Veroudering
Spread the love

Veroudering vertragen willen we allemaal. Dit natuurlijk proces schrikt namelijk iedereen van ons af. is iets wat ons allemaal afschrikt. We zijn dan ook voortdurend op zoek naar de gezondste en meest doeltreffende manieren om ons natuurlijk verouderingsproces zoveel mogelijk te vertragen en af te remmen.

Veroudering definitief stoppen is onmogelijk. Volgens velen gaan een ongezond eet- en leefpatroon overgewicht en veroudering meestal hand in hand.

Je natuurlijk verouderingsproces vertragen doe je in een gezond eetpatroon met veel hoogwaardige eiwitten, voldoende gezonde vetten zoals omega-3 vetzuren en trage koolhydraten.

Hoe veroudering vertragen in een gezond eet- en leefpatroon 

We willen er allemaal zo lang mogelijk goed blijven uitzien. Ons natuurlijk verouderingsproces doet echter zijn vernielingswerk.

Dit proces stoppen is onmogelijk, zoveel mogelijk vertragen kunnen we wel. Dat doe je in de eerste plaats met een gezond eet- en leefpatroon.

Afvallen maakt je lichaam slanker, strakker, gezonder en mooier. Een gezond en mooi lichaam is onmogelijk zonder een gezond gewicht met weinig vet en veel spieren. Hoe ongezonder je eet en hoe minder je beweegt, hoe sneller je veroudert.

Snel verouderen vergroot op zijn beurt dan weer je risico op typische ouderdomsziekten zoals:

  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Een verstoord cholesterolgehalte
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Spier en gewrichtsaandoeningen zoals reuma, artrose en artritis
  • Osteoporose
  • Longontsteking
  • Geheugenverlies, dementie, Alzheimer en Parkinson
  • Veel voorkomende en agressieve soorten kanker waaronder borstkanker, darmkanker, long- en prostaatkanker

Wat verstaan we onder veroudering?

Veroudering is een evolutie die start met onze ideale voortplantingsleeftijd. Deze duurt dertig jaar. Daarna beginnen zich de eerste tekenen van veroudering zichtbaar te worden.

Veroudering verzwakt ons lichaam

We worden geleidelijk aan geconfronteerd met allerlei aandoeningen en ouderdomskwalen om er uiteindelijk definitief het bijltje bij neer te leggen.

Veroudering beschadigt je lichaamscellen waardoor ze onvoldoende functioneren en uiteindelijk niet meer worden vernieuwd en afsterven.

Kunnen we veroudering vertragen?

Ons natuurlijk verouderingsproces vertragen betekent dat we daaraan gelinkte aandoeningen kunnen voorkomen of afremmen. Dezelfde processen die onze veroudering in de hand werken, liggen aan de basis van het ontstaan van deze verouderingsziekten, waaronder vooral hart- en vaatziekten, diabetes en dementie.

Gezond leven en eten en voldoende en juist bewegen kan dus zeker je natuurlijk verouderingsproces vertragen. Daardoor zul je niet alleen langer leven, maar zal de kwaliteit van je leven opmerkelijk verbeteren.

Veroudering vertragen met gezonde voeding

Veroudering vertragen kan op vele manieren, in de eerste plaats met een gezond eetpatroon. Gezond eten is echter niet de enige manier om je verouderingsproces uit te stellen.

Sommige voedingsproducten bevatten bepaalde stoffen die veroudering versnellen, andere remmen veroudering gelukkig af.

Veroudering vertragen met deze gezonde, natuurlijke voeding

Ons natuurlijk verouderingsproces vertragen doe je door gezond en natuurlijk te eten met veel eiwitten. Ze zijn niet voor niets de belangrijkste bouwstenen van je lichaam.

Gezonde en dus trage koolhydraten (zoals alle volkorenproducten) zijn dan weer een belangrijke bron van onmisbare energie.

Het beste resultaat bekom je door gezond eten te combineren met meer bewegen.

Gezonde voeding die ons natuurlijk verouderingsproces vertragen zijn vooral:

  • Alle soorten groenten
  • Paddenstoelen en champignons
  • Soja en sojaproducten
  • Alle volkoren producten zoals: volkoren brood (geen meergranen), volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Granen: zoals havermout en quinoa
  • Zaden: waaronder lijnzaad, sesamzaad en chiazaad
  • Pitten: zonnebloempitten
  • Onbewerkte en dus ongezouten en niet geroosterde of gebrande noten zoals: walnoten, hazelnoten, para- en pistachenoten, beukennoten en amandelen
  • Gezonde alternatieven voor rood vlees (zoals varken, schaap, paard en rund): kip, kalkoen, eend, vette vis (wilde zalm, paling, tonijn, forel, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, haring en ansjovis)  en zeevruchten.
  • Groenten en vooral groene bladgroenten: zoals spinazie, groene koolsoorten, broccoli, bloemkool, andijvie, sla en waterkers
  • Witte thee
  • Pure chocolade: bevat minimaal 75% pure cacao. Eet dagelijks nooit meer dan 20 gram van deze lekkernij

Al deze gezonde voedingsmiddelen bevatten bepaalde stoffen die het samenklonteren van eiwitten voorkomen. Wetenschappelijke onderzoeken toonden aan dat dit een van de belangrijkste oorzaken is van veroudering.

Voeding die je vlugger ouder maakt

Dat zijn naast geraffineerde suikers, onverzadigde vetten en transvetten ook zetmeelrijke voeding, alle witte soorten brood, witte deegwaren en rijst en aardappelen, rood vlees (varken, schaap, rund en paard),

Ouder wordende lichaamscellen

Veroudering is dus niets anders dan het ouder worden van onze lichaamscellen in onze organismen. Veroudering heeft dus weinig of niets met slijtage te maken zoals zovelen denken.

Verouderingsproces bij iedereen op dezelfde manier geregeld

Wetenschappers ontdekten na vele onderzoeken dat ons natuurlijk verouderingsproces bij iedereen op dezelfde manier geregeld is. Daaruit besloten ze dat kleinere mensen langer leven.

Groei zorgt voor een snellere veroudering. Onze lengte is lang niet het enige dat onze veroudering beïnvloed. Ook onze breedte speelt daarbij een belangrijke rol. Zo leven bodybuilders minder lang dan niet-bodybuilders. Dat komt doordat bodybuilders constant bezig zijn met het kweken van meer spieren.

Veroudering vergelijkbaar met de werking van een motor

Ons natuurlijk verouderingsproces is best vergelijkbaar met de werking van een motor. Hoe harder je ermee rijdt, hoe meer brandstof hij gebruikt en hoe sneller je auto versleten is.

Brandstof (energie) haalt je lichaam uit je dagelijkse voeding. Eet je vooral ongezonde verzadigde vetten, transvetten, suikers, zetmeel en dierlijke eiwitten? Dan produceert je lichaam extra insuline en groeien je lichaamscellen in plaats van te vernieuwen. 

Eet je teveel vet en snelle koolhydraten (suiker)? Dan vergroot je risico op een hoog insulinegehalte.

By Redactie

Hallo, Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Optimized by Optimole