Fruit of noten: Wat kiezen voor betere gezondheid en makkelijker afvallen?

Fruit of noten

Fruit of noten. Velen die gezond, evenwichtig en gevarieerd willen eten weten graag aan welke voeding ze best de voorkeur geven. Fruit en noten worden door iedereen als super gezond naar voor geschoven, maar er is tussen beiden duidelijk een verschil op het vlak van gezonde voedingsstoffen. Fruit bevat namelijk… fruitsuikers terwijl noten belangrijke leveranciers zijn van vet. Zowel vet als suikers zijn belangrijke oorzaken van overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten, een verstoort cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en diabetes.

Fruit of noten, aan wat geef je de voorkeur in een gezond eetpatroon? 

Fruit of noten? Vele voedingscoaches raden ons aan om alle kleuren van fruit te eten om maximaal van hun super gezonde ingrediënten te genieten. Fruit eet je niet onbeperkt zoals verse groenten. Die zijn een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en vooral van onmisbare voedingsvezels. Daarnaast bevatten groenten veel water en dus weinig of geen calorieën. Je kunt er dus onbeperkt van eten. Minstens 300 gram per dag en liefst meer, zowel rauw, gekookt als gestoofd.

Lees ook: 500 Calorieën minder eten per dag om gezond af te vallen- Zo pak je dat aan

Fruit of noten: Fruit bevat veel… fruitsuiker

Dat fruit gezond is, daar twijfelt niemand aan. Net als groenten bevat het alle gezonde voedingsstoffen, nodig om gezond te blijven functioneren. Alle soorten fruit zijn rijk aan:

  • Vitaminen

  • Mineralen

  • Sterke antioxidanten

  • Voedingsvezels: de meeste vezels vind je ongetwijfeld in alle soorten bessen en in frambozen

Lees ook:  Gezonde noten brengen je cholesterolgehalte weer in evenwicht

Fruit of noten: Fruitsuikers en voedingsvezels in fruit en noten

Voedingsvezels vertragen de opname van suiker in je bloed. Dat is goed voor een meer stabiele bloedsuikerspiegel. Je maakt ook minder insuline aan en dat is goed nieuws voor diabetici. In een gezond eetpatroon horen geen snelle koolhydraten zoals suikers en zetmeel.

Fruit of noten: Natuurlijke en toegevoegde suikers

Dit soort suikers is van nature aanwezig in fruit en is uiteraard veel gezonder dan toegevoegde geraffineerde suikers. De beperkte nadelen van fruitsuikers voor onze gezondheid wegen lang niet op tegen de vele voordelen van vers fruit. Toch eet je best niet te veel fruit. Onbeperkt fruit eten zoals groenten doe je best niet. In een gezond eetpatroon eet je maximaal drie verschillende stukken fruit per dag. Als je iets aan je overgewicht wilt doen beperk je de consumptie van fruit tot een stuk per dag.

Fruit met veel fruitsuiker:  

Zijn vooral bananen, kersen, mango’s en druiven

Fruit met weinig fruitsuiker:  

Dat zijn abrikozen, mandarijntjes, passievruchten, aardbeien en bosbessen

Lees ook: Fruit met weinig koolhydraten nodig voor betere gezondheid zonder overgewicht

Fruit of noten: noten zijn rijk aan… Vetten

Er bestaan belangrijke verschillen tussen de samenstelling van fruit en noten. Bevatten alle soorten fruit veel fruitsuiker, dan zijn noten een belangrijke bron van vetten. Dat is dan ook de reden waarom onbewerkte noten beperkt mogen gegeten worden. Niet meer dan een handvol (15 gram) per dag. Walnoten zijn met grote voorsprong de meest gezondste soort noten Ben jij een noteneter? Wees niet ongerust. Met mate gegeten zijn noten superfoods. Er is namelijk een groot verschil tussen verzadigde vetten, transvetten en gezonde onverzadigde vetten. Deze laatsten zijn onmisbaar als bron van energie.


