Pijn in nek kun je op meerdere manieren makkelijk voorkomen

Spread the love

Pijn in nek en stijve nekspieren gaan vaak samen. Ze zijn gelukkig vaak onschuldig en verdwijnen dan ook spontaan na enkele uren of dagen. Maar soms is nekpijn zo hevig dat je zelfs je hoofd niet meer kunt bewegen. Iedereen heeft dit vervelende gevoel al wel eens meegemaakt. Nekpijn en een stijve nek komen vaker voor dan je denkt en kan ons zelfs beletten onze dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Dit kun je zelf doen om pijn in nek en stijve nekspieren te voorkomen.

Pijn in nek is meestal een zeurende pijn die zich manifesteert aan één of beide kanten van je nek of bovenop je schouders. De pijn steekt vaak plotseling op, bijvoorbeeld na een verkeerde beweging. Nekpijn kan ook langzaamaan ontstaan. Bij pijn in nek kun je vaak je hoofd moeilijker bewegen. Nekpijn maakt achteruit kijken of autorijden vaak lastig. Pijn in je nek is dikwijls ook oorzaak van andere vervelende klachten en vooral van:

  • Hoofdpijn
  • Uitstralende pijn naar je schouders en je armen 
  • Tintelende vingers en handen
  • Minder kracht in je handen 
  • Moeilijker of zelfs niet meer kunnen bewegen van je armen en handen

Pijn in nek voorkomen: Nekpijn door stress

Iedereen van ons krijgt in meer of mindere mate te maken met stressen krijgen daardoor zowel geestelijke als lichamelijke klachten. Zo is stress is één van de belangrijkste oorzaken van pijn in nek, nekpijn en van schouder- en rugpijn. Stress zorgt er namelijk voor dat je onbewust je spieren spant. Dat zorgt op zijn beurt voor overbelasting en verkramping. Dat kan zelfs leiden tot spanningshoofdpijn.

Ongewone nekhouding

Pijn in nek ontstaat vaak als gevolg van een ongewone nekhouding, bijvoorbeeld tijdens het volgen van een of andere sportwedstrijd. Na een tijdje kan er pijn in je nek ontstaan. Dat komt doordat je nekspieren niet gewend zijn om langdurig deze ongewone houding vol te houden. Probeer dergelijke situaties te vermijden. Als het toch niet anders kan En als het niet anders kan, beweeg dan je nek regelmatig in alle richtingen mogelijke om je nekspieren soepel te houden.

Plotseling samendrukken of uitrekken van nekzenuw

In dit geval spreken we van een ‘stinger’met een stekende pijn in je hals als resultaat. Een zogenaamde stinger geeft hetzelfde gevoel als bij een elektrische schok die uitstraalt naar de schouders en minder vaak ook naar je armen en handen. Dit pijnlijke gevoel duurt slechts enkele minuten, maar heeft wel vervelende gevolgen op langere termijn. Tintelingen in armen, handen en vingers, gevoelloosheid en zwakte in beide armen kunnen zelfs wekenlang aanslepen. Van zo een stinger herstel je uiteindelijk zonder behandeling. Uiteindelijk herstel je zonder behandeling. Blijven deze vervelende klachten duren of heb je er regelmatig last van? Dan kan je vertrouwde huisarts je doorsturen naar een oefentherapeut om je nekgewrichten en spieren te versterken. In sommige gevallen zal je huisarts je naar een gespecialiseerde arts verwijzen om littekenweefsel te verwijderen die je zenuwen kunnen beschadigen.

Een whiplash

Bijvoorbeeld als gevolg langs achter door een hevige klap wordt geraakt, vaak als gevolg van een auto-ongeluk. Je hoofd gaat als een zweepslag naar voor en even snel weer naar achter, waardoor je halswervelkolom overmatig gebogen en uitgerokken wordt. Je arts zal dan een combinatie voorschrijven van pijnstillers met het dragen van een nekkraag om de nekspieren te ontlasten. Een fysiotherapeut kan met aangepaste oefeningen je houding te verbeteren en je nekspieren versterken.

