Wat is gezonde voeding die ons ook makkelijker doet afvallen? Die vraag wordt ons vaak gesteld. Vooral door diegenen die al meerdere tevergeefse pogingen ondernamen om hun aanslepend gewichtsprobleem definitief op te lossen.

Afvallen doe je niet met om het even welk dieet, maar met een gezond eet- en leefpatroon met gezond eten en voldoende bewegen. Gezond leven betekent veel meer dan gezond eten. Maar een gezond voedingspatroon beïnvloed in  grote mate onze gezondheid en ons lichaamsgewicht. Niet alleen wat we eten, maar even goed hoe, wanneer en waarom we eten speelt een rol.

Maar wat is gezonde voeding om ons gezond gewicht te bereiken én te behouden?

Gezonde voeding is niet alleen een belangrijke bron van gezonde voedingsstoffen zoals  vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels maar ook van hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten, trage koolhydraten en voldoende vocht.

Gezonde voeding is ook een leverancier van voldoende energie om dagelijks goed te kunnen functioneren.

Met goede voeding verkleint u uw kans op ziektes, zoals diabetes mellitus, kanker en hart- en vaatziekten, en u voelt zich fitter.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Wat is gezonde voeding?

Wat is gezonde voedingGezonde voeding verschilt van persoon tot persoon.Alle voeding is ook niet even gezond voor iedereen. De ene verteert bijvoorbeeld moeilijker zuivel en zuivelproducten dan anderen die dan weer geen brood kunnen verdragen.

Individuele factoren die je voeding beïnvloeden kom je best te weten door mindful om te gaan met voeding. Dat betekent dat je  bewust wordt van hoe je je voelt tijdens of na het eten van bepaalde voedingsmiddelen.

Het oefenen van mindfulness-technieken kan je helpen een juist voedingspatroon samen te stellen. 

Wil je voortaan gezonder eten en leven? Dan zul je rekening moeten houden met de verschillende kenmerken van onze voeding.

Wat is gezonde voeding: vooral natuurlijk en dus onbewerkt

Als je gezonder wil eten en leven, eet je in de eerste plaats natuurlijk en dus zonder toegevoegde stoffen.

De meeste voeding uit de supermarkt is bewerkt en bevat grote hoeveelheden:

Toegevoegde vetten

Toegevoegde geraffineerde suikers

Kunstmatige zoetstoffen

Allerlei geur- , kleur- , smaak- en bewaarmiddelen.

Wat is gezonde voeding

Hoe meer onze voeding bewerkt wordt, hoe minder natuurlijk ze zijn en hoe minder gezonde voedingsstoffen ze bevatten.

Lees daarom goed de lijst met ingrediënten voor je besluit een product te kopen of niet.

Onbewerkte producten bevatten slechts één ingrediënt.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Bevat een product meer dan bijvoorbeeld 5 bestanddelen, en lezen de meeste ingrediënten als chemische formules?

Kies dan iets anders en vooral gezonder. De meeste gezonde voedingsproducten zijn bijvoorbeeld groenten en fruit en die hebben niet eens een label.

Wat is gezonde voeding? Gezonde voeding is biologisch 

Hoe verser onze voeding, hoe hoe meer gezonde voedingsstoffen het bevat. Biologische voeding is je beste keuze.

Wat is gezonde voeding nog?

Biologische streekproducten zijn met voorsprong de gezondste voedingsmiddelen die je kunt eten.  Hoe kleiner de afstand tussen het voedingsmiddel en de gebruiker hoe beter.

De meest gezonde voeding is biologisch en zowel streek- als seizoensgebonden

Hou er rekening mee dat niet alles wat biologisch is ook gezonder is. Bio- deegwaren en rijst en bijvoorbeeld bio-chocolade bevatten nog steeds evenveel calorieën, suikers en vetten dan hun originele versie.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Kies dus zoveel mogelijk voor volkoren bio- deegwaren.

Wat is gezonde voeding

Wat is gezonde voeding? Eet zoveel mogelijk gevarieerd en in de juiste hoeveelheden

Evenwichtig en gevarieerd eten is erg belangrijk. Zo krijg je alle nodige gezonde voedingsstoffen naar binnen en loop je het minste risico op tekorten. Om af te vallen eet je uiteraard niet teveel, maar zeker ook niet te weinig. Velen willen zo snel mogelijk afvallen door zo weinig mogelijk te eten.

Zo belanden ze al vlug in een crash dieet en daar val je niet mee af.

Z’n dieet is ongezond en kun je niet lang volhouden. Eens ermee gestopt heb je te maken met het gevreesde jojo effect. Dan vliegen de verloren kilo’s er sneller aan dan je ze verloor.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Je weegt dan snel meer dan bij de start van je dieet.

Door veel te weinig te eten reageert je lichaam door meer vet op te slaan dan het te verbranden. Dat vet wordt dan aangesproken bij gebrek aan energie. Afvallen doe je door minder calorieën te eten dan je er dagelijks verbruikt.

Het aantal calorieën dat je dagelijks nodig hebt hangt van verschillende factoren af. Zo hebben mannen (tussen de 2100 en 2500) meer calorieën nodig dan vrouwen.

