Caloriearm dieet of een hypocalorisch dieet wordt door de grote meerderheid van alle voedingsdeskundigen aan sterk aanbevolen om op een verantwoorde manier zijn overgewicht te verliezen.


Eén ding is zeker: bij afvallen draait alles rond calorieën. Hoe meer calorieën onze dagelijkse voeding bevat hoe groter het risico dat we er zullen van aankomen.

Afvallen lukt alleen als je minder calorieën opneemt dan je er verbruikt. Dat is  veel makkelijker gezegd dan gedaan.

Als het aantal calorieën verminderen zo makkelijk was liep vandaag niemand met overgewicht of een buikje rond.

En dat is spijtig genoeg net het geval. 

Hoe kunnen we met een caloriearm dieet voldoende gezonde voedingsstoffen opnemen en gezond afvallen?

Het heeft dus geen enkele zin om dagelijks te trainen als een topsporter terwijl je er zomaar op los blijft eten.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Caloriearm dieetAls je minder calorieën eet dan je gewoon bent, ontstaat er een tekort aan energie. Als reactie zal je lichaam het opgeslagen lichaamsvet aanspreken en  gebruiken als energie. Dit caloriearm dieet is volgens alle diëtisten en voedingsdeskundigen de enige de enige manier om je overgewicht en je teveel aan vet kwijt te spelen zonder onze gezondheid te schaden.

Zelfs het door iedereen zo gevreesde jojo effect blijft achterwege.

Dat betekent dat je de kilo’s die je met dit caloriearm dieet kwijt speelt, definitief kwijt bent en dus nooit meer terugkomen.

De beste resultaten krijg je door dit caloriearm dieet te combineren met voldoende beweging.

De basis van het caloriearm dieet

In het caloriearm dieet:

Mag je alles eten: in dit evenwichtig en gevarieerd dieet wordt geen enkel voedingsmiddel uitgesloten zodat je in principe alles mag eten. Je eet in de eerste plaats gezond, natuurlijk en met mate

Je drinkt vooral water: gemiddeld zo’n 2,5 liter per dag. Water geeft je snel een lang voldaan gevoel waardoor je minder eet. Water spoelt tegelijk je lichaam schoon van alle giftige afvalstoffen.

Dat verbeterd je gezondheid en en doet je makkelijker afvallen.

caloriearm dieet

Gezonde alternatieven voor water drinken zijn: zelf gemaakte kruidenthee’s en smoothies. Drink echter nooit meer dan twee smoothies per dan vanwege de aanwezigheid van fruit (en dus fruitsuikers)

Geef steeds de voorkeur aan natuurlijke suikers: maar beperk ook deze hoeveelheid tot maximaal 15 gram per dag.

Eet voortaan zo weinig mogelijk en liefst geen bewerkte voeding met toegevoegde suikers zoals snoep, koekjes en gebak 

[thrive_leads id=’36183′]

Hoeveel calorieën mag je eten in een caloriearm dieet?

Bij afvallen draait dus alles rond het aantal calorieën die we dagelijks nodig hebben.

Dat aantal is niet voor iedereen hetzelfde en verschilt van persoon tot persoon.

De hoeveelheid calorieën die we dagelijks mogen opnemen hangt van diverse factoren af en voornamelijk van:

Geslacht: mannen hebben meer calorieën nodig dan vrouwen

Leeftijd: hoe ouder we zijn, hoe minder calorieën we nodig hebben

Caloriearm dieetDagelijkse inspanningen: ons dagelijks calorieverbruik hangt in belangrijke mate af van de duur en de intensiteit van onze inspanningen die we leveren

Gezondheidstoestand 

Diëtisten berekenden dat mannen bij matige inspanningen tussen de 2100 en 2500 calorieën nodig hebben tegenover 1800 tot 2000 calorieën voor vrouwen.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Een crash  dieet hoort niet bij een gezond caloriearm dieet. Dat schroeft je dagelijks aantal calorieën vaak dat maximaal 1000 en zelfs 500 terug.

Dat is moordend voor je gezondheid. Doe daar dus nooit aan mee.

