Vet eten wordt vooral door diegenen die snel en veel willen afvallen zo weinig mogelijk gegeten. Toch moeten we dat sterk nuanceren. Er bestaan namelijk belangrijke verschillen tussen de soorten vetten als het over onze gezondheid gaat.  Voeding rijk aan verzadigde vetten en transvetten kunnen we best laten liggen. Onverzadigde vetten en vetzuren zijn dan weer onmisbaar. Niet alleen voor onze gezondheid maar verrassend genoeg ook als we iets aan ons buikje en ons overgewicht willen doen.

Waarom zijn vetten onmisbaar, zelfs als we meer vet willen verbranden en makkelijker afvallen?

Als we het over vet eten en vet in onze voeding hebben moeten we het onderscheid maken tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten leveren geen gezonde voedingsstoffen en betekenen dus niets voor onze gezondheid. Integendeel, ze zijn oorzaak van veel voorkomende aandoeningen zoals:

  • Overgewicht en teveel ongezond buikvet
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Teveel slechte cholesterol
  • Teveel vet (triglyceriden) in ons bloed
  • Een slechte bloedcirculatie
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes

Verzadigd vet vinden we vooral in zit veel in rood en bewerkt vlees, in olie (palm- en kokosolie),  kokosnoot, boter, margarine volle melk en in kaas (vooral in brie, feta en in camembert), in snoep, koekjes, gebak en in chips. En dan er nog de transvetten. Die zijn  nog ongezonder dan verzadigde vetten. Dat zijn vetten die chemisch worden vervaardigd uit onverzadigde  vetten. Olie uit deze transvetten wordt verwerkt tot gehard vet en geharde boter en worden aan meer en meer voedingsmiddelen toegevoegd.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vet eten: gezonde onverzadigde vetten en vetzuren

Vet etenNaast die onverzadigde vetten en transvetten zijn er ook de onverzadigde vetten en visvetzuren. Die blijken nu onmisbaar, zowel voor een betere gezondheid als om makkelijker ons overgewicht kwijt te spelen. Ze verkleinen zelfs ons risico op hart- en vaatziekten. Deze gezonde vetten zijn ook een belangrijke bron van energie. Onverzadigde vetten en visvetzuren brengen zelfs onze hormonen in evenwicht en  werken sterk ontstekingsremmend. Het beschermt onze organen en lichaamscellen. Daarnaast zorgen ze voor  een versterkt immuunsysteem en verhogen ze onze natuurlijke weerstand. Andere voordelen van deze gezonde vetten:

  • Regelen onze lichaamstemperatuur
  • Zorgen voor een stralende en gezonde huid
  • Verbeteren de gezondheid van onze haren en nagels
  • Vergemakkelijken de opname van vitaminen A, D, E en K te absorberen.

Zelfs onze hersenen kunnen niet zonder deze gezonde vetten om gezond te functioneren. Die bestaan voor ruim 60 procent uit vetten. In bijna alle voedingsmiddelen zitten goede en slechte vetten. Voeding met de juiste verhouding vetten bestaat voor minstens twee derde uit gezonde onverzadigde vetten en vetzuren. Je vindt ze vooral in:

  • Vette vis: en vooral in wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en ansjovis
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Avocado’s
  • Olijven en olijfolie
  • Groene bladgroenten: zoals spinazie, andijvie, sla, broccoli, bloemkool, alle groene koolsoorten, Chinese kool, paksoi, tuin- en waterkers bevatten grote hoeveelheden omega 3 vetzuren
  • Peulvruchten: en in de eerste plaats bonen, erwten, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Eieren
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vet eten volgens de Voedingsdriehoek

Vet etenVetten en oliën zijn dan ook opgenomen in de Voedingsdriehoek. Daarin staat dat volwassen vrouwen tussen 19 en 69 jaar dagelijks 40 gram (vrouwen) en mannen tot 70 gram gezonde vetten nodig hebben. Vetten in onze voeding zijn dus onmisbaar voor onze gezondheid en om gezond af te vallen. Het gaat erom de juiste vetten te eten.

Vetten beïnvloeden niet alleen de smaak van onze voeding

Ze spelen een belangrijke rol in onze voeding. Vetten verbeteren niet alleen de smaak van onze voeding.  Ze hebben ook nog andere belangrijke functies voor onze gezondheid. Vetten zijn:

Een belangrijke bron van energie:  ze worden in ons lichaam opgeslagen in de vorm van energie

Onmisbare bouwstoffen voor ons lichaam: vet eten is nodig voor de bouw en bescherming van alle lichaamscellen. Naast de gezondheid van ons brein zorgen ze ook voor gezonde ogen en meer spiermassa. Spieren zijn belangrijk als je makkelijk wilt afvallen. Ze gebruiken ook energie (calorieën), zelfs in rust en als we slapen.

Belangrijke leveranciers van vitaminen: en vooral van vitaminen A, D en E. Die zijn in vet oplosbaar zodat we ze alleen in voldoende mate naar binnen krijgen via onze dagelijkse voeding

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Vet eten en zeker voeding met veel essentiële vetzuren

vet etenOns lichaam kan onmogelijke sommige vetten zelf aanmaken maar heeft ze wel nodig om onze gezondheid te verbeteren en in stand te houden. Dit zijn dan de essentiële vetzuren en in de eerste plaats omega 3 of alfa-linoleenzuur. Onze moderne voeding wordt steeds armer aan  gezonde omega 3 en vetzuren en bestaat uit meer en meer ui omega 9. Omega 3 en omega 6 zijn goede vetten die in de eerste plaats zorgen voor een evenwichtig cholesterolgehalte in het bloed. Omega 9 vetzuren krijgen we in verhouding veel te veel binnen en dat zijn uitgerekend de meest ongezonde.

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen met voldoende gezonde vetten doe je met een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!