Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Champagne houdt je jong en gezond

Champagne wordt steeds meer onze lievelingsdrank. We drinken steeds meer bubbels. Bij voorkeur champagne, maar ook cava en in mindere mate de andere soorten mousserende wijnen gaan steeds vlotter naar binnen. 

En dat lang niet meer uitsluitend tijdens de eindejaarsfeesten of bij andere feestelijke aangelegenheden. Alle gelegenheden zijn goed om een en liefst meerdere fles(sen) te ontkurken. En dat is zeker geen slechte zaak, want zelfs volgens de meeste wetenschappers is dat voor onze gezondheid een positieve evolutie.

Zo heeft champagne, met mate gedronken, een positieve invloed op je gezondheid. Champagne houdt niet alleen je huid en je hart jong en gezond. Deze Godendrank is ook heilzaam voor je hersenen en houdt je geheugen op peil.

Hoe gezond is champagne, en hoeveel mogen we er dan van drinken?

We zijn lang niet meer uitsluitend een volk van bierdrinkers. Naast onze nationale drank houden we ook steeds meer van wijn, cava maar vooral van champagne. De Franse wijn- en champagneboeren zien ons dan ook maar al té graag komen. De Franse Champagnestreek is immers niet voor niets een van onze favoriete vakantiebestemmingen. We drinken dan ook jaarlijks meer en meer champagne, in zoverre dat we na de Fransen de grootste champagnedrinkers ter wereld zijn.

Geselecteerde druiven soorten

Dat champagne gezond is, mag eigenlijk niemand verbazen. Champagne wordt immers haast uitsluitend gemaakt van druiven, en dan nog. Lang niet alle soorten druiven mogen tot champagne verwerkt worden, integendeel. Daar komen alleen de allerbeste soorten voor in aanmerking. Champagne wordt geproduceerd van zes met de meeste zorg geselecteerde druivenrassen. En het zijn hoofdzakelijk de Chardonnay, Pinot Noir en Pinot Meunier die aan de basis liggen van de kwalitatief meest hoogstaande champagnes.

Hoewel er heel wat champagne blanc de blancs (dus louter van Chardonnay) op de markt is en we af en toe een champagne blanc de noirs (meestal alleen van Pinot Noir) zien, zijn de meeste champagnes het product van het samengaan van deze drie druivensoorten, elk met hun specifieke eigenschappen en voordelen:

  • Chardonnay: van de chardonnay druif maakt men de champagne met de hoogste kwaliteit, zuurtegraad, elegantie, lichtvoetigheid en verfijning. Chardonnay geeft de voorkeur aan krijtbodems.
  • De Pinot Meunier: wordt nog veel te veel onder gewaardeerd, maar is ongetwijfeld hét paradepaardje bij de productie van kwaliteitschampagnes. Wordt vooral verwerkt tot cuvées, de assemblages van champagne.
  • De Pinot Noir: vervult een vooraanstaande rol bij de productie van champagne. Zij geeft niet alleen diepte maar tegelijkertijd ook structuur, zijn fruitig karakter en zijn bewaarkwaliteiten aan de champagne.

Champagne rijk aan polyfenolen

Vooral van rode wijn was bekend dat het bijzonder rijk is aan polyfenolen. Daaraan heeft wijn zijn grote faam op het vlak van onze gezondheid te danken. Recent wetenschappelijk onderzoek bracht echter aan het licht dat champagne op dit vlak voor wijn zeker niet moet onderdoen, wel integendeel. Voeding rijk aan polyfenolen bied vele gezondheidsvoordelen.

Polyfenolen spelen een belangrijke rol in het bestrijden ven levensbedreigende hart- en vaatziekten, in onze westerse samenleving veruit de voornaamste doodsoorzaken. Verzwakte en vernauwde aders liggen in veruit de meeste gevallen aan de basis van het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Voeding als preventie speelt hierbij een belangrijke rol. Zo komen in landen langs de Middellandse Zee opvallend minder hart- en vaatziekten voor dan bij ons. Het mediterraans dieet rijk aan vis, groenten en fruit, olijfolie en… (rode) wijn is daaraan zeker niet vreemd.

Champagne maakt onze bloedvaten zuiver

Pitten, schillen en steeltjes van druiven barsten van deze polyfenolen, die  je bloedvaten vrij van slechte LDL- cholesterol houden. Polyfenolen zijn afkomstig uit plantaardig voedsel en staan bekend als sterke antioxidanten. Ze helpen ons in de strijd tegen de vrije radicalen, verantwoordelijk voor ons verouderingsproces en allerlei leeftijdsgebonden aandoeningen.

Gezondheidsvoordelen van  champagne

Dus  niet alleen rode en in mindere mate witte wijn maar zeker ook champagne verlaagt niet alleen je risico op hart- en vaatziekten. Het met mate drinken van wijn en champagne gaat bloedklonters tegen en zorgt voor meer goede HDL- cholesterol in je bloed. Drink ondanks al deze voordelen ook wijn en champagne steeds met mate. Wetenschappers leggen de grens op maximum twee glazen per dag. Een hoog alcoholgebruik veroorzaakt vooral hersenbloedingen en onherstelbare schade aan je lever.

Andere voordelen van het matig gebruik van champagne:

leefnugezonderbuttonGROENEVAderverkalking: champagne heeft dus een positieve invloed op je slechte cholesterol. De polyfenolen in champagne voorkomen verstopte aderen en aderverkalking.

leefnugezonderbuttonGROENEVHuid:  polyfenolen zijn ook gunstig voor je huid. Ze stoppen het verouderingsproces en houden zo je huid jong, stralend en fluweelzacht. Polyfenolen werken daar bovenop ontstekingsremmend waardoor ze allerlei huid allergieën verzachten en je huid reinigen!

leefnugezonderbuttonGROENEVHersenen:Britse wetenschappers ontdekten recent dat champagne de bloedvaten verwijden en de druk op hart en hersenen verlichten.

leefnugezonderbuttonGROENEVVerse en kleurrijke groenten en fruit: niet alleen wijn en champagne zijn een belangrijke bron van deze polyfenolen. Dat is eveneens het geval met alle groenten en fruit, maar vooral met de meest verse en kleurrijkste soorten. Eet groenten bij voorkeur rauw of gekookt. Het raffinageproces van voedingsmiddelen kan immers de polyfenolen verwijderen.

leefnugezonderbuttonGROENEVAan te raden: zijn bos- en veenbessen, zoete aardappelen, rode en paarse aardappelen, rode druiven, granaatappels, volle graanproducten, en allerlei peulvruchten waaronder kikkererwten en linzen.

leefnugezonderbuttonGROENEVDrank: naast allerlei bessen- , granaatappel- en druivensap barsten ook koffie, thee en… bier van de polyfenolen.

vetverliezenbanner