Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Vooral als gevolg van de sterk toenemende vergrijzing neemt het aantal landgenoten met reumatische aandoeningen als reuma, artrose en artritis zorgwekkende proporties aan. Artrose is veruit een van de meest voorkomende reumatische aandoeningen in ons land en treft zowel relatief jong als oud. Leeftijd speelt hierbij wél een belangrijke rol. Hoe ouder, hoe groter je risico op het ontstaan en de verdere ontwikkeling van artrose. Artrose is niet alleen bijzonder pijnlijk maar veroorzaakt ook een verminderde leefkwaliteit. Met de juiste behandeling en een aangepaste voeding kan je artrose nochtans onder controle houden en de pijnlijke gevolgen ervan verzachten.

Artrose als gevolg van overbelasting manifesteert zich het eerst in je nek, je grote teen en je duim en in de wervels van je lage rug

Artrose wordt door velen aanzien als een slijtageziekte, maar niets is minder waar. Artrose heeft weinig of niets met slijtage te maken, maar wel alles met een verandering in je gewrichten. De oorzaken van deze veranderingen zijn nog niet zo duidelijk. Het ontstaan van artrose hangt van meerdere factoren af. De belangrijkste zijn ongetwijfeld erfelijk, overbelasting van de gewrichten.

Twee soorten gewrichtsaandoeningen

Naast het veel voorkomende artrose bestaan er tal van andere reumatische aandoeningen. Gewrichtsaandoeningen zijn tot twee groepen terug te brengen. Er is in de eerste plaats het degeneratieve gewrichtslijden en daar behoort artrose bij. Het ontstaat in de eerste plaats door een mechanische (over) belasting van de gewrichten. Als gevolg daarvan kunnen de bindweefselcellen waaruit ons kraakbeen is samengesteld de kleine letsels herstellen. In sommige gevallen is artrose echter het gevolg van een stofwisselingsziekte waardoor de herstelcapaciteit van je bindweefsel afneemt. Artrosekan verder ingedeeld worden in:

Artrose in je lage rug…

  • Primaire artrose:  is het gevolg van een mechanische overbelasting van het getroffen gewricht. Primaire artrose doet zich in de eerste plaats voor in die gewrichten die de zwaarste belasting hebben ondergaan. Dat is vooral het geval met je grote teen, je duim, nekwervels en de wervels ter hoogte van je lage rug. Primaire artrose kan ook het gevolg zijn van een slechte houding waardoor de druk op het gewricht niet gelijkmatig is verdeeld. Dat veroorzaakt extra wrijving en op die plaats zal het kraakbeen verdwijnen, met artrose als gevolg.
  • secuntaire artrose: ontstaat zelfs bij normale belasting van het gewricht. Deze vorm van artrose kan ook het gevolg zijn van stofwisselingsziekten en wordt ook erfelijk bepaald. Een voorafgaand en niet goed behandeld trauma of een ontsteking kan eveneens aan de basis liggen van secundaire artrose.

Slijtage gewrichten begint vroeg

Je gewricht is niet meer dan een scharnier tussen twee of meerdere botten. Dit scharnier wordt in zijn juiste vorm gehouden door een heleboel spieren en bindweefsels. De uiteinden van je botten die het scharnier vormen zijn bekleed met een laagje kraakbeen dat de uiteinden van je botten beschermt tegen wrijving, belasting en schokken. Goed kraakbeen doet je gewricht vlot en soepel bewegen. Bij artrose neemt zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van je kraakbeen af.

En in je handen komt veel voor…

De eerste slijtageverschijnselen manifesteren zich op relatief jonge leeftijd, het zijn je bindweefsels die aanvankelijk deze schade zo goed mogelijk herstellen. Daardoor wordt zowel de pijn als de vervelende ongemakken van artrose pas ervaren wanneer het kraakbeen onherstelbaar is beschadigd. Dan is het onmogelijk om de structuur van dat gewricht(en) te wijzigen. Een aangepaste behandeling kan dit afbraakproces wélk vertragen of zelfs stoppen.De belangrijkste klachten bij artrose zijn:

Pijn: artrose begint met lichte gewrichtspijn. Die wordt geleidelijk erger en erger en doet zich meestal in het gewricht zelf voor. De pijn is vaak het ergst nadat je een periode hebt gerust, bijvoorbeeld bij het ontwaken of nadat je lange tijd hebt stil gezeten. In een latere fase doet laat de pijn zich ook gevoelen wanneer je stil zit of tijdens je nachtrust.

