Magere eiwitten zijn onmisbaar als we gezonder willen eten en makkelijker willen afvallen zonder onze spiermassa af te bouwen. Dit laatste is vooral het geval bij zinloze en zelfs ongezonde crash diëten.

Een crash dieet is zo extreem, dat je het onmogelijk lang kunt volhouden. Men stelt spectaculair gewichtsverlies in amper enkele dagen in het vooruitzicht, maar daar komt weinig of niets van in huis.


Je verliest in die korte tijd vooral vocht en geen vet.

Eens met je dieet gestopt, vliegen de kilo’s er zo weer aan en weeg je al vlug meer dan bij de start van je crash dieet.

Afvallen doe je alleen met veel magere eiwitten en voldoende gezonde onverzadigde vetten, vetzuren en trage koolhydraten. 

Welke voeding is rijk aan deze magere eiwitten en wat zijn de belangrijkste voordelen van dit soort eiwit?

magere eiwittenMagere eiwitten zijn onmisbaar om meer spiermassa op te bouwen. Spieren zijn op hun beurt nodig om op een verantwoorde manier af te vallen. Ze verbruiken immers ook energie (calorieën), zelfs in rust.

Al slapend gewicht verliezen is dus zeker geen fabeltje maar pure realiteit.

Voeding met veel eiwitten en zo weinig mogelijk calorieën is ideaal een ideaal om af te vallen zonder je spiermassa af te bouwen zoals bij crash diëten.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

De belangrijkste voordelen van magere eiwitten op een rijtje: 

Zorgen voor meer spieren

Zijn uitstekende spierherstellers

Verteren moeilijk en vaak zelfs niet

Vragen veel energie

Vergroten je verzadigingsgevoel: waardoor je minder vlug honger hebt en automatisch minder eet. En dus sneller afvalt.

Magere eiwitten maken deel uit van ieder gezond eetpatroon, ook als je je overgewicht zo snel mogelijk kwijt wilt.

Voldoende keuze aan voeding rijk aan magere eiwitten

Magere eiwitten

Velen zijn er tegen op om te kiezen voor eiwitten. Ze gaan ervan uit dat ze dan alleen nog kip en kalkoen mogen eten. Gelukkig hebben ze het verkeerd voor.

Er is voldoende keuze aan gezonde voeding met veel magere eiwitten, gezonde vetten en trage koolhydraten. 

Kip en kalkoen bevatten inderdaad grote hoeveelheden eiwitten. Maar er zijn gelukkig nog veel voedingsproducten die dit soort eiwitten aan boord hebben

[thrive_leads id=’36183′]

Waarom de voorkeur voor magere eiwitten?

We haalden het hierboven reeds aan: eiwitten zijn onmisbaar voor al diegenen die gezond willen afvallen of voor diegenen die extra spieren willen kweken zoals body builders en andere beoefenaars van krachtsporten.

Eiwitten zijn belangrijk voor het vernieuwen van je spierweefsel.

Hoe groter je spiermassa hoe sterker je wordt en hoe meer opgeslagen vet je verbrandt.

Als je wilt afvallen en meer vet wilt verliezen mag je ook niet teveel calorieën opnemen. Alleen als je minder calorieën opneemt dan je er verbrandt, kun je je overgewicht verliezen.

Voeding rijk aan magere eiwitten

magere eiwitten

Vlees van gevogelte zoals kip en kalkoen zijn de belangrijkste bron van eiwitten. Ook bij het eten van eiwitrijke voeding varieer je best zoveel mogelijk.

Kies dus zowel voor magere eiwitten van plantaardige als van dierlijke oorsprong.  

Alleen zo ben je zeker dat je alle nodige gezonde voedingsstoffen naar binnen krijgt om gezond te functioneren.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Voeding rijk aan magere eiwitten:

Gevogelte: is met gemiddeld 25 gram eiwit per honderd gram kip de meest bekende en grootste bron van magere eiwitten. Bevat in verhouding erg weinig vet (2 gram). Kalkoen bezit vergelijkbare eigenschappen.

Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, forel, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis zijn evenveel leveranciers van magere eiwitten

Schaal- en schelpdieren: zoals oesters, mosselen, kreeft en garnalen

Magere eiwitten

Mager vlees: dan denken we in de eerste plaats aan rosbief, magere biefstuk, filet mignon, varkenshaasje en aan magere ham,

Groenten: alle groenten passen in een gezond, evenwichtig en gevarieerd dieet. Je mag ze zelfs onbeperkt eten. Als het om magere eiwitten gaat scoren vooral broccoli, bloemkool, mais en asperges goed. Dat is ook het geval met kiemgroenten zoals taugé, tuin- en waterkers.

Peulvruchten: zijn bij ons minder bekend. Ze eten er dan ook veel te weinig van. Volgens diëtisten moeten we minstens éénmaal per week erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen of kikkererwten eten. Zo zijn kikkererwten uitstekende vleesvervangers en verwerk je linzen en bonen in allerlei soepen en in sauzen.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Volkorengranen: zijn in de eerste plaats rijk aan vooral trage koolhydraten. Sommige volkorengranen leveren ook verrassend veel magere eiwitten.  Denk dan aan tarwe, spelt, havermout, boekweit en quinoa. Geef wel steeds de voorkeur aan de volkoren varianten.

Eieren: in tegenstelling met vroeger mag je nu zelfs dagelijks twee eieren eten (uitstekend bij je ontbijt of als gezond tussendoortje).  Eén ei bevat slechts 75 calorieën en veel goede voedingsstoffen.

Magere zuivel: zoals magere natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen zijn met 9 gram magere eiwitten per 100 gram écht krachtvoedsel. Magere kaas (+20), magere melk, magere yoghurt en Griekse yoghurt (0%) bevatten ook grote hoeveelheden mager eiwit.

Tofu, tempé, sojamelk en sojayoghurt: zijn ook rijk aan magere eiwitten. Je kunt je makkelijk gebruiken als gezond alternatief voor

Magere eiwitten

vlees of aan je zelf gemaakte smoothie toevoegen?

Onbewerkte, niet geroosterde en ongebrande noten: vooral walnoten, hazelnoten en amandelen

Zaden: zoals sesamzaad, hennep- en lijnzaad

Pitten: pompoen- en zonnebloempitten

Natuurlijk en caloriearm eten met magere eiwitten doe je met de hulp van Fitchef Turbo

Dit mag je van verwachten:

Alle recepten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten.

Die zijn belangrijk als je makkelijker wilt afvallen. Eiwitten houden je spiermassa op peil. Dat stimuleert je vetverbranding en voorkomt het typische jojo effect.

Gebalanceerde eiwitrijke recepten (met voedingswaarde)

Alle recepten zijn uitgebalanceerd qua voedingswaarden. Ze zitten boordevol hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en complexe koolhydraten. En niet te vergeten: veel vezels, vitamines en mineralen.

Alle recepten staan allemaal binnen maximaal 15 minuten op tafel.

Met GRATIS stappenplan en persoonlijk weekmenu

Naast dit alles bevat het boek een praktisch stappenplan voor een persoonlijk weekmenu op maat, inclusief voorbeeld weekmenu’s voor zowel mannen als vrouwen.

Gezond eiwitdieet

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en eiwitrijke recepten met  om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!