Voeding met meeste vitamine C beschermt je tegen virussen zoals corona

Voeding met meeste vitamine C

Voeding met meeste Vitamine C verhoogt onze natuurlijke weerstand en beschermt ons tegen virus besmettingen zoals influenza en corona. is de meest bekende weerstandsvitamine en is belangrijk voor voldoende energie, je zenuwstelsel, gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Bovendien bevordert vitamine C de opname van ijzer uit voeding.  Er zijn verschillende vitamines voor je weerstand: ze beschermen je tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Ook zorgt vitamine C voor de opname van ijzer en hormoonproductie. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is 75 milligram. Dit halen we uit onze voeding. 

Welke voeding bevat het meeste vitamine C? 

Vitamine C of ascorbinezuur is een wateroplosbare vitamine. We vinden ze vooral in verse groenten en fruit en in aardappels. Zelf maken we geen vitamine C aan.

Voeding met de meeste vitamine C verhoogt natuurlijke weerstand

Deze vitamine versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand. Het verkleint aanzienlijk ons risico op virusbesmettingen zoals verkoudheden, influenza (griep) en corona. Heeft het virus je toch te pakken dan verkort vitamine C je genezingsproces met enkele dagen. Vitamine C activeert onze bloedcellen en stimuleert de aanmaak van stoffen voor een sterk immuunsysteem.

Lees ook: Symptomen griep behandelen met deze natuurlijke voeding

Voeding met de meeste vitamine C zorgt voor meer energie

Een sterk immuunsysteem en een hoge natuurlijke weerstand zijn de basis van een goede algemene gezondheid. Deze vitamine doet veel meer dan dat. Het is ook een belangrijke bron van energie. En hoe meer energie hoe minder kans op besmettingen met virussen. Vitamine C stimuleert namelijk de aanmaak van carnitine, een aminozuur  dat vetten afbreekt en omzet in energie. Daarnaast brengt het meer dopamine naar je hersenen en ondersteunt het de functie van onze bijnieren zodat die ook meer energie leveren.

Voeding met meeste vitamine C doet ons makkelijker afvallen

Vitamine C doet ons ook meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen. Dat danken we aan de aanwezigheid van L-carnitine die het afgebroken vet omzet in energie, vooral als we meer bewegen. Resultaten van meerdere onderzoeken tonen aan dat hoe groter onze voorraad aan vitamine C is hoe meer vet we verbranden, tot 30 procent dan zij die minder of een tekort aan vitamine C.

Lees ook: Gezonde vetten eten houd je gezond en maakt je niet dik

Voeding met de meeste vitamine C zuivert ons lichaam

Voeding met meeste vitamine C zuivert ons lichaam van allerlei giftige afvalstoffen. Die zijn het gevolg van ons ongezond eet- en leefpatroon, van de vele lichaamsprocessen en onze slechte woon- en leefkwaliteit.

Voeding met de meeste vitamine C verbetert ons geheugen 

Daardoor kunnen we ons beter concentreren. Vitamine C is dan ook zeker belangrijk voor studenten of voor diegenen die voor een andere belangrijke (sportieve) opdracht staan.

Voeding met meeste vitamine C maakt opname andere gezonde voedingsstoffen makkelijker

Voldoende vitamine C zorgt voor een betere opname van ijzer. Daarbij maken we het onderscheid tussen heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer vinden we vooral in wit vlees zoals kip en kalkoen, maar ook  vis en in schaal- en schelpdieren. Non-heemijzer is vooral aanwezig in eieren, in verse groenten en fruit en in noten.

Lees ook: Waar zitten veel eiwitten in en wat betekenen ze voor je gezondheid?

Andere voordelen van vitamine C:

  • Doet ons makkelijker afvallen

  • Helpt tegen infecties van onze urinewegen

  • Verlaagt onze bloeddruk

  • Zorgt voor een betere bloedcirculatie en doorbloeding

  • Versterkt onze botten en beschermt tegen osteoporose

  • Zorgt voor een jonge huid en helpt tegen acne

  • Verzacht ontstoken tandvlees

  • Beschermt tegen spijsverteringsproblemen

  • Helpt bij depressie

Lees ook: Verstoorde darmflora herstellen voor betere gezondheid met de juiste voeding

Hoeveel vitamine C hebben we dagelijks nodig?

