Hartritmestoornissen voorkomen met de juiste voeding

Hartritmestoornissen

Hartritmestoornissen komen ook bij ons veel meer voor dan gedacht. Wetenschappers nemen deze hartritmestoornissen dan ook altijd ernstig. In zoverre dat ze zelfs regelmatig nationale actiedagen organiseren om hartritmestoornissen vroegtijdig op te sporen. Daar hebben ze dan ook alle reden voor. Op zich zijn deze hartritmestoornissen ongevaarlijk, maar in vele gevallen zijn ze de voorbode van veel ernstige hartaandoeningen zoals een levensbedreigend hartinfarct of een hersenbloeding.

Wat kun je dan zélf doen om deze hartritmestoornissen te voorkomen?

In rust klopt je hart gemiddeld zo’n zeventig keer per minuut, maar dat is uiteraard niet bij iedereen hetzelfde. Bij sommigen kan hun hartslag echter zomaar versnellen, vertragen of onregelmatig worden. Topsporters hebben in rust een hartslag tussen dertig en veertig slagen per minuut. Bij diegenen die weinig of niet sporten zijn tachtig slagen per minuut niet abnormaal.

Hartritmestoornissen komen zoveel voor dat maar liefst één op vijf herseninfarcten er het gevolg zijn van. Voor velen is het toch een weinig bekende aandoening. Een op vier veertigplussers wordt ooit het slachtoffer van zo’n hartritmestoornis, waarbij meestal geen symptomen merkbaar zijn. Manifesteren ze zich uiteindelijk toch, dan is het meestal al te laat.

Hartritmestoornissen kunnen levensbedreigend zijn

Maar liefst zes miljoen Europeanen lijden aan hartritmestoornissen in het medische vakjargon hartfibrillatie- of boezemfibrillatie genoemd. Bij ons gaat het om minstens 200.000 patiënten, maar in werkelijkheid ligt dit cijfer veel hoger. De vergrijzing zit daar uiteraard voor iets tussen. Als gevolg van deze hartritmestoornissen kunnen bloedklonters ontstaan die in je hersenen een ware ramp kunnen veroorzaken. Bloedklonters zijn verantwoordelijk voor levensbedreigende beroerte. Verder verminderen ze je bewegingsvermogen, en hebben een negatieve invloed op je spraak en zicht…

Doorgaans duren hartkloppingen enkele minuten, maar in sommige gevallen kunnen ze uren en zelfs dagen duren. Sommigen mensen hebben meerdere malen per dag last van hartkloppingen, bij anderen komen ze het hoogst zelden voor en de meerderheid heeft gelukkig nooit hartkloppingen.

Preventie tegen hartritmestoornissen

  • Controle: laat regelmatig je bloeddruk controleren. Raadpleeg zeker je huisdokter bij een bloeddruk vanaf 14/9
  • Polsslag: laat ook je polsslag regelmatig controleren
  • Cholesterol: let op je cholesterol en laat ook je concentratie aan slechte LDL- cholesterol in je bloed regelmatig controleren en pas eventueel je voeding aan
  • Bloedsuikerwaarden: zijn  eveneens erg belangrijk. Laat regelmatige je suikerwaarden in je bloed controleren, zo kun je diabetes voorkomen
  • Roken en alcoholische dranken: zoveel mogelijk beperken
  • Voldoende lichaamsbeweging: we bewegen allemaal veel te weinig. Beweeg op eigen ritme, beter dagelijks een half uur bewegen op eigen ritme dan wekelijks enkele uren trainen zoals een (top) sporter
  • Voeding: let op je voeding. Eet zo weinig mogelijk dierlijke vetten, en minstens vijf porties groenen en fruit (500 gram) per dagminder zou en 400 gram fruit of groenten per dag.

Oorzaken 

Leeftijd speelt uiteraard een belangrijke rol bij het ontstaan van hartritmestoornissen en hart- en vaatziekten. Hoge bloeddruk, diabetes of te intensieve sportbeoefening kunnen aanleiding geven tot hartritmestoornissen.

