Gezond vermageren doe je niet van de ene op de andere dag. Langzaam is veel beter. Maak je ook te pas en te onpas het goede en gezonde voornemen om gezond en blijvend af te slanken, maar waren alle inspanningen tevergeefs? Niet getreurd, je kunt namelijk zelf echt wel veel doen om je gezond streefgewicht te bereiken en ook te behouden. En daar zijn zelfs geen grote inspanningen voor nodig, die hou je meestal toch nooit vol. Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging zijn uiteraard onmisbaar om gezond te vermageren. Op voorwaarde dat je enkele eenvoudige tips en raadgevingen van diëtisten volgt

Zo lang mogelijk gezond en in conditie blijven is de betrachting van ons allemaal, maar spijtig genoeg slagen we daar dikwijls niet in. Gezondheid is onbetaalbaar en dat beseffen we pas als we in de lappenmand liggen. Zo lang mogelijk jong en gezond blijven hebben we spijtig genoeg niet zelf in de hand. Toch kun je er zelf veel aan doen om de natuur een handje te helpen. Met een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging raak je al ver.

Gezond vermageren – Langzaam is beter

In een veel te korte tijdspanne te veel afslanken doet elke poging om gezond overgewicht te verliezen mislukken. Een of ander commercieel crashdieet doet dan ook veel meer kwaad dan goed. Van de ene dag op de andere alle (ongezonde) tussendoortjes afzweren en als gek beginnen sporten zijn nooit lang vol te houden. Wetenschappelijk onderzoek bracht aan het licht dat ruim tachtig procent van al diegenen die met zo’n crash dieet starten het nog geen jaar vol houden. De meerderheid van de afslankers stellen zich echt onrealiseerbare doelen. Twee kilo per maand afvallen kwijt spelen is ideaal.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Gezond vermageren met een goede planning

Gezond afslankenWetenschappelijk onderzoek door Canadese psychologen leerde dat een goede planning en organisatie gezond vermageren makkelijker maakt.  Ze verdeelden de deelnemers aan hun onderzoek in twee groepen. Alle deelnemers aten een week lang fruit. De ene groep probeerde zijn overgewicht definitief kwijt te spelen met een duidelijk plan. Zowel het tijdstip waarop ze fruit zouden eten, als het lopen naar de fruitschaal, het pakken van een mesje, het schillen van het fruit en het opeten. De leden van de tweede groep deed dat niet. De goed georganiseerde groep met een duidelijk plan at veel gezonder met veel meer fruit dan de anderen.

Gezond afslanken – buikomtrek belangrijker dan BMI

Diegenen die lukraak een of ander dieet volgen zijn meestal niet van de weegschaal weg te slaan. Stop daarmee want dat zal je humeur alleen maar verpesten en je demotiveren. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat niet je lichaamsgewicht en BMI maar wel de omtrek van je taille een veel betere basis is om een idee te krijgen over de omvang van je overgewicht. Meet je taille op het smalste deel van je middel, tussen de bovenkant van je bekken en de onderkant van je onderste rib. De meest ideale tailleomtrek voor vrouwen varieert tussen de 68 en 80 centimeter, voor mannen tussen de 79 en 94 centimeter. Mannen met een buikomtrek boven de 102 centimeter en vrouwen met een taille van meer dan 88 centimeter lopen echt gevaar.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Gezond vermageren met meer lichaamsbeweging

Gezond afslankenWat je ook doet om je meest gezonde gewicht te bereiken en te behouden, zonder een aangepaste (gezonde) voeding en voldoende lichaamsbeweging lukt het je nooit. Daar moet je zeker niet voor trainen als een topsporter. Een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo volstaat. Eens je lichaam aangepast kun je je trainingsinspanningen nog altijd vergroten. Om gezond vermageren mogelijk te maken heb je naast cardio ook krachttraining nodig. Werk dus regelmatig met gewichten. Doe je boodschappen voortaan met de fiets in plaats van met koning auto, neem de trap in plaats van de lift. Trap lopen doet je maar liefst vijf keer meer calorieën verbruiken dan met de lift. Doe buikspieroefeningen en push-ups bij het opstaan, maak een avondwandeling. Een uur extra beweging per dag is voor iedereen best haalbaar.

Gezond vermageren – weet wat en waarom je eet

Honger is lang niet onze enige reden om te eten. Heb je echt honger of moet de oorzaak van je eetbuien ergens anders gezocht worden? Is het uit verveling, vermoeidheid, boosheid of verdriet? Zijn er geen andere manieren om met je emoties om te gaan en te verwerken? Een wandeling in de natuur, een goed gesprek of een warm bad kunnen wonderen doen. Het is in de meeste gevallen veel beter om je verdriet toe te laten dan naar ongezonde zoetigheden te grijpen.

Gezond vermageren met veel verse groenten

Een streng, saai en eentonig (crash)dieet is nooit lang vol te houden en eens gestopt slaat het jojo effect ongenadig toe. Het is op de koop toe nog ongezond ook want op die manier vergroot je risico op ernstige tekorten aan levensnoodzakelijke vitaminen, mineralen en antioxidanten. Laat je liever inspireren door het mediterrane dieet, wat door wetenschappers al langer dan meest gezonde en doeltreffendste dieet ter wereld wordt beschouwd. Salades, pasta’s en deegwaren, (gegrilde) vis, stoofschotels met veel groenten, noten en olijven en dagelijks enkele glaasjes (rode) wijn staan centraal in dit mediterrane dieet.

Groenten geven je een snel en langer voldaan gevoel

Hoe kleurrijker die groenten en fruit, hoe beter. Ze zorgen voor een langer verzadigd gevoel, zijn belangrijke leveranciers van vitamines, mineralen en antioxidanten en bevatten weinig of geen calorieën.  Eet zoals de inwoners van landen langs de Middellandse Zee bij elke maaltijd groenten (onbeperkt) en fruit. Fruit eet je niet alleen uit het vuistje maar ook samen met bijvoorbeeld ontbijtgranen, natuuryoghurt en kwark, een sneetje volkorenbrood of in een zelf gemaakte groentesalade als lunch. Eet bij je warme maaltijd minstens een half bord groenten.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Gezond vermageren met veel eiwitten

Gezond afslankenCommerciële dieetgoeroes als Dr. Frank, Montignac en Dr. Atkins zien in een eiwit dieet het wondermiddel om snel lichaamsgewicht te verliezen. Centraal in hun crashdiëten staan vlees, vis en eieren. Brood, pasta en zelfs fruit (!) worden zoveel mogelijk beperkt. Dergelijke crash diëten zijn gedoemd te mislukken. Eiwitrijke voeding is onmisbaar wanneer je gezond wil afslanken. Ze geven je een langdurig verzadiging en houden je spierweefsel in stand. Spieren verbruiken extra calorieën en energie, zelfs wanneer je slaapt! Op die manier blijft je stofwisseling op peil en zal het bekende jojo-effect minder vlug toeslaan.

Hoe je dat doet, meer eiwitten eten? Bezuinig bij de warme maaltijd in elk geval niet op vlees, vis of vleesvervangers, maar blijf daarvan een ruime portie (minstens 100 gram bereid) eten. Kies het liefst mager vlees, zoals kipfilet, varkenshaas, tartaar of een varkenslapje. Eet regelmatig en best tweemaal per week vette vis of voor vegetarische vervangingen als ei, soja en peulvruchten. Neem verder liefst hartig beleg op brood, zoals (gebakken of gekookt) ei, makreel of andere vis- of vleeswaren. En neem 2 à 3 porties magere zuivel per dag, zoals kwark, yoghurt, melk of karnemelk.

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!