Bewegen tegen corona en andere virusinfecties belangrijker dan medicijn

Bewegen tegen corona

Bewegen tegen corona en andere virusbesmettingen is belangrijker dan een medicijn. Van bij de eerste overheidsmaatregelen benadrukten wetenschappers het belang van voldoende beweging tegen virusbesmettingen zoals corona. Dat wordt nu alleen meer bevestigd door sportarts Ruud Van Thienen die de voordelen van meer sporten en bewegen nu extra onderstreept. We moeten deze aangepaste levenswijze wel minstens zes weken (liefst langer) volhouden. Daarna spreken de voordelen van meer sporten en bewegen voor zicht. Met als doel meer landgenoten aan het sporten te krijgen werd nu met de actie Blijf Sporten gestart. 

Kortom, wat doet meer sporten en bewegen met onze gezondheid?

Om effectief te zijn sport je genoeg. Dus niet te weinig, maar ook niet teveel. Genoeg bewegen is een van de meest doeltreffendste manieren om ons immuunsysteem te versterken. Volgens sportarts Ruud Van Thienen kun je met voldoende bewegen een virusbesmetting zoals griep en corona met gemiddeld 50 procent verminderen. Wetenschappers ontdekten nu ook dat meer bewegen of sporten hetzelfde gunstige effect heeft op kanker.

Bewegen tegen corona want gezond eten alleen is niet genoeg

Zelfs diegenen die gezond en natuurlijk eten, voldoende en goed slapen en goed in hun vel zitten maar weinig of niet bewegen krijgen gemiddeld vier virale infecties per jaar. Wie voldoende beweegt, verkleint dit aantal besmettingen met minstens de helft. Dat werd wetenschappelijk bewezen. Het heeft betrekking op de meeste verkoudheids- of coronavirussen. Wie regelmatig beweegt of sport en toch met het corona besmet raakt, heeft veruit de meeste overlevingskansen. Bij mildere infecties herstellen sporters veel sneller.


Bewegen tegen corona met een hogere hartslag

Als we meer bewegen of sporten gaat onze hartslag omhoog. Dat zorgt voor een betere bloedcirculatie en een betere doorbloeding van alle lichaamsweefsels. Op die manier raken onze witte bloedcellen die de ziekmakende micro-organismen aanvallen, in onze slijmvliezen A. Daar hebben we ze het meeste nodig. beter daar waar we ze het meeste nodig hebben. Ze kunnen hun job beter doen in de slijmvliezen van de onze neus en wangen. Genoeg bewegen en sporten verbetert ook de kwaliteit van onze witte bloedcellen. Als een sporter een vaccin krijgt, maakt die ook meer en sneller antilichamen aan.

Bewegen en sporten ook gunstig voor kankers

Recent kwamen wetenschappers tot de vaststelling dat meer bewegen en sporten hetzelfde effect heeft op kankers. Witte bloedcellen vallen ook beginnende tumoren aan. Het risico op kankers ligt tussen de 20 en 50 procent lager bij mensen die voldoende bewegen. Dat is zeker zo bij borst-, maag-, eierstok- en dikkedarmkankers. Maar je kunt het dus ook gewoon met sporten. Meer bewegen en sporten heeft hetzelfde resultaat als een medicijn, als dat ooit wordt gevonden.


Bewegen tegen corona versterkt ook ons geheugen

Meer bewegen zorgt voor meer voordelen. Dat heeft volgens onderzoekers ook een positieve invloed op onze hersenen. Vooral op ons geheugen. Daar werd de voorbije vijftien jaar al heel wat onderzoek naar gedaan. Door meer te bewegen kweken we meer spieren. Die hebben niet alleen een hormonale functie. Ze helpen ons zelfs meer vet verbranden en makkelijker afvallen. Ze verbruiken namelijk ook energie. Zelfs in rust en terwijl we slapen. Onze skeletspieren maken bepaalde stoffen aan die door onze spieren via ons bloed naar onze hersenen worden gepompt. Meer bewegen en sporten vergroot de plasticiteit van onze hersencellen. Dat versterkt ons geheugen met gemiddeld twintig procent. Je school- of werkdag starten met een half uurtje wandelen, lopen, joggen of fietsen is dus een uitstekend idee.

Lees ook: Hoe lang sporten om ongezonde voeding te verbranden?

Bewegen tegen corona verzacht ook de symptomen van depressie

Bewegen heeft zowel een curatief als een preventief effect. Sporters lopen tot 80 procent minder kans op een depressie dan niet sporters.

Na zes weken worden voordelen meer bewegen voor iedereen duidelijk

Besloot je om voortaan meer te bewegen tegen corona en om maximaal van de andere voordelen te genieten? Hou het dan zeker zes weken vol. Dan worden de voordelen ervan voor iedereen duidelijk. Wekelijks vier keer een half uurtje wandelen, lopen, joggen of fietsen volstaan om na zes weken de voordelen ervaren makkelijk te herkennen. Eens goed zweten is nodig. Dus ook als je wandelt. Zweten is persoonlijk. Maar tegelijk ook een goede indicator van intensiteit. Je mag tijdens het sporten dus zweten, maar moet wel nog net in volzinnen kunnen spreken. Dat is een graadmeter die de meeste mensen wel kunnen controleren.


Te veel sporten is niet gezond

Te weinig bewegen (tegen corona) is niet goed. Maar te veel sporten is dat ook niet. Sporters die over hun grens gaan zijn veel gevoeliger voor kwetsuren en worden vaker ziek. Train dus zeker niet te intensief. Hanteer de 60-60-regel. Dat betekent 60 minuten sporten tegen 60 procent van je maximumkwaliteit. Dat geldt niet om conditie op te bouwen. Wel om je immuunsysteem te versterken.

Lees ook: Afvallen met fietsen en de voordelen voor je gezondheid

De voordelen van meer bewegen of sporten

  • Beschermt tegen allerlei virusbesmettingen: zoals verkoudheden, griep, corona, infecties van onze luchtwegen, bronchitis en blaasontstekingen
  • Zorgt voor een gezonde hartslag
  • Verbetert ons geheugen
  • Versterk ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand
  • Doet ons meer opgeslagen vet verbranden en sneller afvallen
  • Zorgt voor een gezonde bloeddruk
  • Brengt je cholesterol in evenwicht door de slechte soort cholesterol te verlagen en de goede te verhogen
  • Vergroot je spiermassa
  • Versterkt je botten en beschermt tegen osteoporose
  • Zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel: zo maak je minder insuline aan waardoor je makkelijker afvalt. Verkleint daardoor je kans op diabetes type 2
  • Werkt pijnstillend en vermindert vooral lage rugpijn
  • Vermindert spier- en gewrichtsklachten
  • Vermindert je risico op veel voorkomende soorten kankers, vooral darmkanker, borstkanker en prostaatkanker
  •  Beschermt tegen aderverkalking, hart- en vaatziekten
  • Verbetert ons humeur en vermindert plotse stemmingswisselingen
  • Zorgt voor meer energie 
  • Doet je beter slapen

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.