Ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwe gezondheidstips?

Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief en krijg alle nieuwtjes als eerste DIRECT in je mailbox!

[bftpro-form-start 1]

Je Naam: [bftpro-field-static name]
*Je Email: [bftpro-field-static email]

[bftpro-submit-button 1 “Aanmelden”] [bftpro-form-end 1]

Na een lange, donkere en bar koude winter verlangen we allemaal naar de zon, of niet soms? Hoe vroeger die zich laat zien, hoe liever we dat hebben. De zon heeft dan ook een weldoend effect en dat zowel op je lichamelijke als je geestelijke gezondheid. Geniet dus van de zon, maar met mate. Om maximaal van alle voordelen van de zon te kunnen genieten, ga je best niet onvoorbereid zonnekloppen. De zon heeft immers niet alleen een positieve invloed op onze gezondheid, er zijn ook nadelen aan zo’n zonnebad verbonden. Hoe kun dat, jezelf  beschermen tegen tegen de zon en er toch zoveel mogelijk van genieten?

Geniet van de weldoende zon, maar doe het met mate én goed beschermt

 

De zon geeft niet alleen weldoende warmte, ze zorgt tegelijk ook voor een vakantiebruin tintje. Zonnen mét mate en goed beschermt is de beste bron van vitaminen die in de allerleerste plaats je weerstand versterken en je beschermen tegen allerlei aandoeningen. De zon heeft een gunstige invloed op je gezondheid, maar iedere medaille heeft een keerzijde en dat is hier niet anders. Wanneer je té lang en té veel van de zon geniet zal je daar vlug de nadelen aan den lijve van ondervinden. Dat zal je verouderingsproces versnellen en je risico op levensbedreigende ziekten als kanker dramatisch vergroten. Genieten mag, beschermen moet!

Vitamine D

Het zonlicht is in de eerste plaats belangrijk voor de aanmaak van de onmisbare vitamine D die in het zo,nlicht zelf rijkelijk aanwezig is. Deze vitamine wordt ook door je lichaam aangemaakt, maar daarvoor moet het dan wel aan het zonlicht blootgesteld zijn.

Vis is een bron van vitamine D maar dat is onvoldoende om in je dagelijkse behoefte te voorzien

Je lichaam haalt deze belangrijke vitamine ook uit je dagelijkse voeding, maar die hoeveelheid is veel te weinig om in je dagelijkse behoefte te voorzien. Toch is vitamine D onmisbaar voor sterke botten en tanden. Verder bevordert het de opname van calcium en fosfor. Je lichaam heeft dagelijks minstens één kwartier zonlicht nodig om voldoende vitamine D aan te maken. Wanneer men dus weinig buiten komt is het belangrijk om je dagelijkse dosis vitamine D te verhogen met een aangepaste voeding.

  • Voeding rijk aan vitamine D:  melk, zalm, haring, tonijn en eieren

Vitamine D beschermt je tegen levensbedreigende hart- en vaatziekten, tegen depressies, diabetes, astma, en verschillende soorten kanker.

Huidveroudering en kanker

Naast ernstige hart- en vaatziekten zijn huidveroudering en kanker de belangrijkste gevolgen van te lang en teveel zonnekloppen. De UVA en UVB stralen van de zon zijn hierbij de grootste boosdoeners.

Een bruin vakantiekleurtje staat voor gezondheid, maar niets is minder waar. Te lang en teveel bruinen werkt huidveroudering in de hand

De UVA zonnestralen kunnen bij een te lange blootstelling immers het DNA van je huid ebschadigen. Je lichaam probeert deze schade zoveel mogelijk zelf te herstellen en dat werkte je verouderingsproces in de hand. In plaats van de schade te herstellen, kunnen je huidcellen zich plots ongecontroleerd vermenigvuldigen en daardoor huidkanker veroorzaken. De veel voorkomende en agressieve bassaalcencarcinoom en de plaveiselcelcarcinoom zijn het rechtstreekse gevolg van deze DNA schade

De melonoom is dan weer het resultaat van onrechtstreekse schade aan je DNA.

Tips van de huidspecialist om je extra te beschermen tegende zon: 

  • Voeding rijk aan antioxidanten: samen met omega 3 vetzuren verminderen die de oxidantieve stress waardoor je risico eventuele DNA- beschadigingen door de zon verkleint. Antioxidanten en omega 3 vetzuren vind je vooral in alle soorten bessen, in druiven, tomaten, wortelen, spinazie,broccoli, allerlei noten en zaden en in vette vissoorten (zalm, paling, haring, makreel, en ansjovis), kokosolie, groene thee en rauwe cacao.
  • Voedingssupplement: neem dagelijks een voedingssupplement met vitamine D zodat het niveau van deze vitamine op peil blijft
  • Zonnen: ga dagelijks minstens één kwartiertje onbeschermd in de zon. Op die manier neemt je huid voldoende zonlicht op om extra vitamine D aan te maken.

    Vergeet zeker geen hoedje én…je zonnebril als je gaat zonnen

  • Zonneproducten en aangepaste kleding: na dat kwartiertje zonnekloppen smeer je je best in met zonneproducten met een hoge beschermingsfactor (minstens 20 voor volwassenen en beschermingsfactor 50 voor kinderen), draag aangepaste kleding en vergeet je huid én je ogen niet te beschermen met een zonnehoedje en een zonnebril.