Havermoutbrood is bij ons nog maar weinig bekend. Daar zou binnen afzienbare tijd wel eens verandering kunnen in komen. Zoals de naam al laat vermoeden, wordt haver gemaakt van haver, een graansoort.  Haver maakt deel uit van de uitgebreide familie van de grassen en heeft een opvallend kleine korrel. Havermout ontstaat door het wassen en pellen van de korrel. Daarna wordt deze verhit en in stukken geknipt, gestoomd en platgewalst. Havermout bestaat uit verknipte, gestoomde en geplette haverkorrels. Havermout wordt vooral gebruikt als gezond ontbijt en dat is ook terecht. Havermoutpap met stukjes vers fruit is niet alleen super gezond, maar bovendien ook nog erg lekker. Haver en havermout is rijk aan alle gezonde voedingsstoffen, nodig om goed te kunnen functioneren. Havermoutbrood brengt afwisseling in je voedingspatroon en is een van de beste manieren om sneller af te vallen.

Havermout is zo klaar en helpt je niet alleen afvallen. Ook je gezondheid vaart er wel bij.

Als je havermout wilt kopen, kun je deze in verschillende soorten krijgen, namelijk:

  • HavermoutbroodVolkoren havermout: waarbij de hele  haverkorrel behouden bleef. Heeft een kooktijd van vijftien minuten.
  • Snelkook-havermout: hier werden de  haverkorrels gebroken. Heeft een kooktijd van 5 minuten.
  • Kant-en-klare havermout: met gebroken en voorgekookte haver, is kant en klaar en dus onmiddellijk eetbaar

Havermout wordt in allerlei zoete en ongezonde tussendoortjes toegevoegd zoals aan:

  • Brood
  • Ontbijtgranen
  • Muesli
  • Cruesli
  • Crackers
  • Biscuits
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Wil je voortaan ook havermout aan je gezond voedingspatroon toevoegen? Gebruik dan zo puur mogelijke haver. Zo ben je zeker dat je havermout ook glutenvrij is.

Past Havermoutbrood  in een koolhydraatarm dieet?

HavermoutbroodHavermout bestaat uit meer dan 60 procent uit koolhydraten. Als je wilt afvallen moet je uitgerekend minder koolhydraten eten. En toch is havermout super gezond. Het zijn alleen gezonde langzame koolhydraten die in havermout aanwezig zijn. Langzame koolhydraten zorgen voor:

  • Een stabiele bloedsuikerspiegel zonder veel pieken en dalen
  • Minder insuline in je bloed
  • Een langer verzadigingsgevoel. Daardoor blijft onze honger langer uit en eten we automatisch minder eten
  • Minder trek in zoete tussendoortjes

Eet regelmatig maar niet onbeperkt havermout. Dat doet je sneller afvallen en je gezondheid verbeteren.

Is havermout en dus ook havermoutbrood écht glutenvrij?

Haver is van nature glutenvrij. Maar dat is spijtig genoeg niet voor alle soorten havermout het geval. Havermout en tarweproducten worden namelijk vaak in dezelfde fabrieken bewerkt. Zo  kunnen de gluten van de tarwe ook in de havermout terecht komen. Controleer daarom altijd de verpakking als je er zeker van wilt zijn dat je havermout glutenvrij is.

Havermout en havermoutbrood:

  • Zijn rijk aan voedingsvezels: deze vezels zijn een belangrijke bron van gezonde bacteriën. Die zorgen voor een goede spijsvertering een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Vezels versterken tegelijk je immuunsysteem en verhogen je natuurlijke weerstand waardoor je veel minder vatbaar bent voor verkoudheden, griep en bronchitis.
  • Bevatten veel hoogwaardige eiwitten: dit zijn de bouwstenen van ons lichaam en een belangrijke bron van energie. Eiwitten zorgen voor sterke spieren en botten en voor gezond haar, huid en nagels.
  • HavermoutbroodHelpt je makkelijker afvallen: geeft je snel een voldaan gevoel. Na vele en grootschalige onderzoeken kwam havermout als gezondste ontbijt uit de bus. Het doet ons dan ook makkelijker en snel afvallen zonder hongergevoel of constant calorieën tellen
  • Levert gedurende lange tijd constante energie hebt.
  • Verkleint het risico op diabetes type 2: havermout kan er voor zorgen dat je als diabetespatiënt tot 40 procent minder insuline nodig hebt.
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!
  • Helpt je bloeddruk te verlagen: dat heeft het te danken aan de aanwezigheid van mineralen zoals magnesium, kalium en calcium met een bloeddrukverlagende werking.
  • Verlaagt je risico op darmkanker: als gevolg van de hoge concentratie aan voedingsvezels in havermout.
  • Brengt je cholesterolgehalte weer in evenwicht: havermout helpt je ongezonde LDL-cholesterol sterk verlagen en je gezonde HDL- cholesterol te verhogen.
  • Vermindert je kans op hart- en vaatziekten: als gevolg van de cholesterol- en bloeddrukverlagende werking van havermout.

Recept gezond havermoutbrood 

Ingrediënten voor 1 brood: 250 gram speltbloem, 10 gram bakpoeder, 100 gram havervlokken, 150 grm dadels, 2 eetlepels pompoenpitten, 2 eetlepels zonnebloempitten, 1 eetlepel kaneel, 100 gram rozijnen, 150 milliliter magere karnemelk, 75 gram koude boter in kleine blokjes, een snuifje (Himalaya) zout

Bereiding:

  • Verwarm je oven voor op 180 graden.
  • HavermoutbroodDoe de speltbloem, het bakpoeder, de havervlokken, het zout, de boter, de fijngehakte dadels, de pompoenpitten, de zonnebloempitten, kaneel en rozijnen bij mekaar en kneed het tot je grote vlokken krijgt.
  • Schenk de karnemelk erbij en kneed er tot een samenhangend deeg.
  • Maak van het deeg een lange rol en duw het in de juiste vorm.
  • Zorg ervoor dat de rozijnen er niet teveel ‘bovenop’ liggen omdat deze wellicht verbranden. Dat zorgt voor een bittere smaak.
  • Duw de rozijnen dan ook iets terug in het deeg, indien deze uitsteken.
JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!
  • Wikkel het deeg in huishoudfolie en plaats het gedurende 20 minuten in je koelkast.
  • Leg het deeg op een met bakpapier bekleedde bakplaat en plaats deze gedurende een half uur in je voorverwarmde oven.
  • Het havermout brood is klaar wanneer het goudbruin en gaar is.
  • Haal het brood uit de oven en laat op een rooster afkoelen.
  • Smakelijk en vooral… Gezondheid

Natuurlijk en caloriearm eten doe je met de hulp van Fitchef Turbo

Dit mag je van verwachten:

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Gezond eiwitdieet

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!