Nekhernia

Een nekhernia is het resultaat van een uitstulping op één van de tussenwervelschijven van je halswervelkolom. Er ontstaat dan een knobbel die op je zenuw kan drukken kan. Daardoor ontstaat pijn in nek die kan uitstralen naar je schouders, rug en armen. Meestal gaat de pijn vanzelf voorbij over n bijna alle gevallen gaan deze klachten weer vanzelf over. Bij ernstige en snel optredende uitvalsverschijnselen is vaak een operatief ingrijpen de enige oplossing.

Wervelkanaalstenose

Dit is het gevolg van een vernauwe wervelkanaal in je nek. Zo raken je zenuwen en ruggenmerg gekneld en ontstaat er pijn. Wervelkanaalstenose is vaak het gevolg van veroudering en komt meer en meer voor bij vijftigplussers, bij osteoporose, artrose en tumoren.

Botsporen

Deze uiten zich met kleine en harde gezwellen op het botweefsel van je nekwervelkolom, vooral bij vijftigplussers. Deze botsporen kunnen tegen je ruggenmerg en zenuwen drukken, waardoor pijn in nek, stijve nekspieren. Dat kan op zijn beurt een doffe pijn in je armen en zelfs hoofdpijn veroorzaken.

Nek artrose

Met de leeftijd kan het kraakbeen van je tussenwervelschijven droger worden en zo voor slijtage zorgen. Dit veroorzaakt kleine uitsteekseltjes op het bot die tegen de zenuwbanden gaan drukken. Artrose in de nek gaat gepaard met pijn, stijfheid, hoofdpijn en pijn in de schouders en armen. In een later stadium kunnen ook tintelingen en gevoelloosheid optreden. De nek voldoende laten rusten, eventueel met het dragen van een nekbrace kan de pijn bij artrose verzachten.

Pijn in nek voorkomen met voldoende beweging 

Nekpijn is meestal het gevolg van gebrek aan lichaamsbeweging of van het langdurig in dezelfde houding staan of zitten. Dit is vooral een probleem voor degenen die dagelijks aan het bureau werken of om professionele redenen veel tijd aan het stuur doorbrengen. Maar zelfs als je een paar uur op een pc, tablet of smartphone doorbrengt zoals gamers, krijg je na verloop van tijd nekpijn. Nekpijn is in dit geval het gevolg van een gebrek aan beweging. Probeer daarom regelmatig je nek te bewegen of regelmatig eventjes rond te lopen. Zelfs deze kleine oefeningen kunnen nekpijn verlichten en zelfs voorkomen.

Pijn in nek voorkomen met de juiste zithouding

Nekpijn komt vaak voor als gevolg van een verkeerde loop- of zithouding. Is dat bij jou het geval? Zorg er dan bijvoorbeeld voor dat het zowel het scherm van je pc en bureaustoel in de juiste positie staan. Een verkeerde houding kan leiden tot overbelasting van je nek- en rugspieren, wat leidt tot nekpijn en stijfheid. Als je niet op tijd maatregelen neemt, krijg je vroeg of laat te maken met ernstige nek- en rugklachten. Hou dus vanaf nu je rug recht, plaats je voeten op de grond en maak met je knieën een hoek van 90 graden. De monitor van je pc plaats je het best met zijn bovenrand op ooghoogte. Om nekpijn te voorkomen zijn ontspannen schouders essentieel.

Zorg voor een goede slaaphouding

Een verkeerde slaaphouding zorgt vaak voor pijn in nek en stijve nekspieren. Een goed hoofdkussen is essentieel voor een goede houding tijdens het slapen. We denken wél aan de kwaliteit van ons matras, maar vergeten het juiste kussen te kiezen. Net als een goede matras past een goed kussen zich aan de vorm van je hoofd en nek aan. Je hoofd mag niet omhoog geduwd worden of in het kussen wegzakken. Slapen op je zij is de beste manier om pijn in nek te voorkomen

Goede matras kan nek- en rugpijn voorkomen

Heb je regelmatig nek- en rugpijn? Begin dan eerst met de kwaliteit van je matras en je hoofdkussen te controleren. Een matras vervang je best na zeven jaar. Een goede matras:

  • Neemt de vorm van je lichaam aan
  • Ondersteunt maximaal
  • Zorgt voor de juiste lichaamshouding
  • Is een goede vocht- en warmteregulator
  • Is comfortabel zonder storende elementen

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.