Waarom is bewegen gezond?

Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam:[bftpro-field-static name]
*Je Email:[bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Bewegen en sporten is voor iedereen gezond, daar zijn we ondertussen allemaal wel van overtuigd. Maar waarom bewegen we dan zo weinig, veel te weinig eigenlijk? Zowel diëtisten als andere voedingsdeskundigen en wetenschappers raden ons toch niet zomaar aan om naast gezond te eten ook meer te bewegen? Voldoende lichaamsbeweging is nu eenmaal onmisbaar voor iedereen die zijn/haar gezond gewicht wil bereiken én behouden. Maar welke gunstige invloed heeft bewegen verder nog op onze gezondheid en ja, wat is dat eigenlijk gezond bewegen?

Beweeg op een gezonde manier, bij voorkeur op je eigen ritme. Dat hou je het langst vol.

 

Lang en gezond leven is de betrachting van ons allemaal. Gezondheid hangt echter van vele factoren af. In de eerste plaats van een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding, maar dat alleen volstaat niet. Voldoende bewegen is even noodzakelijk, maar dat wordt nog te veel over het hoofd gezien. Wie het goede voornemen maakte om eindelijk meer te gaan bewegen, moet in de eerste plaats weten wat goed en gezond bewegen juist is.

Bewegingsdeskundigen zijn eensgezind. Goed en gezond bewegen en sporten is een volgehouden inspanning, dus niet één of twee dagen per week keihard enkele uren afzien, maar dagelijks bewegen gedurende minstens één half uur. Bewegen is het belangrijkst, wat je doet is dat minder. Bij gezond bewegen denken we in de eerste plaats aan sporten als wandelen, fietsen, zwemmen en joggen.  Maar in je dagelijks leefpatroon en in je werkomgeving kan je beslist ook veel doen om je conditie en gezondheid te verbeteren. Laat die lift voor wat ze is en gebruik voortaan de trap, kies voor je boodschappen om de hoek niet langer voor koning auto maar ga te voet. Je zal er op erg korte tijd de positieve invloed op zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid van ondervinden.

Forceer niets, beweeg op eigen ritme

Om gezond, voldoende en doeltreffend te bewegen zijn volgens bewegingsconsulenten minstens 10000 stappen per dag nodig. Forceer niets, maar beweeg op je eigen ritme, dat hou je langst vol. Enkele uren keihard trainen per week heeft geen enkele zin, en doet veel meer kwaad dan goed! Heb je lange tijd niet meer gesport of was je buiten strijd als gevolg van ziekte of een heelkundige ingreep, raadpleeg dan je vertrouwde arts of fysioloog vooraleer er weer in te vliegen. Vergeet daarbij niet dat gezond bewegen steeds samengaat met een gezonde voeding en een gezond eet- en leefpatroon Gezond sporten alleen is dus niet voldoende om je conditie te verbeteren.

Vele gezondheidsvoordelen

Dagelijks voldoende bewegen gecombineerd met een gezonde voeding heeft uiteraard gunstige gevolgen voor je lichaamsgewicht maar er zijn zoveel meer gezondheidsvoordelen verbonden aan voldoende bewegen:

Gezond bewegen doe je dagelijks, een half uurtje op eigen ritme volstaat.
  • Zwaarlijvigheid en obesitas: het meest zichtbare gevolg van voldoende bewegen is natuurlijk je (over) gewicht. Dankzij meer en gezond bewegen zal je lichaam meer calorieën verbranden en dat is de eerste vereiste om gezond af te slanken. Om goed te kunnen functioneren heeft je lichaam constant energie nodig en die wordt geleverd door voeding en calorieën. Mannen hebben voldoende aan 2500 calorieën per dag nodig, vrouwen kunnen het met 500 calorieën minder stellen.
  • Hoge bloeddruk: als gevolg van bewegen en sporten zetten je bloedvaten zich meer en meer open en dat heeft niet alleen een gunstig effect op hart- en vaatziekten maar ook op je bloeddruk. Bewegen maakt je bloedvaten elastischer en dat is positief bij een hoge bloeddruk.
  • Cholesterol: bewegen en sporten verlaagt je slechte LDL- cholesterol waardaar je concentratie aan gezonde cholesterol (HDL) stijgt en je risico op het dichtslibben van je aders daalt. Hoe intensiever je beweegt hoe gunstiger dat is voor je gezonde cholesterol.
  • Diabetes: bewegen verkleint de kans op ouderdomsdiabetes, zeker ingeval van overgewicht en een BMI van boven de 25. In dit geval maakt je lichaam extra insuline aan en dat is nefast voor de ontwikkeling van diabetes.
  • Osteoporose: bewegen en sporten zet je skelet onder druk en dat zorgt voor sterkere botten. Voldoende gezond bewegen verkleint dan ook je kans op osteoporose of botontkalking.
  • Spierkrampen: bewegen doet (spier)krampen verdwijnen. Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat bewegen en sporten een positieve invloed hebben op pijnlijke maandstonden.
    Intensief trainen geeft uiteraard vlugger resultaat, maar ga nooit boven de eigen mogelijkheden. Luister naar je lichaam
  • Spijsvertering: bewegen stimuleert de spieren waardoor zowel je spijsvertering als je darmtransit vlotter verlopen. Bewegen en sporten verkleint je kans op constipatie.
  • Nek- , schouder- en rugpijn: bewegen maakt je spieren sterker en dat heeft een gunstige invloed op (chronische) nek-, schouder- en rugpijn.
  • Kanker: wetenschappelijke studies toonden reeds aan dat bewegen en sporten het risico op het krijgen van sommige kankers als het veel voorkomende darm- en borstkanker verkleint.
  • Slaapproblemen: dagelijks een half uurtje bewegen zorgt voor een gezonde slaap doordat je spieren zijn ontspannen.

Thuis fitnessen met de kettlebell workout

Bij bewegen en sporten is het goed wanneer je op dit vlak jezelf kent. Weet je dat je tijdens felle hitte, regen of vrieskou toch niet naar buiten gaat, dan bestaan er uiteraard ook verschillende mogelijkheden om thuis in je vertrouwde omgeving te bewegen, te sporten en te fitnessen.

Eén ervan is de Kettlebell, ongetwijfeld het meest ondergewaardeerde en draagbaar totaal gymsysteem. Kettlebell training stelt je te sporten volgens je mogelijkheden en dit zowel op kracht als op flexibiliteit en stabiliteit. Vooral je cardio- vasculair systeem vaart er wel bij zodat je met zo’n kettlebell workout niet alleen gezond gewicht verliest maar tegelijk je risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten fors verkleint.

De kettlebel oefeningen zijn eenvoudig, weinig tijdrovend en kunnen door iedereen beoefend worden, zelfs in je eigen vertrouwde thuisomgeving

Een kettlebell workout kan aan ieders niveau aangepast worden, en is dus voor iedereen bestemd. De kettlebell oefeningen vallen op door hun veelzijdigheid. Een Kettlebell workout hoeft écht niet lang te duren. Met de kettlebell boek je vrijwel onmiddellijk en zichtbaar resultaat en dit op het vlak van gezond afslanken, kracht, conditie en gezonde spieropbouw.

Met de Kettlebell training en kettlebell workout zal je razendvlug maar verantwoord vet verbranden waardoor je er steeds beter zal gaan uitzien en je ook écht beter in je vel zal voelen. De Kettelebell training biedt je dan ook heel wat gezondheidsvoordelen:

  • Eenvoudig: de Kettlebell oefeningen zijn snel en eenvoudig te leren en door iedereen uit te oefenen..
  • Weinig tijdrovend: voor training met de Kettlebell heb je niet veel tijd nodig. Het gaat telkens om korte trainingen.
  • Resultaat: een half uurtje trainen met de Kettlebell biedt je meer resultaat dan één uur intensieve kracht- of  cardiotraining.
  • Mobiel gym systeem: de kettlebell is een mobiel gym systeem en dus gemakkelijk overal mee te nemen. Door zijn duurzame materialen gaat dit apparaat levenslang mee.

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.