De beste koolhydraten vind je in deze gezonde en natuurlijke voeding

De beste koolhydraten

De beste koolhydraten zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Daarnaast doen je ze ook gezond afvallen. Toch zijn er nog altijd die blijven zweren bij een dieet zonder koolhydraten. Dat zijn dan de zogenaamde dieetgoeroes. Die beloven spectaculaire resultaten waar uiteindelijk niets van terecht komt. Crash diëten doen je niet afvallen. Als we het over koolhydraten hebben, hangt veel af van de soort en de bron van waar ze afkomstig zijn.

Welke voeding levert ons de beste koolhydraten?

Lang niet alle koolhydraten zijn gezond. Er bestaan namelijk meerdere soorten. Die worden bepaald door de bron van waar ze afkomstig zijn. Zo spreken we in de eerste plaats van gezonde, trage koolhydraten en van ongezonde snelle. Hoe actiever je bent, hoe meer je er nodig hebt. Bij een zittend beroep heb je er minder nodig.

Koolhydraatarm is niet koolhydraatvrij

Diegenen die iets aan hun overgewicht willen doen proberen het zonder. Dat is dus geen goed idee. De juiste koolhydraten maken niet dik, integendeel. Ze zijn zelfs onmisbaar als bron van energie. Ze helpen je ook makkelijker afvallen. Een gezond voedingspatroon om je overgewicht kwijt te spelen bestaat naast veel eiwitten uit voldoende gezonde vetten en koolhydraten.

Te veel snelle koolhydraten zijn schadelijk voor je gezondheid

We slaan snelle koolhydraten in beperkte op in onze lever en onze lichaamsweefsels. De overgebleven hoeveelheid wordt niet verbrand maar opgeslagen als vet. Trage koolhydraten zijn niet alleen een belangrijkste bron van energie. Ze verteren moeilijk en geven een langdurig voldaan gevoel. Zo eet je minder. Je moet wel letten op de soort en de hoeveelheid die je dagelijks consumeert.

Deze ongezonde snelle koolhydraten eet je best zo weinig mogelijk

Ongezonde en snelle koolhydraten vind je vooral in:

Geraffineerde witte suikers

Die vind je vooral in snoep, koekjes, gebak en in chips maar ook in witte deegwaren, rijst en in aardappelen.

Frisdranken en hun light versies

Frisdranken zijn echte suikerbommen. Hun light versies zijn even ongezond. Voedingsproducten en frisdranken krijgen het light label als ze minstens 30 procent minder suiker of minder vetten bevatten. Light voeding en dranken met 30 procent minder suiker kunnen nog altijd veel vetten bevatten of omgekeerd.

Hoeveel beste koolhydraten eten per dag?

Diëtisten raden ons aan om dagelijks gemiddeld tussen de 40 en 70 procent van je dagelijkse behoefte aan calorieën uit de beste koolhydraten te halen. Zit je aan een gemiddelde van 2000 calorieën per dag dan mag je tussen  de 800 en 1400 calorieën. Volgens diëtisten hebben we genoeg aan gemiddeld 150 gram per dag. De meesten van ons zitten daar ruim boven.

De beste koolhydraten en hun glycemische index

En regelen ook je bloedsuikerspiegel. Die regelt de hoeveelheid insuline in ons bloed. De glycemische index (GI) van je voeding is hierbij ook belangrijk. Koolhydraten met een hoge GI worden snel door je lichaam opgenomen, zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel en verteren bijna onmiddellijk. Er zijn er gelukkig ook met een lage GI. Die worden veel langzamer in je bloed opgenomen, veroorzaken nauwelijks een stijging van je bloedsuikerspiegel, en worden moeilijk of zelfs niet verteert.

Het verschil tussen de beste koolhydraten en hun snelle variant

Gezonde koolhydraten houden je bloedsuikerspiegel niet alleen stabiel. Ze helpen ons meer opgeslagen vet te verbranden en makkelijker af te vallen. Groenten staan hierbij centraal.

De beste koolhydraten, enkelvoudige en meervoudige 

Deze zijn opgebouwd uit suikermoleculen, of sachariden.  Het aantal suikermoleculen zijn hierbij doorslaggevend.

De beste koolhydraten: verteerbare of onverteerbare?

Er zijn zowel koolhydraten die makkelijk en anderen die nauwelijks of zelfs niet verteren. De verteerbare soort nemen we makkelijker op en zetten we om in energie. Enkelvoudige worden afgebroken tot monosachariden en zijn goed verteerbaar.

Voedingsvezels als onverteerbare koolhydraten 

Ze leveren dus geen energie. Toch zijn voedingsvezels onmisbaar voor onze gezondheid en ons vetverbrandingsproces.

Voedingsvezels:

  • Geven zorgen voor een langdurig verzadigingsgevoel waardoor je minder eet

  • Activeren je vetverbrandingsproces

  • Zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang

Voeding met de beste koolhydraten

Gezond afvallen zonder het gevreesde jojo effect doe je met de trage koolhydraten. Die vind je vooral in verse groenten en fruit. Beiden zijn rijk aan alle gezonde voedingsstoffen waaronder vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels. Groenten bevatten ook veel vezels en weinig of geen calorieën. Je eet ze onbeperkt. Bij voorkeur 500 gram per dag verdeelt  over vijf porties. Varieer en combineer zoveel mogelijk. Zo geniet je maximaal van alle gezondheidsvoordelen die groenten ons leveren.

Fruit is ook gezond maar bevat fruitsuikers

Fruit is ook gezond maar bevat natuurlijke fruitsuikers. Eet daarom niet meer dan drie verschillende stukken fruit per dag. Als je iets aan je overgewicht wilt doen beperk je dit tot een stuk per dag.

Ook deze voeding bevat de beste koolhydraten:

  • Volkorengranen: en vooral haver, zemelen, boekweit, gierst, spelt en quinoa
  • Volkorenproducten: alle soorten volkoren brood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  •  Peulvruchten: waaronder vooral erwtjes, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, krentenbaard, linzen en kikkererwten
  • Zoete aardappel
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Soja en sojaproducten: zoals tofu en tempeh
  • Zuivel en zuivelproducten: magere kaas (+20), melk, karnemelk, natuuryoghurt en kwark

Eet met mate:

  • Volkorenbrood
  • Volkoren rijst en deegwaren
  • Bruine rijst, gekookt

Gezond eten met de beste koolhydraten alleen volstaat

Gezond eten alleen is niet genoeg om je gezond gewicht te bereiken. Afvallen bestaat voor 70 procent uit gezond eten. De overige 30 procent moet van voldoende beweging komen. Dat is een combinatie van cardio (wandelen, joggen, fietsen of zwemmen) en krachttraining. Je zult dus regelmatig en bij voorkeur driemaal per week met de gewichten moeten trainen. Dat doe je uitstekend thuis met een aangepaste kettlebell bal.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com