona


Ons immuunsysteem versterken met Vitamine D

Deze vitamine maken we niet zelf aan. We zijn daarvoor aangewezen op zonlicht en in kleine mate op wat we dagelijks eten. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om dagelijks minstens een half uurtje te wandelen, joggen, te lopen of te fietsen. Doet dit ook bij slecht weer, zelfs in de winter.  Vitamine D vind je in kleine hoeveelheden in:

  • Vette vis: zoals wilde zalm, tonijn, paling, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis
  • Roomboter
  • Deze vitamine wordt vooral in Nederland toegevoegd aan margarines en halvarines

Vitamine D is ook nodig om voldoende calcium uit onze op te nemen. Calcium is als mineraal belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden en ter bescherming tegen osteoporose. Vitamine D speelt ook nog een belangrijke rol bij de goede werking van onze spieren.

Ons immuunsysteem versterken met mineralen: Zink

Zorg er voor dat je niet teveel zink binnenkrijgt. De Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid (ADH) werd vastgesteld op negen milligram voor mannen en op zeven milligram voor vrouwen.  Zink is vooral aanwezig in:

  • Peulvruchten: denk hierbij in de eerste plaats aan erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, mais, kapucijner en vooral in linzen en kikkererwten
  • Eieren
  • Rood vlees: vooral als broodbeleg (worst, salami, paté)
  • Schaal- en schelpdieren: mosselen, oesters, garnalen en krab

Ons immuunsysteem versterken met ijzer

Je vindt dit mineraal vooral in vlees, in verse groenten en vooral in groene bladgroenten, onbewerkte en dus ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten, zaden en pitten en in alle volkorenproducten.

Lees ook: Gezonde leefstijl na vakantie of corona weer oppakken: Hoe pak je dat aan?

 

Ons immuunsysteem versterken met deze natuurlijke voeding

Kaneel

Heeft een antibacteriële werking en is vooral doeltreffen tegen bacteriën. Gebruik kaneel in jezelf gebakken koekjes en gebak of meng het met dranken zoals chocolademelk of met je zelf gemaakte je smoothie.

Ons immuunsysteem versterken met Pecannoten

Deze zijn vooral rijk aan gezonde vetten. Pecannoten zijn lekker als tussendoortje zo uit het vuistje, in taart, bij ijs of door je zelf gemaakte gezonde salade.

Ons immuunsysteem versterken met Champignons

Maken door het zonlicht vitamine D aan. Kies voor wilde paddenstoelen of voor champignons die onder Uv-licht gekweekt zijn.

Knoflook

Eén teentje knoflook geeft al een extra aan ons immuunsysteem. Zijn sterk antibacteriële en ontstekingsremmende werking werden zelfs wetenschappelijk bewezen.

Watermeloen

In watermeloen vinden we vooral vitamine A, B6 en vitamine C. Hun rode vruchtvlees bevat lycopeen, een sterk antioxidant. Antioxidanten beschermen ons tegen de vrije radicalen. Die beschadigen onze lichaamscellen, maken ons ziek en versnellen ons natuurlijk verouderingsproces.

Ons immuunsysteem versterken doe we ook met: Citrusfruit, broccoli, rode paprika, met vlierbessen en vlierbessensiroop, rode en groene chilipepers, natuurlijke en met onbewerkte honing rechtstreeks van bij de imker.

Ons immuunsysteem versterken met voldoende beweging

Voldoende lichaamsbeweging verbetert niet alleen de gezondheid van lichaam en geest. Regelmatige bewegen versterkt ook ons immuunsysteem. Dagelijks een half uurtje wandelen, lopen, joggen of fietsen gecombineerd met krachttraining zorgt al voor heel wat voordelen. Je moet dus cardio afwisselen met krachttraining, gemiddeld vier keer per week. Daar moet je niet zo nodig voor naar de fitness of de sportschool. Thuis in onze vertrouwde omgeving trainen met een aangepaste kettlebell is even doeltreffend.

Ons immuunsysteem versterken doen we met:

  • Een gezond, natuurlijk, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon 
  • Voldoende slaapt
  • Meer beweging, bij voorkeur buiten
  • Een gezond gewicht
  • Zonder stress
  • Een goede hygiëne
  • Voldoende drinken, vooral water. Gemiddeld tot 2,5 liter per dag. Koffie en thee zonder melk en suiker en een zelf gemaakte smoothie zijn uitstekende alternatieven

Als je toch ziek bent:

  • Hoest en nies je in een papieren zakdoekje of, bij gebrek er aan, in je elleboog
  • Als je ziek bent blijf je thuis
  • Ontsmet regelmatig deurklinken, kranen, lichtschakelaars en trapleuningen
  • Was na ieder toiletbezoek regelmatig je handen

Ons immuunsysteem versterken e alleen in een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.