Fruit eten is gezond, maar mag je het ook onbeperkt eten?

Fruit eten is super gezond. Daar moet ondertussen niemand nog van overtuigd worden. Fruit bevat vooral water, maar ook hoge concentraties aan gezonde voedingsstoffen waaronder vooral vitaminen, mineralen en onmisbare voedingsvezels.

De meeste soorten fruit bevatten tevens relatief weinig calorieën. Toch schuilt er een adertje onder het gras. In fruit vinden we fruitsuiker, maar dat moet ons niet beletten om dagelijks onze portie fruit te eten.

De aanwezigheid van fruitsuiker wordt echter ruimschoots goed gemaakt door de vele gezonde voedingsstoffen die alle fruitsoorten aan boord hebben. We weten dat fruit eten gezond is, maar toch eten we er veel te weinig van.

Fruit zorgt voor vele gezondheidsvoordelen, maar wil dat ook zeggen dat we het onbeperkt mogen eten?

In ieder gezond eetpatroon wordt het eten van groenten en fruit sterk aangeraden. Groenten mogen we zelfs zoveel eten als we willen, maar is dat dan ook het geval met fruit? Ook als we meer vet willen verbranden en makkelijker afvallen?

Fruit is toch een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen waaronder vooral vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten, voedingsvezels  en andere bio-actieve stoffen. Voldoende fruit en groenten eten heeft een positief effect op onze gezondheid, en op ons lichaamsgewicht. Zo kunnen groeten en fruit veel voorkomende chronische aandoeningen voorkomen of zelfs genezen.

Groenten en fruit eten helpt tegen:

leefnugezonderbuttonGROENEVOvergewicht

leefnugezonderbuttonGROENEVVermoeidheid

leefnugezonderbuttonGROENEVHart- en vaatziekten

leefnugezonderbuttonGROENEVAderverkalking

leefnugezonderbuttonGROENEVEen verstoord cholesterolgehalte

leefnugezonderbuttonGROENEVTe weinig weerstand

leefnugezonderbuttonGROENEVEen verzwakt immuunsysteem

leefnugezonderbuttonGROENEVDe ziekte van Alzheimer

leefnugezonderbuttonGROENEVVeel voorkomende soorten kankers

Fruit is nochtans rijk aan suiker

En toch is er een groot verschil tussen fruit en groenten. Naast alle gezonde voedingsstoffen, bestaan groenten haast uitsluitend uit water. Daardoor mogen alle groenten onbeperkt gegeten worden.

Fruit heeft echter ook suikers aan boord.

Fruit eten blijft gezond, maar eet het met mate. Zeker als je op je gewicht moet letten, of op een gezonde manier iets aan je overgewicht wilt doen. Als gevolg van fruitsuikers in alle soorten fruit, raden zowel diëtisten als voedingscoaches ons aan niet teveel fruit te eten.

Makkelijker afvallen doe je door meer opgeslagen lichaamsvet te verbranden.

Soep makenWil je meer vet verbranden en sneller afvallen?  Dan moet je naast gezond eten met de juiste voeding, ook meer opgeslagen lichaamsvet verbranden. En dan is het Vet Verliezen 1.0 Programma zeker iets voor jou.

Het Vet Verliezen 1.0 programma van Mark Van Oosterwijck is geen wondermiddel.

Zonder inspanningen lukt het je met zijn programma ook niet om meer vet te verbranden.

Met de nodige discipline en motivatie is het wel een uitstekende manier om op een verantwoorde en dus gezonde manier meer vet te verbranden.

Geraak je, ondanks gezond eten en voldoende beweging niet van je laatste vet verlost, en ben je voldoende gemotiveerd om meer spieren te kweken en je laatste vet te verliezen?

Weet je zeker dat je dit langer dan twee weken kunt volhouden? Dan is het Vet Verliezen 1.0 programma wellicht iets voor jou!

Een uitgebreide en onafhankelijke review over Het Vet Verliezen 1.0 programma, lees je HIER

Eet nooit méér dan twee stukken fruit per dag, en varieer daarbij zoveel mogelijk.