Voor deze laatsten ligt de limiet tussen de 1800 en 2000 calorieën per dag.

Een gezond eetpatroon is ook evenwichtig

Wat is gezonde voeding‘Als er een TE voor staat is het nooit goed, behalve dan te huis en tevreden’, zei ons moeder altijd. En die had vaak gelijk. Teveel of te weinig eten is ongezond.

Ook té gezond eten is… ongezond.

Extreme voedingsgewoonten doen meer kwaad dan goed en kunnen ernstige lichamelijke en mentale gevolgen hebben.

Wat is goede voeding?

In een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon eet je:

Veel verse groenten: eet dagelijks minstens 300 gram en liefst meer (rauwe) groenten. Dat verkleint je risico op overgewicht en ongezond buikvet en helpt hij aderverkalking, hart-en vaatziekten, een verstoort cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, diabetes en  bij bepaalde vormen van kanker en op hart- en vaatziekten.

Vers fruit: maar nooit met meer dan drie verschillende stukken fruit per dag vanwege de aanwezigheid van fruitsuikers.

Volkorenproducten: zoals alle soorten volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Al deze voedingsmiddelen zijn rijk aan trage koolhydraten, voedingsvezels en verschillende vitaminen.

Ze zorgen voor een maximaal verzadigingsgevoel waardoor je minder vlug honger hebt en automatisch minder eet.

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Zo weinig mogelijk producten gemaakt van wit meel: zoals witbrood, koekjes, biscuits en zoutjes.

Wekelijks peulvruchten: zoals erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten. Die zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten, voedingsvezels en ijzer.

Wat is gezonde voedingDagelijks een handjevol of maximaal 25 gram onbewerkte noten: die zijn ongezouten,  ongebrand en niet geroosterd

Enkele porties zuivel per dag: als melk, onbewerkte natuuryoghurt en kwark zonder zonder toevoegingen

Tweemaal per week vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprotjes, haring of ansjovis

Weinig producten gemaakt van wit meel: zoals witbrood, koekjes en gebak

Weinig rood of bewerkt vlees: en vooral vlees als broodbeleg (charcuterie)  zoals salami, worst, paté…worst of vleeswaar.

Drink je voldoende water: ook koffie en thee zonder melk en suiker en zelf gemaakte smoothies zijn mogelijke alternatieven. Drink geen of zo weinig mogelijk frisdranken, energiedranken en kant en klare fruit- en vruchtensappen

Bak- en braadproducten: zoals zachte margarine, plantaardige oliën en vloeibare bak- en braadproducten in plaats van roomboter, harde margarines en harde bak- en braadproducten

Onbewerkte noten: zoals walnoten, hazelnoten en amandelen

Vette vis

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!

Eet weinig en best geen voeding rijk aan ongezonde verzadigde vetten en transvetten zoals:

Bewerkt vlees: zoals worst, salami, paté en spek. Geef de voorkeur aan  mager, onbewerkt vlees zoals mager gehakt

wat is gezonde voeding

Zoete en ongezonde tussendoortjes: en vooral snacks en junk food (pizza), snoep, koekjes en gebak en chips. Eet ook geen gefrituurde gerechten, kant-en-klare maaltijden, soepen en sauzen, en diepvriesmaaltijden

Gebruik zo weinig mogelijk zout: en breng je gerechten op smaak met groene kruiden ( zoals basilicum, bieslook, dille, lavas, thijm, oregano, peterselie, rozemarijn), specerijen (kaneel, kerrie, kruidnagel, nootmuskaat, peper en cayennepeper, andere smaakmakers zoals gember, koriander, ui, knoflook, mosterdzaad en citroen en met geroosterde zaden en pitten (pijnboompitten, sesamzaad en zonnebloempitten)

Eet 3 maaltijden en maximaal 4 gezonde tussendoortjes per dag

Gezonde tussendoortjes zijn:

Alle rauwe groenten mag je onbeperkt eten

Een stuk vers fruit: nooit meer dan drie per dag

Een handjevol of maximaal 25 gram ongezouten, ongebrande en niet geroosterde  noten per dag: noten zijn rijk aan gezonde onverzadigde vetten en vetzuren.

Gezond, evenwichtig en gevarieerd doe je met de Fitchef . Zijn voedingspatroon bestaat uit veel eiwitten en voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten

Dit kun je verwachten:

FitChef is het eerste ‘echte’ en dus gedrukte boek van voedingscoach Mark Van Oostenrijck. Het is bestemt voor iedereen die fit wil worden en blijven en op een gezonde manier zijn overgewicht wilt verleizen

Het boek geeft veel en goed onderbouwde informatie over wat ons lichaam nodig heeft en hoe je je eten daarop afstemt

De gerechten bevatten relatief veel eiwit:  dat zorgt voor een lang verzadigd gevoel en meer spieren.

De hoeveelheid vet en koolhydraten is verhoudingsgewijs minder dan gewoonlijk. Alle recepten zijn eenvoudig klaar te maken met natuurlijke ingrediënten uit de supermarkt.

olijven

 

 

 

JA! ik wil ook meer gezonde voedingstips en recepten om mijn gezondheid en gewicht te verbeteren!