Hormonen – Hoe werkt hormoondieet?

Hormonen hebben een belangrijke invloed op onze gezondheid en ons lichaamsgewicht. Ze regelen in grote mate de verbranding van opgeslagen lichaamsvetten in onze spieren en lichaamsweefsels. 

Hormonen zijn tevens verantwoordelijk voor het goede verloop van de vele processen die constant in ons lichaam plaatsvinden. 

Dat sommigen mogen eten wat ze willen en niet aankomen, terwijl anderen letterlijk van een glas water dik worden, hebben we te danken aan onze hormonen. 

Met het hormoondieet wil men onze hormonen weer in evenwicht brengen. Hormonen die een belangrijke invloed hebben op ons overgewicht zijn insuline en serotonine.  Zij spelen dan ook een hoofdrol in het hormoondieet.

Hoe werkt het hormoondieet, en hoe brengen we onze hormonen weer in evenwicht?

Het hormoondieet richt zich hoofdzakelijk tot diegenen die veel willen afslanken. Daarbij gaat heel wat aandacht naar de werking van onze hormonen. In de eerste plaats op diegenen die een rechtstreekse invloed hebben op onze vetverbranding. Ons lichaam telt maar liefst tweehonderd hormonen. Zij zorgen voor het goede verloop van al onze lichaamsprocessen. Insuline en Serotine spelen een belangrijke rol in het Hormoondieet. Daarnaast hebben ook onze groeihormonen, en leptine, ghreline en cortisol een belangrijke invloed op onze gezondheid en ons lichaamsgewicht.

Zo zet insuline de suikers uit onze voeding om in glucose.

Glucose zorgt voor de onmisbare energie voor ons lichaam. Ben je verslaafd aan suiker, dan kan ons lichaam al deze glucose onmogelijk verwerken. Een deel van deze glucose wordt door onze lever afgebroken. Het teveel aan suiker wordt als vet opgeslagen in onze spieren en lichaamsweefsels.

Dik makende hormonen insuline en serotonine

Het hormoondieet wordt aan de concentratie van onze dik makende hormonen aangepast. Het is dus een individueel dieet, dat voor iedereen verschillend is. In de eerste plaats wordt ons insulinegehalte zo laag mogelijk gehouden. Insuline speelt immers een belangrijke bij de verbranding van opgeslagen lichaamsvetten. Hoe meer insuline in je bloed, hoe minder vet je verbrandt, en hoe moeilijker je afvalt. Om de aanmaak van insuline zoveel mogelijk te beperken, eet je naast eiwitrijke voeding, veel groenten en fruit, in combinatie met veel voedingsvezels.

  • Voedingsvezels vind je vooral in: volkorenproducten zoals volkoren- of meergranenbrood,  volkoren pasta, deegwaren en in zilvervliesrijst
  • Voeding waarvan je de consuptie zoveel mogelijk beperkt: zijn fruit met een hoge concentratie aan suikers, zoals druiven en bananen

Als we snelle koolhydraten eten, en dan vooral witte suiker en zetmeelproducten, maakt onze pancreas of alvleesklier extra insuline aan. Insuline zet deze suikers om in glucose, als energie voor ons lichaam. Eet je teveel suiker en zetmeel, dan zal een deel daarvan wordt opgeslagen in onze spieren en lichaamsweefsels. Dat veroorzaakt grote schommelingen in onze bloedsuikerspiegel.

Een onstabiele bloedsuikerspiegel is één van de belangrijkste oorzaken van overgewicht en diabetes. 

Het geluks hormoon serotonine

Een ander hormoon met een belangrijke invloed op ons lichaamsgewicht is serotonine of het gelukshormoon. Van gelukkige mensen werd wetenschappelijk aangetoond dat ze minder snoepen. Slaap je slecht, of ben je depressief? Dan is de kans groot dat je en tekort aan serotonine hebt.

