Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Stress… De ene heeft er al meer last van dan de andere, maar iedereen van ons krijgt al wel eens te kampen met stress. Bij de ene is stress van voorbijgaande aard, terwijl anderen voortdurend onder stress leven en er maar niet van verlost geraken.

Ontspannen, ontstressen en relaxen horen we dan ook te pas en te onpas maar als we gezond willen ontspannen moeten we in de eerste plaats weten wat stress eigenlijk wel is, en wat deze stresssituaties  met je gezondheid doet. Dat stress een negatieve invloed heeft op onze gezondheid is ondertussen voor iedereen wel duidelijk.

Wat is stress nu precies, aan welke symptomen herkennen we stress en welke invloed heeft het op onze lichamelijke en geestelijke gezondheid?

Iedereen krijgt al wel eens te kampen met stress, maar teveel is teveel

Het is niet alleen belangrijk te weten wat stress is. Het is minstens even belangrijk te weten hoe stress ontstaat.

In vele gevallen omschrijft men met stress de verschillende symptomen die optreden uit een verhoogde spanning zoals hoofdpijn, vermoeidheid, een verhoogde prikkelbaarheid, hartkloppingen, een te grote eetlust of een gebrek er aan en een een negatief zelfbeeld.

Een beperkte mate van positieve stress is normaal en zelfs gezond. Dankzij deze gezonde vorm van stress ben je in staat goed te functioneren en te presteren. Een gezonde dosis stress helpt je de uitdagingen van het leven aan te kunnen.

Stress is in de eerste plaats een signaal van je lichaam dat je alert moet zijn en blijven.

  • Negatieve stress: is uiteraard wél nadelig voor je gezondheid. Je lichaam is constant in een verhoogde staat van waakzaamheid wat een hoge bloeddruk, gespannen spieren en een verminderde weerstand tot gevolg heeft. Op psychisch vlak kan je te kampen krijgen met gevoelens van neerslachtigheid, woede of apathie die tot een depressie of zelfs een burn- out kunnen leiden.

Teveel aan stress

Het wordt echter een gans ander verhaal wanneer je voortdurend onder een teveel aan stress leeft. Blijft zo’n stresstoestand aanslepen en zoek je geen gespecialiseerde hulp, dan is stress oorzaak van vele lichamelijke en geestelijke klachten.

Ook mannen lijden aan stress

Een gezonde dosis stress wil je alert houden voor gevaar of voor het slagen in een belangrijke opdracht of inspanning.  Na he inspanning ebt de stress weg en functioneert je weer normaal. Kan je jouw energie niet kwijt, dan stapelen alle spanningen zich op, met stress als uiteindelijk resultaat. Je moet daarbij het onderscheid maken tussen de acute en chronische variant

  • Acute stress:  de belangrijke symptomen zijn diarree, hoofdpijn, een droge mond, een versnelde ademhaling en een gebrek aan eetlust
  • Chronisch stress: is veel gevaarlijker dan de acute vorm, en manifesteert zich elke dag en veroorzaakt geleidelijk allerlei veranderingen in je gedrag zonder dat je daar zelf iets van merkt. Luister daarom zoveel mogelijk naar de mensen uit je naaste omgeving, zij zijn immers getuige van deze veranderingen. Ze zien en maken je erop attent dat je vermagerd bent, dat je somber wordt, dat je zich opsluit in jezelf, dat je er niet goed uit ziet, enz. De mensen rondom jou zijn je objectieve spiegel.

    Relatieproblemen van de meest uiteenlopende aard liggen dikwijls aan de basis van stress

 Oorzaken stress verschillen

De oorzaken  verschillen van persoon tot persoon. Dikwijls moet stress in de familiale sfeer worden gezocht zoals relatieproblemen of het mislukken van een relatie, een verhuis, het veranderen van baan of het verliezen van iemand die nauw aan je hart ligt.

Dikwijls stel je te hoge eisen aan jezelf en ook dat is een belangrijke oorzaak van stress. En dan hadden we het nog niet over je voedings- en slaappatroon en je algemene gezondheidstoestand. Niet iedereen is even gevoelig voor stress.

De ene kan daar beter mee omgaan dan de andere en dat heeft veel met je persoonlijkheid te maken. Om te kunnen ontspannen, ontstressen of te kunnen relaxen is er evenwicht nodig tussen inspanning en ontspanning.

Vechten of vluchten

Tijdig ontspannen en je batterijen opladen is de beste remedie tegen stress

Zo’n situatie brengt een chemische kettingreactie op gang, in medische termen noemt men dit de ‘flight or fight’-reactie (letterlijk vluchten of vechten).

In dergelijke situatie maakt je lichaam extra adrenaline aan en die is op zijn beurt dan weer verantwoordelijk voor een stijgende bloeddruk, een versnelde hartslag, verscherpte zintuigen, gespannen spieren en een verlaagde pijndrempel.

Als het gevaar is geweken, herstelt je lichaam zijn evenwicht dankzij de extra aanmaak van endorfine en dopamine, twee gelukshormonen.

Negatieve stress voorkomen

Negatieve stress voorkomen is uiteraard veel beter dan genezen.  Wordt negatieve stress niet behandeld, dan groeit je risico op maagzweren, hart- en vaatziekten, depressie, burn-out en angststoornissen.

Neem signalen van (negatieve) stress steeds ernstig en zoek hulp. Je kan zelf ook heel wat doen tegen stress. Doe het wat rustiger aan, zoek regelmatig ontspanning, slaap voldoende, eet gezond en praat er over met familie en/of vrienden, ook dat kan helpen.