Gedroogd fruit – Past gedroogd fruit in een gezond eetpatroon?

voeding met veel koolhydraten

Gedroogd fruit, is dat even gezond als fruit uit het vuistje? 

Past het in een gezond voedingspatroon, ook als je makkelijk wilt afvallen?


Fruit is van nature rijk aan alle gezonde voedingsstoffen zoals,vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Is dat ook zo met gedroogd fruit?

Voedingsvezels verlengen je verzadigingsgevoel zodat je minder vlug weer honger hebt en minder eet.

Wat doet gedroogd fruit met onze gezondheid en helpt het ons makkelijker afvallen?

Bij gedroogd fruit werd het vocht uit het fruit verdampt.

Dat zorgt voor een kleiner volume en het fruit krijgt een donkere kleur.

Samen met al het vocht verdwijnt ook alle vitamine C uit het fruit.

Verrassend, want de hoeveelheid van alle andere vitaminen en mineralen nemen toe.

De meeste gedroogde vruchten barsten van de voedingsvezels. 

Gedroogd fruitDat is vooral het geval voor:

Vijgen

Pruimen

Abrikozen.

Hoe meer voedingsvezels, hoe beter voor onze spijsvertering.

Een goed functionerend spijsverteringsstelsel zorgt voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang.

Door dit laatste wordt ons lichaam tijdig gezuiverd van alle mogelijke giftige afvalstoffen.

En een lichaam vrij van afvalstoffen verbrandt meer vet en valt makkelijker af.

Vezels verkleinen ons risico op aderverkalking en hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, teveel slechts cholesterol en diabetes. 

Omdat gedroogd fruit weinig of geen vocht bevat, is het nodig om er voldoende water bij te drinken.

De belangrijkste voordelen van gedroogd fruit op een rijtje:

Gedroogd fruit Bevat veel vitaminen en mineralen: in gedroogd fruit vind je meer vitaminen en mineralen als in vers fruit. Alleen vitamine C is hierop een uitzondering

Is rijk aan voedingsvezels: die helpen je gezond en gemakkelijker afvallen

Zorgt voor een goede spijsvertering: en tegelijk voor een gezonde darmflora en vlotte stoelgang

Zuivert je lichaam: dankzij een vlotte stoelgang

Hart- en vaatziekten: verkleint je risico op hart- en vaatziekten en aderverkalking

Cholesterolgehalte: dankzij de aanwezigheid van sterke antioxidanten, zorgt gedroogd fruit voor een gunstig cholesterolgehalte. Dat heeft een gunstige invloed op onze gezondheid en op ons lichaamsgewicht.

Kies voor een gezond eetpatroon

In een gezond eetpatroon kies je voor natuurlijke voeding.

Alle bewerkte en kant en klare voeding hoort daar niet in thuis.

Nadelen gedroogd fruit

Tegenover deze voordelen staan ook enkele belangrijke nadelen.

In gedroogd fruit vinden we heel wat meer fruitsuikers zoals glucose en fructose dan in vers fruit.

Gedroogd fruit rijker aan calorieën.

Gedroogd fruitWees dus voorzichtig met het eten van gedroogd fruit.

Je eet er vlug teveel van.

Als je toch gedroogd fruit wilt blijven eten, kies dan zeker niet voor gekonfijt fruit.

Dat bevat nog meer suiker en calorieën.

Als je gedroogd fruit eet, geef dan de voorkeur aan:

Rozijnen: zijn een belangrijke bron van vitaminen van het B- complex, van ijzer, magnesium, kalium, en van sterke antioxidanten. Ze helpen tegen osteoporose en hebben een sterke ontstekingsremmende werking

Dadels: zijn een rijke bron van vitamine B6, B5, koper, ijzer, kalium, mangaan en magnesium. Dadels zijn rijk aan tannine en dat heeft een ontstekingsremmende werking

Pruimen: deze zorgen er voor dat ijzer beter wordt opgenomen in je bloed. Pruimen zijn rijk aan vitamine A, B, en K, en aan mineralen zoals koper en kalium

Gedroogde abrikozen: bevatten veel ijzer en zijn ook een goede bron van magnesium, fosfor, silicium, calcium, kalium, lycopeen (een krachtige antioxidant). Gedroogde abrikozen helpen tegen hoge bloeddruk en bloedarmoede

Vijgen zijn een rijke bron van kalium, magnesium, ijzer en calcium.

Je lichaam zal meer insuline aanmaken.

Gedroogd fruitHoe meer insuline in je bloed, hoe minder opgeslagen lichaamsvet je verbrandt en hoe moeilijker je afvalt.

Blijft deze toestand aanhouden, dan zul je uiteindelijk weinig of niet meer afvallen.

Als je toch af en toe gedroogd fruit wilt eten, kies dan steeds voor bio-fruit en droog je fruit zelf.

Jij wilt toch ook verantwoord en gezond afvallen?

Dat doe je alleen in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.