Sauna bezoeken en de voordelen voor onze gezondheid

Sauna bezoek

Sauna bezoeken werkt in de eerste plaats ontspannend. Ontspanning is nodig om ons zowel lichamelijk als geestelijk gezond te houden. Een bezoek aan de sauna zorgt dan ook voor meer gezondheidsvoordelen dan de meesten denken. Velen gaan er zelfs vanuit dat een saunabezoek ons doet afvallen. Laten we dit misverstand maar meteen de wereld uit helpen. Een verblijf in de sauna alleen zal je niet makkelijker doen afvallen. Het activeert onze vetverbranding en ondersteunt je afslankkuur.

Wat betekent uiteindelijk zo’n saunabezoek voor onze gezondheid? 

Dat een bezoek aan de sauna gezond is zuigen we niet zomaar uit onze duim. Dat werd bewezen door wetenschappers aan de Oklahoma State University. Die stelden vast dat een sauna bezoeken wel degelijk ontspannend werkt. En dat zowel lichamelijk als geestelijk. De resultaten van meerdere grootschalige onderzoeken leerden dat het onze celdeling ondersteunt en ons genezingsproces activeert. Een bezoek aan de sauna werkt ook pijnverlagend, kalmerend en je seksdrive.

Sauna bezoeken en wat dit met onze gezondheid doet

Om gezond te blijven duurt een gemiddelde sessie in de sauna nooit langer dan 20 minuten. Tijdens deze relatief korte periode gebeurt er heel wat in ons lichaam. De stijging van onze lichaamstemperatuur naar 39 graden brengen meerdere belangrijke lichaamsprocessen op gang. En daar doet onze gezondheid zijn voordeel mee. Uit een onderzoek aan universiteitskliniek Charité in Berlijn blijkt dat een saunabezoek ons immuunsysteem versterkt en onze bloedcirculatie en doorbloeding verbetert. Ons lichaam reageert heftig op de warmte van de sauna, gevolgd door de sterke afkoeling daarna. Zo maken we extra antistoffen aan wat ons beschermt tegen allerlei ziekmakers. Een geregeld saunabezoek verkleint ons risico op verkoudheden, griep, corona en infecties van onze luchtwegen zoals bronchitis. Maar een sessie in de sauna doet veel meer voor onze gezondheid.

Lees ook: Immuunsysteem versterken met gezonde voeding of met supplementen?

Doet sauna bezoeken meer vet verbranden en makkelijker afvallen?

Een sauna bezoek alleen zal je niet doen afvallen. Gezond en natuurlijk eten is het belangrijkste als je meer vet wilt verbranden en je overgewicht wilt verliezen. Dat neemt gemiddeld 70 procent van je totale gewichtsverlies voor zijn rekening. De rest komt van regelmatig bewegen. Weeg je 80 kilo en verblijf je 20 minuten in de sauna, dan verbrand je tussen de 60 en de 85 calorieën. Daar zul je dus zeker niet sneller mee afvallen. Makkelijker afvallen doe je in de eerste plaats dus door gezond te eten, door regelmatig te bewegen en door je spiermassa op te bouwen. Dat doe je niet door in de sauna te zitten.  Zo verlies je alleen maar vocht. Eens uit de sauna moet je dit verlies aanvullen. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je zwaarder wordt in plaats van af te vallen.

Sauna bezoeken doet je ontspannen en dat is goed voor zij die makkelijker willen afvallen

En dat helpt je onrechtstreeks makkelijker afvallen. Stress is namelijk een belangrijke oorzaak van overgewicht en daaraan verbonden aandoeningen. Een saunasessie is ook doeltreffend tegen spier- en gewrichtspijn. Door de warmte in de sauna maken we ook meer witte bloedcellen aan en die beschermen ons tegen ziekmakers zoals virussen. Hoe sterker je immuunsysteem hoe beter je algemene gezondheid. Een sterk immuunsysteem beschermt je tegen virussen, bacteriën, schimmels en parasieten.


Een sauna bezoeken verhoogt je hartslag en doet meer energie verbranden

Een bezoek aan de sauna verhoogt je hartslag met gemiddeld 50 tot 70 procent. Dat zorgt voor een betere bloedsomloop en doorbloeding van zowel weefsels als organen. Je bloedvaten zetten uit en je bloeddruk daalt. Na een koude douche daalt deze weer tot onder je normale hartslag. Dat beschermt je tegen hart- en vaatziekten. Een hogere hartslag verbrandt meer energie waardoor je een regelmatig bezoek aan de sauna toch meer vet verbrandt en makkelijker afvalt.

Je hormonen raken in evenwicht, je slaapt beter en valt sneller af

Een saunabezoek brengen je hormonen weer in evenwicht. Door de hoge temperatuur maken we meer endorfines aan wat ons humeur verbetert en plotse stemmingswisselingen vermindert. De extra endorfines bouwen geleidelijk af waardoor je beter slaapt. Sneller inslapen en een betere slaap zorgt voor een goede start van de dag. Je hebt meer energie en tijdens je slaap verbrand je meer vet. Dat dank je aan je spieren die ook energie verbranden. Niet alleen in rust maar even goed terwijl je slaapt.


Meer serotonine maakt je gelukkiger

Een verhoogde lichaamstemperatuur zorgt ook voor de aanmaak van meer serotonine of het gelukshormoon. Na een saunabezoek voelen we ons gelukkiger en beter gehumeurd.

Een sauna bezoeken verlaagt de kans op verkoudheden en griep met 30 procent

Hoe hoger die natuurlijke weerstand hoe meer we bestand zijn tegen allerlei ziekteverwekkers zoals virussen, bacteriën en schimmels.  Finse wetenschappers aan de universiteit van Turku ontdekten dat diegenen die tweemaal per week de sauna bezoeken na een maand 30 procent minder last hebben van verkoudheden. Het vermindert tegelijk je risico op griep, corona en bronchitis.

Lees ook: Te weinig water drinken: zo herken je de symptomen

Betere prestaties

Een regelmatig saunabezoek maakt ons meer bestand tegen hitte waardoor we minder snel vermoeid zijn. Een sauna bezoeken is tegelijk een doeltreffende manier om te herstellen na onze geleverde inspanningen. De bloedtoevoer naar vermoeide en gespannen spieren vergroot, waardoor ze sneller ontspannen en herstellen.

Andere voordelen van een sauna bezoeken 

  • Evenwichtig cholesterolgehalte: een Pools onderzoeksteam toonde aan dat een regelmatig bezoek aan de sauna ons cholesterolgehalte in evenwicht brengt.
  • Is een natuurlijke pijnstiller: en dan vooral een infrarood sauna helpt tegen (chronische) pijn.
  • Zorgt voor sterk en gezond haar: dat danken we aan onze talgklier de talgklier. Die vinden we in onze hoofdhuid en maakt bepaalde stoffen vrij die helpen bij het conditioneren en hydrateren van ons haar. Een saunasessie activeert deze klier en zorgt voor beter hanteerbaar, gezonder en glanzend haar.

Je gezondheid verbeteren en makkelijker afvallen doe je alleen in een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar). Gecombineerd met voldoende beweging en ja, een bezoek aan de sauna.

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet


Author: Francois AppersHallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.