Variëren doe je door alle kleuren van fruit te eten. Zo geniet je maximaal van alle gezonde voedingsstoffen van de verschillende soorten fruit.

Vooral diabetici moeten opletten met het eten van fruit.

Fruit kan onmogelijk door groenten vervangen worden, en omgekeerd. Beiden bevatten verschillende vitaminen, mineralen en bio-actieve stoffen. Zowel groenten als fruit zijn belangrijk in een gezond eetpatroon.

Fruit bij je ontbijt, en als gezond tussendoortje

Start je dag met een stuk fruit, het liefst bij je gezond ontbijt. Fruit is vezelrijk, en geeft je daardoor een groter verzadigingsgevoel. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat je minder snel honger en minder trek in calorierijke en ongezonde tussendoortjes hebt. Fruit is trouwens ook uitstekend als gezond tussendoortjes, net als noten, zaden en pitten.

Fruit bevat dan wel fruitsuiker, maar ook relatief weinig calorieën aanbrengt voor een relatief grote portie. Een sinaasappel met een gemiddeld gewicht van 200 gram is goed voor zo’n 70 calorieën 80 calorieën.

Fruitsap uit de supermarkt

Als we het over fruit hebben, kunnen we onmogelijk voorbij… fruitsap. Hoe zit het daarmee? Is fruitsap even gezond als fruit? Er is zeker een verschil tussen fruit en vers geperst fruitsap en fruitsap uit de supermarkt. Laat dit laatste voor wat het is. Fruitsap uit de supermarkt bevat immers hoge concentraties aan toegevoegde suikers.

Vers geperst fruitsap bevat nog wel een mooie concentratie aan vitaminen en mineralen, maar heel wat minder voedingsvezels. Hou er rekening mee voor één glas sinaasappelsap er al vlug drie sinaasappel voor nodig zijn. En dat is een heleboel suiker in enkele slokken.

Hou je van smoothies?

Maak die dan zelf met veel groene groenten en je favoriete soorten fruit. Smoothies uit de supermarkt bevatten evenveel toegevoegde suikers als frisdranken, en bitter weinig voedingsvezels.

Suiker uit fruitsap en smoothies

Daarbij komt nog dat toegevoegde suikers uit zowel fruitsappen als smoothies uit de supermarkt super snel door ons lichaam worden opgenomen. Dat is het gevolg van de lage dosis aan voedingsvezels.

Hoe sneller suikers worden opgenomen, hoe hoger onze bloedsuiker stijgt.

Een onstabiele en hoge bloedsuikerspiegel stimuleert dan weer de aanmaak van insuline, een hormoon dat onze vetopslag en vetverbranding regelt. Hoe meer insuline we aanmaken, hoe minder vet we verbranden. Wordt  daar niets aan gedaan, dan wordt afvallen uiteindelijk zelfs onmogelijk.

Na zo’n piek, zal onze bloedsuikerspiegel even snel dalen, waardoor we weer honger krijgen.

Door zijn hoge dosis aan voedingsvezels komen fruitsuikers veel langzamer in ons bloed terecht. Daardoor blijft niet alleen onze bloedsuikerspiegel stabieler, maar wordt er tegelijk ook veel minder insuline aangemaakt. Met als gevolg dat we meer vet verbranden en makkelijker gewicht verliezen.

  • Fruit met de kleinste concentratie fruitsuiker en weinig calorieën: grapefruit, aardbeien, watermeloen, mandarijn en blauwe bessen
  • Fruit met de grootste dosis fruitsuiker en meer calorieën: blauwe druiven, bananen, mango’s, kiwi’s en appelen

Verantwoord afvallen doe je in een gezond eet- en leefpatroon

Zo’n gezond eetpatroon   is het Vet Verliezen 1.0 Programma met honderden gezonde voedingstips en originele recepten met puur natuurlijke en vet verbrandende ingrediënten.

Dat Vet Verliezen 1.0 Programma hielp ondertussen al meer dan 10000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen definitief van hun vervelend buikje en van hun overgewicht af.

Ben jij de volgende?

vetverliezenbanner