Een trage stofwisseling of metabolisme is iets waar velen mee sukkelen. Een actieve stofwisseling is nochtans belangrijk. Zowel voor je gezondheid en zeker voor je lichaamsgewicht.

Een trage stofwisseling is een belangrijke oorzaak van overgewicht.

Probeerde je al meermaals maar telkens tevergeefs meer opgeslagen lichaamsvet te verbranden om eindelijk van je overgewicht verlost te raken?

Dan is de kans erg groot dat je stofwisseling te traag werkt. Door zowel je eet- als je leefpatroon aan te passen ben je makkelijk zelf in staat je trage stofwisseling te activeren. 

Hoe kun je je stofwisseling versnellen om meer vet te verbranden?

Je stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd, gaat pas aan het werk als we eten en drinken. Dat heeft uiteraard een grote invloed op je gezondheid en lichaamsgewicht. Je stofwisseling kan traag of snel werken.

Een trage stofwisseling heeft vele nadelen. Dat zorgt er onder meer voor dat je minder opgeslagen lichaamsvet verbrandt. Dat maakt afvallen moeilijk en uiteindelijk zelfs onmogelijk.

Een trage stofwisseling kent vele oorzaken. De belangrijkste zijn:

  • Je leeftijd: hoe ouder je wordt hoe trager je stofwisseling werkt en hoe moeilijker je gewicht verliest
  • Ongezonde voeding: met teveel verzadigde vetten, transvetten en suiker
  • Te weinig eten
  • Maaltijden overslaan
  • Te lang vasten
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Te weinig ontspanning
  • Onvoldoende slaap

Trage stofwisselingDe meest voorkomende symptomen van een trage stofwisseling:

  • Een slecht werkende spijsvertering: met een opgeblazen gevoel na de maaltijd, winderigheid, diarree, constipatie of verstopping, maagzuur of brandend maagzuur
  • Vermoeidheid en chronische vermoeidheid
  • Een constant koude gevoel
  • Spierkramen en spierpijn
  • Droog en dof haar en haaruitval

Originele recepten om je trage stofwisseling te versnellen en makkelijker af te vallen, vind je HIER

Hoe actiever je stofwisseling hoe makkelijker je afvalt

Zoals eerder gezegd speelt je stofwisseling of metabolisme een belangrijke rol in je vetverbrandingsproces. Hoe sneller je stofwisseling werkt hoe actiever je vetverbrandingsproces, hoe meer opgeslagen lichaamsvet je verbrandt en hoe makkelijker je afvalt.

Een ongezond eet- en leefpatroon is een belangrijke oorzaak van een traag werkende stofwisseling.

De meerderheid van al diegenen die iets aan hun overgewicht wilt doen proberen dit zo snel mogelijk te realiseren. In de eerste plaats door zo weinig mogelijk en lange tijd zelfs niet te eten. Ze denken daarbij dat ze goed bezig zijn, maar dat is dus niet het geval.

Te weinig eten heeft het averechtse effect en doet je aankomen in plaats van afvallen.

Hoe minder je eet hoe trager je stofwisseling werkt. Zo verbrand je minder energie (calorieën), wat je zeker niet doet afvallen.

De meest gemaakte fouten tijdens het afvallen die voor een trage stofwisseling zorgen zijn:

  • Te weinig eten met een extreem lage calorie- inname: als gevolg van te weinig eten is je lichaam zuiniger met het verbruiken van energie (calorieën) waardoor je stofwisseling steeds trager werkt
  • Kleinere spiermassa: door te weinig te eten bouw je spiermassa af in plaats van meer spieren te kweken. Spieren staan centraal in ons vetverbrandingsproces. Ze verbruiken immers ook energie, zelfs in rust.

Al slapend afvallen is dus best mogelijk       

  • Het eten van te weinig eiwitrijke voeding: eiwitten versnellen je stofwisseling en zorgen voor meer spieren en makkelijker afvallen. Ze verteren moeilijk en in sommige gevallen zelfs niet en vragen veel energie van je lichaam.
  • Té suikerrijk eten en drinken: light eten en drinken zijn even goed sterk afgeraden
  • Een gebrek aan lichaamsbeweging: hoe meer je beweegt, hoe meer calorieën je verbrandt en hoe makkelijker je gewicht verliest. Je moet daarom zeker niet urenlang trainen zoals een topsporter. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo volstaat. Later kun je de intensiteit van je inspanningen nog altijd opvoeren

Aangepaste oefeningen voor een snelle stofwisseling die je makkelijk thuis kunt, vind je HIER

  • Te weinig slaap: voldoende slaap helpt tegen een trage stofwisseling.  De hoeveelheid slaap dat we nodig hebben verschilt van persoon tot persoon. Acht uur slaap per nacht wordt als ideaal beschouwd. Te weinig slaap zorgt niet alleen voor een trage stofwisseling. Het vergroot tegelijkertijd je risico op aderverkalking, hart- en vaatziekten, een verstoort cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en diabetes.  Een gebrek aan slaap vergroot je trek in vette en zoete tussendoortjes overdag
  • Voeding rijk aan suiker: en zeker frisdranken barsten van fructose (suiker). Dat is schadelijk voor je gezondheid en een belangrijke oorzaak van ongezond buikvet en overgewicht. Drink dagelijks voldoende water. Tussen de 2,5 en 4 liter. Daarbij is uiteraard ook het vocht uit je voeding meegerekend.

Gezond alternatieven voor water zijn zelf gemaakte gezonde smoothies (nooit meer dan drie per dag) en kruidenthee’s.

  • Weinig of geen krachttraining: krachttraining is nochtans uitstekend om je stofwisseling te versnellen. Het kweekt ook meer spieren en dat is dus nodig om meer vet te verbranden en sneller af te vallen. Spieren verbranden dagelijks tot wel 10 keer meer calorieën als lichaamsvet. Ze nemen desondanks dat tot vier keer minder plaats in. Daar dagelijks aan krachttraining te doen zie je er strakker en slanker uit, versnelt je stofwisseling en verbrand je automatisch meer calorieën. Ook als je slaapt, werkt je stofwisseling sneller.

Wekelijks een uurtje krachttraining volstaat voor een slank en strak lichaam met veel spieren en weinig of geen vet.

Hou er zeker rekening mee dat de snelheid van je stofwisseling vanaf  je 25 ste levensjaar van jaar tot jaar afneemt. Dat is een natuurlijk proces waar je geen vat op hebt. Je kunt het dus niet stoppen, wél afremmen.

Tal van wetenschappelijk bewezen voedingstips en originele recepten met alleen natuurlijke ingrediënten om je trage spijsvertering te versnellen, meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen, vind je HIER

Trage stofwisseling