Voorkamerfibrillatie

En dan hebben we uiteraard nog de voorkamerfibrillatie (VKF), veruit de meest voorkomende vorm van hartritmestoornissen. Deze voorkamerfibrillatie verstoord de werking van de spieren van de bovenste holten in je hart verstoren. Dat noemt men in het medisch vakjargon de hartboezems, de voorkamers of de atria. Voorkamerfibrillatie is een niet-gecoördineerde activiteit van de hartspiercellen in het atrium en leid tot steeds vluggere en onregelmatige samentrekkingen van de twee onderste kamers van je hart.

  • Symptomen: de meest voorkomende symptomen van zo’n voorkamerfibrillatie zijn een onregelmatige hartslag, pijn in de borst, kortademigheid, vermoeidheid, duizeligheid en flauwvallen.
  • Oorzaken: zijn alcoholgebruik fysieke en/of emotionele stress, het gebruik stimulerende middelen, een hartoperatie of een hartaanval, een ontsteking van het hartzakje (pericardium),, een te vlug werkende schildklier en bloedstolsel in je longen (longembolie), hoge bloeddruk, een vaatziekte, een zieke hartklep of hartspier.

Aangepaste voeding 

Naast het gebruik van geneesmiddelen, een operatieve ingreep of het plaatsen van een pacemaker kan een aangepaste voeding kan hartritmestoornissen voorkomen of genezen:

  • Magnesium: een belangrijk tekort aan magnesium kan oorzaak zijn van hartkloppingen. Dit mineraal vind je vooral in groene bladgroenten, in vis, noten, zaden, bananen, appels en in melk- en alle volkorenproducten. Het verzacht ook de symptomen van stress en nervositeitsklachten.
  • Cafeïne: koffie en alle cafeïnehoudende dranken zoveel mogelijk beperken. Maar cafeïne is lang niet alleen aanwezig in dranken. Ook chocolade en thee bevatten cafeïne.
  • Natrium en kalium: zijn belangrijke mineralen voor een gezond hart. Beide mineralen spelen belangrijke rol bij een goede overdracht van zenuwprikkels van spieren, en dus ook van de hartspier. Ze moeten wel in de juiste verhouding aanwezig zijn, een  teveel van het één veroorzaakt een tekort van het ander. Dat is er de oorzaak van dat mensen die veel zou eten een groter risico lopen op hartritmestoornissen. Kalium vind je vooral in alle citrusvruchten, maar ook in bananen, rozijnen, zonnebloempitten, graanproducten, brood en aardappelen.
  • Haver: en haverproducten bevatten natuurlijke rustgevers zoals havermout en muesli.
  • Knoflook: heeft een versterkende werking op hart en bloedvaten.

Hartritmestoornissen voorkomen of controle houden doe je in een gezond eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

3 thoughts on “Hartritmestoornissen voorkomen met de juiste voeding”

  1. Hi Francois,
    Even een stukje persoonlijke geschiedenid voor een beter inzicht.
    Ik ben 76 jaar.
    9 jaar geleden heb ik een hartinfarct gehad. er is toen 1 stent geplaatst.
    Medicijnen gekregen voor hoge bloeddruk en cholesterol plus een bloedverdunner..
    Alles na de operatie verliep prima tot ik enige jaren geleden hartritme storingen kreeg.
    Opnieuw medicijnen daar voor gekregen. die hielpen niet echt zodoende is er verleden jaar een crt geplaats.
    Sindsdien heb ik regelmatig boezemfibrilatie die ik met nitroglycerine tot bedaren breng..
    Echter de storingen komen steeds sneller terug en wordt daar wel eens wanhopig van.
    Ik rook en ik drink niet en mijn cardioloog zegt mij dat als nitro helpt ik daarmee door moet gaan. Dit lijkt mij echter geen gezonde oplossing. Mijn cardioloog raadt mij ablatie af omdat de resultaten niet echt bevredigend zijn en de storingen na verloop van tijd weer terug komen.
    Ik begrijp dat ik moet leven met mijn situatie maar mijn vraag is: Is er daadwerkelijk geen enkele oplossing voor deze vervelende kwaal.
    Ik zie met een nog immer kloppend hart uw antwoord tegemoet
    MVG
    Ferry Boekelman
    email: fbookelman@yahoo.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.