Huismerken kopen supermarkt
Spread the love

Huismerken kopen in de supermarkt wint nog aan belangstelling. Iedereen wil namelijk besparen, zeker in crisistijden waarin onze voeding gemiddeld 12 procent duurder werd in één jaar. Zelfs diegenen die tot hiertoe hun neus ophaalden voor deze goedkope huismerken kopen ze nu. Gebruikersorganisaties berekenden dat deze huismerken meer dan vijftig procent goedkoper zijn dan de bekende A- merken. Gezonde voeding is in de eerste plaats rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen.

Maar zijn de huismerken van supermarkten nog wel gezond?

Er werd al heel wat onderzoek gedaan naar de gezondheid van deze huismerken. Uit de resultaten daarvan blijkt dat de kwaliteit van deze huismerkproducten gemiddeld beter en zelfs gezonder dan die van A-merkproducten. Volgens Testaankoop zijn de huismerken van Aldi en Lidl ‘superieur aan die van de bekende A-merkproducten.

Het is dus zeker mogelijk om met het kopen van huismerken heel wat te besparen zonder daarom aan kwaliteit te moeten inboeten.

Wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding heeft de bekende ‘Schijf van Vijf’ als basis. Gezonde voeding is natuurlijk, onbewerkt en rijk aan alle gezonde voedingsstoffen. Onder gezonde voedingsstoffen verstaan we vooral vitaminen, mineralen, voedingsvezels, hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten zoals omega-3 en omega-6 vetzuren en genoeg vocht. Gezonde voeding verbetert je gezondheid en voorkomt overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk, aderverkalking, hard- en vaatziekten en een verstoord cholesterolgehalte.

De Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf helpt ons om gezonder te eten. De Schijf van Vijf promoot natuurlijke en onbewerkte voeding. Bovenaan staan verse groenten, fruit, onbewerkte noten, zaden en pitten. Deze worden op de voet gevolgd door volkorengranen en volkoren producten, plantaardige voeding, vloeibare vetten en voeding en drank zonder of met zo weinig mogelijk toegevoegde suikers.

Vetten 

Het is zeker niet zo dat alle vetten ongezond zijn. Gezonde vetten zijn vooral omega-3 vetzuren en omega-6 vetzuren. Ongezonde verzadigde vetten en transvetten vinden we vooral in snoep, koekjes, gebak en chips, maar ook in witte deegwaren en rijst. Uit onderzoek van Testaankoop en van Europese verbruikersorganisaties zetten supermarkten met hun huismerken meer en meer in op gezonde producten met minder toegevoegde vetten.

Toegevoegde suikers

Voedingsproducten zonder toegevoegde suikers zijn weinig of niet meer te vinden. Het gaat dan om witte, geraffineerde producten. Producenten voegen ze vooral aan hun voedingsproducten toe om de smaak ervan te verbeteren. Zeker hard discounters zoals Aldi en Lidl promoten meer en meer gezonde voeding met gemiddeld dertig procent minder toegevoegde vetten en snelle koolhydraten zoals suiker en zetmeel. Trage koolhydraten

Gezonde voeding promoten

Verbruikersorganisaties dringen er al langer op aan om gezonde voeding goedkoper te maken en nadrukkelijker te promoten. Meestal is het andersom. Aldi vormt hierop weer een uitzondering. Het maakt gezonde producten aantrekkelijker, zeker voor kinderen. Het gaat dan vooral om groenten en fruit, en zuivelproducten zoals halfvolle melk. Dus producten die in de Schijf van Vijf thuishoren. Die worden dan extra in de kijker gezet met bijvoorbeeld de populaire Disney Cars en Princess. 

Te veel zout (natrium)

Huismerken van Aldi bevatten nog wel teveel zout. Zo bevat filet americain twee gram zout per honderd gram. Met een kleine aanpassing van het zoutgehalte in zijn producten kan ook hier snel beter scoren. Men kan het zout bijvoorbeeld vervangen door verse kruiden.

Nutri-score

Als je zeker wil zijn van de gezondheid van een product kijk je bij voorkeur naar zijn nutri-score. Die houdt geen rekening met mooie verpakkingen, maar uitsluitend met de samenstelling.

Huismerken kopen: controleer altijd het etiket

Om te weten wat je koopt, is goed om vooral de ingrediënten op het etiket na te kijken. Pak niet altijd het eerste product uit de winkelrekken. Kijken en vergelijken zorgt ook hier voor heel wat voordelen.

Dure marketing en reclame

Waarom zijn de A- merken dan zoveel duurder dan huismerken? In het geval van A-merken wordt vaak veel geïnvesteerd in marketing en reclame. Die extra kosten worden uiteraard door de consument betaalt. Dat maakt de A- merken bekender, maar daarom niet altijd gezonder. Integendeel, zo blijkt nu. Bij huismerken wordt vooral gefocust op lage prijzen en toch een hoge kwaliteit.

Conclusie

De huismerken van supermarkten en zeker van Aldi zijn in vele gevallen zelfs nog gezonder dan de bekendere en duurdere A- merken. Volgens diëtisten en voedingsdeskundigen bestaat er zelfs geen enkele aanwijzing dat huismerken ongezonder zouden zijn. Ze worden zelfs vaak in dezelfde fabriek geproduceerd als duurdere merken. Huismerken worden ook nog altijd gezonder. Consumenten zetten steeds meer in op gezonde voedingsproducten, en daar willen de producten maximaal op inspelen.

By Redactie

Hallo,Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.