Vitaminen en mineralen zijn onmisbaar om onze gezondheid te verbeteren en in stand te houden. Maar deze gezonde voedingsstoffen die veel meer dan dat. Wist je dat vitaminen en mineralen ons helpen om meer opgeslagen vet te verbranden en makkelijker af te vallen? Als je dagelijks gezond en natuurlijk eet krijg je voldoende vitaminen en mineralen binnen. Maar dat is lang niet altijd het geval. Om je vetverbrandingsproces te stimuleren is het aangeraden om natuurlijke voedingssupplementen met alle nodige vitaminen en mineralen te slikken.

Alle vitaminen, mineralen, sporenelementen en natuurlijke voedingssupplementen om snel af te vallen kies je bij:

Welke vitaminen en mineralen dragen bij tot minder vet en snel afvallen?

Om meer opgeslagen lichaamsvet te verbranden en dus ook sneller af te vallen zijn sommige vitaminen en mineralen onmisbaar. Zij activeren namelijk bepaalde enzymen die meer opgeslagen lichaamsvet verbranden. Heb je een tekort aan deze vitaminen en mineralen dan zul je niet afvallen.

Helpen vitaminen en mineralen om makkelijker af te vallen?

Gezonde voedingsstoffenVitaminen en mineralen zijn onmisbaar om allerlei aandoeningen te voorkomen of te behandelen. Recent kwam ook aan het licht dat ze ons ondersteunen om meer vet te verbranden en snel afvallen mogelijk te maken. Vitaminen van het B- complex zoals B2, B11, B12 activeren ons metabolisme of vetverbranding. Zo ervaren vooral vrouwen die een slanke lijn en een strakke buik nastreven meer vet te verliezen als ze meer vitamine D binnenkrijgen. Deze vitamine maken we niet zelf aan, wél door zonlicht. We vinden het ook in beperkte mate  in vette vis en visolie, in eidooiers en in bepaalde soorten paddenstoelen. Vitaminen van het B- complex  zijn vooral aanwezig in volkorengranen, in alle soorten volkorenbrood en in verse groenten.

Vitaminen en mineralen om snel af te vallen: Visolie

Een natuurlijk voedingssupplement dan ons ook meer doet afvallen is visolie. Diëtisten raden ons niet voor niets aan om wekelijks tweemaal vette vis te eten en regelmatig visolie te gebruiken. Bij vette vis denken we in de eerste plaats aan wilde zalm, paling, tonijn, forel, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en aan ansjovis.

Vitaminen en mineralen om snel af te vallen: Carnitine

Vitaminen en mineralenOok het aminozuur carnitine helpt ons meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen. Het is een vetachtige en in water oplosbaar aminozuur dat vooral voorkomt in vlees en melk. We maken in onze lever en nieren ook zelf carnitine aan. Daarnaast kan het lichaam zelf ook carnitine aanmaken in de lever en de nieren. Carnitine verbrandt meer vet zeker in combinatie met trage koolhydraten. Het brengt ook meer bloed naar onze spieren. En hoe groter en sterker onze spiermassa hoe meer vet we verliezen en hoe makkelijker we afvallen.

Vitaminen en mineralen die je vetverbranding

Bepaalde vitaminen helpen ons makkelijk af te vallen. Dat zijn vooral:

Vitaminen van het B- complex

Zetten niet alleen vet om in energie. Dankzij deze vitaminen halen we ook energie uit trage koolhydraten en eiwitten. Om precies te zijn gaat het om maar liefst zes B-vitamines. Deze vitaminen vinden we vooral in:

  • Verse groenten en vooral in groene bladgroenten
  • Peulvruchten: erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen en in kikkererwten
  • Fruit: zeker in bananen en avocado
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Volkoren producten: waaronder volkorenbrood, deegwaren, zilvervliesrijst, wilde rijst en in gist
  • Champignons 
  • Alle volle groenten: en zeker in haver, zemelen, boekweit en in quinoa
  • Zuivelproducten
  • Eigeel
  • Soja en in alle sojaproducten
  • Orgaanvlees: vooral lever en niertjes

Vitamine C

NutriëntenHelpt vet sneller af te breken en zorgt voor een constante vetverbranding. Vitamine C vind je vooral in:

  • Citrusvruchten
  • Groenten zoals groene koolsoorten en in spruiten
  • Paprika
  • Peterselie
  • Alle soorten bessen, bramen, aardbeien en frambozen

Mineralen die ons helpen afvallen

Mineralen hebben we even goed in voldoende mate nodig om onze gezondheid te verbeteren en zo te houden. Sommigen van hen en zeker calcium en magnesium verbranden ook meer opgeslagen vet. Net zoals vitaminen vinden we ook deze mineralen vooral terug in natuurlijke voeding en zeker in verse groenten en fruit, in magere vleessoorten (biefstuk en rosbief)  in  vette vis en in water. Een tekort aan deze vitaminen veroorzaken vlugger honger waardoor je automatisch meer eet.

Magnesium

Vitaminen en mineralenMagnesium is de meest doeltreffende vetverbrander van alle mineralen. Daarnaast bevordert het zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid en zorgt voor goed functionerende zenuwen en spieren. Een tekort aan magnesium veroorzaakt stress, zenuwachtigheid, spierkramp, concentratieproblemen en vermoeidheid.

Lichaamscellen krijgen meer zuurstof

Magnesium brengt ook extra zuurstof naar alle lichaamscellen zodat we meer vet verbranden. Onze moderne voeding is steeds armer aan magnesium dat vooral aanwezig is in het vliesje graankorrels. Daarom is het eten van volkorengranen en volkorenproducten zoals haver, zemelen, boekweit, quinoa, volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst zo belangrijk. Magnesium is ook aanwezig in alle verse groenen en vooral in groene bladgroenten, in gekiemde sojabonen, peulvruchten en in pure chocolade met minstens 75 procent ruwe cacao.