  • Voeding dat voor de extra aanmaak van serotonine zorgt is: pure chocolade (nooit méér dan 20 gram per dag), melk, brood, exotisch fruit, kaas, sesamzaad, schaaldieren, pompoen, pruimen en inktvis

Andere hormonen die je vetverbranding regelen

Naast insuline en serotonine, spelen ook deze hormonen met een belangrijke op je vetverbranding en lichaamsgewicht:

  • Het groeihormoon:  heeft een gunstig effect op je vetverbranding. Hoe hoger je concentratie aan dit groeihormoon, hoe meer vet je verbrandt en hoe gemakkelijker je afvalt. Bij een tekort aan groeihormoon ben je extra prikkelbaar, vermoeidheid en futloos gevoel. Groeihormonen zijn vooral aanwezig in vlees, vis, tomaten, citrusvruchten, brood, melkproducten en in schaaldieren (oesters, garnalen, en mosselen). Roken, cafeïne en alcohol verstoord de productie van groeihormonen
  • Leptine: zorgt voor een verlengd verzadigingsgevoel, en onderdrukt zo je eetlust. Je zal dus automatisch minder eten, meer vet verbranden en gemakkelijker afslanken
  • Ghreline: regelt je eetlust, en stuurt het signaal naar je hersenen dat het tijd is om te eten
  • Cortisol: regelt niet alleen je vetverbranding, maar ook je immuunsysteem,  en je stressniveau. Een hoge concentratie aan cortisol zorgt voor minder spieren en meer vet. Een te hoog cortisol gehalte is een belangrijke oorzaak van overgewicht

Voor wie is het hormoondieet geschikt?

Het hormoondieet is erop gericht je hormonen weer in evenwicht te brengen. Het dieet heeft daarbij uiteraard de meeste aandacht voor dik makende hormonen zoals insuline, serotonine, leptine, ghreline, cortisol en ons groeihormoon.

  • Het hormoondieet is vooral geschikt voor: diegenen die wegens gezondheidsredenen, veel gewicht moeten verliezen, en daarbij erg gemotiveerd zijn.
  • Het hormoondieet is ongeschikt voor: zij die slechts enkele kilo’s kwijt willen, voor vrouwen tijdens de zwangerschap of voor zij die borstvoeding geven, en voor jongeren onder de achttien enkele kilo’s overgewicht hebben;

In het hormoondieet eet je vooral: 

  • Voeding rijk aan eiwitten: eieren en zuivelproducten
  • Groenten en fruit: wees voorzichtig met relatief suikerrijk fruit zoals bananen en druiven
  • Complexe koolhydraten en voedingsvezels: zoals in bruin brood, volkoren deegwaren, pasta en in zilvervliesrijst
  • Voeding dat de aanmaak van serotonine bevorderen: volkorenbrood, kaas, vis, schaal- en schelpdieren, pruimen, pompoenen, exotische fruitsoorten (zoals kiwi, mango en papaja), pure chocolade, en sesamzaad,
  • Voedingswaren voor de extra aanmaak van groeihormonen: vis, schaal- en schelpdieren, volkorenbrood, mager vlees, melk en melkproducten, en tomaten

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Simpel Slank – afvallen was nog nooit zo makkelijk

Als je geïnteresseerd bent in het verliezen van 5, 12 of meer dan 17 kilo vet en je wilt geen chemische pillen slikken, jezelf uithongeren of terug jojoën naar je startgewicht, dan is dit wellicht de belangrijkste boodschap die je ooit gaat horen.

In Simpel Slank leer je in 5 praktische stappen precies wat je moet doen om gemakkelijk en natuurlijk af te vallen totdat je een mooi en slank lichaam hebt.

SimpelSlank-tablet
digitaal-label

  • Val op een gezonde manier tot wel 2 kilo af per week (eerste week zelfs meer)
  • Zet jouw afslankhormonen “AAN” en verbrand continu vet (24 uur per dag, 7 dagen per week)
  • Na 3 dagen behoren vreetbuien en emotioneel eten tot de verleden tijd
  • Ontdek de meest effectieve manier om “lastig” lichaamsvet te verbranden

Sales-CTA1-button
Pijl-garantie-onder

Door |2018-11-08T14:40:39+00:00september 18th, 2015|Dieet, SNAPAP, Voeding|0 Reacties

Over de auteur:

Francois Appers
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Reageer ook!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.