In een caloriearm dieet eet je vooral:

In een caloriearm dieet eet je natuurlijk.

Als je voortaan caloriearm wilt eten, eet je uitsluitend voedingsproducten zonder ongezonde onverzadigde vetten, transvetten en suiker. Maar ook chemische toegevoegde stoffen zoals geur- , kleur- , smaak- en bewaarmiddelen zijn sterk af te raden.

Dit eet je in een caloriearm dieet:

Eet meer verse groenten: en minstens 300 gram per dag (500 gram is nog beter). Eet zoveel mogelijk kleuren groenten zo geniet je maximaal van al hun gezondheidsvoordelen.

Geef de voorkeur aan groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, sla, aan alle groene koolsoorten, broccoli, aan tuin- en waterkers

Caloriearm dieet

Eet wekelijks één keer peulvruchten: en vooral erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten

Kikkererwten  barsten van hoogwaardige eiwitten en zijn uitstekende vleesvervangers

Eet voldoende fruit in plaats van kant en klare fruit en vruchtensappen te drinken: één glas sinaasappelsap bijvoorbeeld bevat 110 kcal, 23 gram suiker en nul gram vezels.

Een sinaasappel is daarentegen goed voor 62 kcal, 12 gram suiker en 3 gram vezels.Vezels houden je bloedsuiker stabiel  waardoor minder insuline wordt aangemaakt en je meer vet verliest.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Eén appelsien per dag eten verkleint je risico op diabetes met maar liefst tien procent.

Dit terwijl het drinken van één glas sinaasappelsap van 110 centiliter je risico op diabetes met 30 percent zal verhogen.

Eet meer onbewerkte noten: die zijn ongezouten, ongebrand en niet geroosterd. Noten bevatten vooral gezonde vetten en hoogwaardige eiwitten en werken sterk ontstekingsremmend.

Eet meer champignons: hoe ‘vleziger’ de champignons hoe beter. Ze zijn uitstekende vleesvervangers in alle pasta- en Caloriearm dieetrijstgerechten en in soepen.

Onderzoeken door Appetite tonen aan dat diegenen die regelmatig champignons eten in plaats van bijvoorbeeld vlees gemiddeld 450 calorieën minder eten en zich toch goed verzadigd voelen.

Eet minstens tweemaal per week vette vis: je hebt voldoende keuze uit wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, forel tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis

Eet dagelijks echter nooit meer dan 25 gram noten per dag. Varieer ook hier zoveel mogelijk.

Goed kauwen zorgt voor minder ongezond buikvet

Beperk zoveel mogelijk bewerkt voedsel: hoe langer de ingrediëntenlijst van een product hoe meer het bewerkt is. Producten met de minst ingrediënten zijn het meest natuurlijk.

Vooral bewerkte voeding als broodbeleg (charcuterie) is meest schadelijk. We denken dan aan worst, salami, paté …

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

In een caloriearm dieet gaat het niet alleen om gezond eten en bewegen

Gezond eten vormt de basis van ieder gezond eetpatroom om succesvol af te slanken.Dat neemt 70 procent van al je gewichtsverlies voor zijn rekening.

De overige 30 procent moet van voldoende beweging komen.

Slaap voldoende:

caloriearm dieetOm echt gezond en snel af te vallen zorg je ook voor voldoende slaap. Dat verschilt van persoon tot persoon, maar gemiddeld acht uur slapen per nacht wordt als ideaal aanzien.

Gezond ontbijten: met veel eiwitten, voldoende vetten en de juiste koolhydraten is een uitstekende start van je dag. Dat zorgt er voor dat je zonder honger je lunch of middagmaal bereikt.

Drink eerst een glas lauw water met een vleugje zelf geperst citroensap: dat brengt je metabolisme of stofwisseling onmiddellijk op gang.

Dat activeert ook je vetverbranding. Met dat doel sport je beter voor je ontbijt als daarna.

Natuurlijk eten in een caloriearm dieet doe je met de hulp van Fitchef Turbo

Dit kun je verwachten:

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Sport dieet