Fruit of noten: Mediterraan dieet

Gezonde onverzadigde vetten staan centraal in het Mediterraan dieet. Dat werd de laatste jaren zowel door diëtisten als voedingscoaches niet voor niets als het meest gezondste dieet (voedingspatroon) uitgeroepen. Noten zijn een belangrijke bron van energie. Zo houden ook je cholesterolgehalte in evenwicht, beschermen je tegen aderverkalking, hard- en vaatziekten, diabetes en hoge bloeddruk.

Lees ook: Gemberwater drinken voor een slanke lijn en een platte buik

Alle gezondheidsvoordelen van fruit op een rijtje:

  • Een rijke bron van hoogwaardige eiwitten

  • Voorkomt overgewicht: met mate gegeten verbetert fruit je gezondheid en overgewicht. Dat heeft het te danken aan zijn hoog vezelgehalte

  • Zorgt voor een goede spijsvertering: en tegelijk voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang

  • Zuivert ons van alle giftige afvalstoffen

  • Is een bron van energie: dankzij de aanwezigheid van fruitsuiker dat door je lichaam onmiddellijk wordt opgenomen

  • Bevordert de weerstand: dankzij de aanwezigheid van  vitamines B6, C, vitamine E en B6 beschermt fruit ons tegen verkoudheden, griep en bronchitis

  • Verlaagt je bloeddruk: kalium (vooral in hoge concentraties aanwezig in bananen) regelt fruit je bloeddruk

  • Verbetert je zicht: fruit bevat veel caroteen, een sterk antioxidant dat de aanmaak van vitamine A stimuleert. Deze vitamine heeft een gunstig effect op je gezichtsvermogen

  • Voorkomt ijzertekort: vitamine C vergemakkelijkt de opname van ijzer makkelijker

  • Vertraagt je natuurlijk verouderingsproces: en beschermt je tegen vroegtijdige huidveroudering

Lees ook: Afvallen buik makkelijker met deze natuurlijke voedingsmiddelen

Conclusie: Fruit past in ieder gezond dieet

Fruit blijft super gezond en past in ieder gezond eetpatroon. Ook als je wilt afvallen. Eet dagelijks maximaal twee verschillende stukken fruit om van alle voordelen maximaal te genieten en de nadelen van fruitsuiker tot een strikt minimum te beperken

De gezondheidsvoordelen van noten op een rijtje:

Naast fruit zijn ook noten en vooral walnoten zijn met grote voorsprong de meest gezondste soort noten

  • Zijn uitzonderlijk rijk aan hoogwaardige eiwitten, vooral walnoten

  • Zijn een belangrijke bron van energie waardoor ze meer calorieën verbranden

  • Vergroot je verzadigingsgevoel waardoor je automatisch minder eet

  • Zorgen voor een goede nachtrust en ook dat helpt makkelijker afvallen

  • Verbetert je humeur

De meest gezondste noten:

  • Walnoten

Lees ook: Walnoten gezond maar wat doen ze met je overgewicht?

  • Amandelen

  • Pecannoten

  • Hazelnoten

  • Paranoten

  • Macadamia noten

  • Pistachenoten

Conclusie: Fruit of noten?

Beiden maken deel uit van ieder gezond eetpatroon, ook om af te vallen. Vanwege hun samenstelling genieten noten en in de eerste plaats walnoten, onze voorkeur. Dat betekent niet dat je voortaan fruit moet vervangen door noten. Eet zowel fruit als noten met mate en je zult er je voordeel mee doen. Zowel op het vlak van je gezondheid als van je lichaamsgewicht.

Lees ook: Een gezond ontbijt met veel eiwitten en weinig koolhydraten doet je veel meer calorieën verbranden

Fruit of noten in een natuurlijk eetpatroon

Hou er rekening mee dat je in een gezond en natuurlijk eetpatroon nooit meer dan drie verschillende stukken fruit en een handjevol (25 gram) onbewerkte en dus ongezouten, ongebrande en niet geroosterde noten per dag eet. Varieer zoveel mogelijk, zowel met fruit als met noten. Je zult de resultaten ervan vlug ondervinden, zowel aan je buikomtrek als op de weegschaal.

Fruit en noten maken deel uit van ieder gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.