Een volwassene heeft dagelijks 75 milligram vitamine C nodig. Het  teveel aan vitamine C verlaat ons lichaam via onze urine. Hierdoor moeten onze nieren harder werken om het teveel aan vitaminen te verwerken. Vitamine C verhoogt de absorptie van ijzer. Een teveel aan vitamine C verhoogt de hoeveelheid ijzer in ons bloed. We hebben een teveel aan vitamine C vanaf 2000 milligram per dag, goed voor bijvoorbeeld 33 sinaasappels. Een teveel aan vitamine C komt dus zelden of nooit voor.

Symptomen van een tekort aan vitamine C 

Een ongezond voedingspatroon met veel suikers en vetten en weinig natuurlijke voeding is oorzaak van een tekort aan vitamine C. De belangrijkste symptomen van ijzertekort zijn:

  • Je krijgt vlug blauwe plekken

  •  Zelfs de kleinste wondjes genezen slecht

  • Droge en gebroken nagels

  • Een zwak immuunsysteem en een lage natuurlijke weerstand

  • Gezwollen en pijnlijke gewrichten

  • Je hebt regelmatig last van een bloedneus

Lees ook: Vet verbranden tijdens je slaap door overdag de juiste voeding te eten

Voeding met meeste Vitamine C: Kiwi

Is zoals alle citrusvruchten een echt vitaminebom, maar kiwi’s spannen wel de kroon! Ze bevatten zelfs meer vitamine C dan een sinaasappels en barsten van voedingsvezels. Die zorgen voor een goede spijsvertering en geven ons een snel en langdurig voldaan gevoel waardoor we makkelijker afvallen. Een kiwi bevat gemiddeld 75 milligram vitamine C. Je eet ze bij voorkeur niet in combinatie met melkproducten. Ze bevatten namelijk een enzym (actinidine) dat eiwit afbreekt.

Voeding met meeste Vitamine C: Spruitjes

In honderd gram van deze groente vinden we maar liefst 140 milligram vitamine C. Geen enkele andere groenten bevat meer vitamine C dan spruitjes.

Voeding met meeste Vitamine C: Boerenkool

Naast veel vitamine C is boerenkool ook rijk aan vitamine A, B2, B6 en vitamine E. Daarnaast bevat deze groente ook veel mineralen en vooral mangaan, koper, calcium, magnesium, kalium en natrium. Honderd gram boerenkool bevat gemiddeld 120 milligram vitamine C.

Lees ook: Bittere voeding – Wat is het en waarom zou je er meer moeten van eten?

Voeding met meeste vitamine C: Rode paprika

Bevat de grootste hoeveelheid vitamine C. Als vruchtgroente zijn paprika’s familie van tomaten, aubergines en courgettes. Paprika is fruit maar we eten het als groente. Honderd gram rode paprika bevat gemiddeld 150 milligram vitamine C.

Voeding met meeste Vitamine C: Aardbeien

Deze schijnvrucht bevat relatief veel vitamine C, namelijk 60 milligram per honderd gram. Ze zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen en vooral  aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Daar tegenover zijn ze met 29 calorieën per honderd gram ook nog caloriearm. Aardbeien passen dus perfect in ieders gezond voedingspatroon om af te vallen.

Zwarte bessen

Zwarte bessen bevatten naast veel vitamine C ook een hoge concentratie vitamine E.

Lees ook: Knoflook in een natuurlijk eetpatroon verbetert niet alleen je gezondheid

Sinaasappels

Eén sinaasappel is goed voor gemiddeld bevat ongeveer 70 milligram vitamine C. Daarnaast leveren sinaasappels ook veel foliumzuur en vezels. Foliumzuur zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen, een goed functionerend zenuwstelsel, een sterk immuunsysteem en een hoge natuurlijke weerstand.

Ook deze voeding bevat veel vitamine C

  • Verse groenten: bloemkool en broccoli

  • Peulvruchten: erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten

  • Verse fruit: citroen, limoen, grapefruit, guaven granaatappel en rozenbottels. Appels en bananen bevatten erg weinig vitamine C

Lees ook: Rozenbottels – Wat kunnen ze voor je gezondheid betekenen?

Voeding met meeste vitamine C vind je alleen in een gezond en natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Dokter Oscar Helm (Gratis webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.