  • Ochtendstijfheid: artrose veroorzaakt stijve gewrichten, vooral ‘s morgens. Na enkele minuten beweging verdwijnt deze ochtenstijfheid.
  • Gewrichten veranderen van vorm: na enige tijd kan het gewricht van vorm veranderen. Het kan niet alleen opvallend breder worden maar zelfs een andere stand aannemen. Er kunnen ook pijnlijke uitsteeksels ontstaan.
  • Andere symptomen zijn: krakende en ontstoken gewrichten. In deze gevallen wordt het gewricht dikker, roder en warmer. De pijn neemt toe en de functie van het gewricht neemt tijdelijk af.

Tips om symptomen artrose te verzachten:

Een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding is erg belangrijk bij het bestrijden van de symptomen van artrose:

Verse groenten en fruit staan centraal in het artrose dieet

  • Verse groenten en fruit: eet dagelijks voldoende verse groenten, fruit en granen. Ze leveren je immers onmisbare vitaminen, mineralen en antioxidanten.
  • Zuivelproducten: eet zo weinig mogelijk eieren en geef de v oorkeur aan magere melk, yoghort en karnemelk.
  • Vlees: eet zo weinig mogelijk vet vlees.
  • Suiker en zout: artrosepatiënten dienen zowel suiker als zout zoveel mogelijk te beperken
  • Vitamine C: een verhoogde inname van vitamine C houdt artrose min of meer stabiel. Volgens wetenschappers is daarvoor een dagelijkse hoeveelheid vitamine C nodig van 1000 milligram. Vitamine C tref je vooral aan in citrusvruchten en- sappen, in alle soorten pepers, broccoli, tomaten, in alle koolsoorten, in groene bladgroenten, meloenen, aardappelen en in vruchten als aardbeien, lychees, guave, kiwi’s, rozenbottel, papaja en in (zwarte) bessen.

Let zeker op je gewicht. Overgewicht, zwaarlijvigheid en zeker obesitas zorgen voor overbelasting van je gewrichten

  • Vetten: let zowel op de soort als op de hoeveelheid vet. Gebruik bij voorkeur onverzadigde vetten. Dat zijn vetten die in koude toestand nog vloeibaar blijven. Verzadigde vetten worden hard.
  • Verse voeding: eet zoveel mogelijk verse producten en zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen.
  • Verse vis: zet minstens driemaal per week verse vis op je menu. Vis bevat hoge concentraties aan omega 3- vetzuren, doeltreffend bij hart- en vaatziekten, kanker en allerlei reumatische aandoeningen. Vette vis als paling, zalm, makreel, sardines en haring zijn sterke aanraders.
  • Verse gember: bevat verschillende bestanddelen die de pijn in spieren en gewrichten beperkt.
  • Antioxidanten:beschermen je tegen de schadelijke invloed van de vrije radicalen die je ziek maken en je verouderingsproces bevorderen. Vrije radicalen zijn mede verantwoordelijk voor vele chronische aandoeningen waaronder gewrichtsproblemen. Goede antioxidanten voor het in stand houden van de kwaliteit van je kraakbeen zijn Vitamine C, E en beta- caroteen, zink en selenium.

    Het mediterraans dieet is een absolute aanrader voor diegenen die lijden aan reumatsiche aandoeningen met artrose op kop

  • Vezelrijke voeding: als volkoren graanproducten zijn aanraders. Zij bevatten een hoge dosis silicium, onmisbaar voor de aanmaak van stoffen die je kraakbeen beschermen.
  • Zure melkproducten: yoghurt, karnemelk, bio- garde en kwark zijn rijk aan calcium, zink, vitaminen A en E en magnesium, een voor een belangrijk voor de vorming van kraakbeen. Wees echter matig met het gebruik van zuivelproducten. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat zij een negatieve invloed hebben op reumatische gewrichtsaandoeningen als artrose en artritis.
  • Het mediterraans dieet:is de beste bescherming tegen artrose. In dit gezond dieet staan vis, kruiden, olijfolie en verse groenten en fruit centraal en dat zijn nu juist die voedingsstoffen die je bewegingsapparaat broodnodig heeft om naar behoren te kunnen functioneren.