Hoe val je snel in slaap?

Spread the love

Wie kruipt er nu niet graag in een knus bed na een lange, vermoeiende dag?  Je dag zit erop en je ligt zalig nog wat na te mijmeren tussen de lakens, klaar voor een verkwikkend nachtje slaap.  Maar wanneer het je niet lukt in slaap te vallen, dan kan dit genot vlug omslaan in pure frustratie!

Slaapproblemen zijn niet ongewoon.  Eén derde van de bevolking blijkt moeite te hebben om in slaap te vallen en ligt zelfs een paar nachten per week wakker.  Bij sommige is de oorzaak stress, omdat men bijvoorbeeld overweldigd worden door het “to-do-lijstje” van de dag nadien, anderen zijn dan weer volledig kalm, maar kunnen toch de slaap niet vatten.

Er bestaan gelukkig genoeg strategieën die je kunnen helpen om in slaap te vallen en in slaap te blijven.  Voor sommigen zijn het aanpassen van hun levensstijl of het toepassen van simpele natuurlijke remedies voldoende om hun inslaaptijd te verkorten.  Anderen hebben soms te kampen met een slaapstoornis, waarvoor een dokter moet worden geraadpleegd en die soms een behandeling met medicijnen vereist.

Een slechte nachtrust is niet enkel frustrerend, maar kan ook gevolgen hebben voor de gezondheid.  Een langdurig slaaptekort wordt in verband gebracht met ernstige gezondheidsproblemen, waaronder hartaandoeningen en diabetes.   Bovendien kan een tekort aan slaap je aandacht vermogen negatief beïnvloeden, de kans op een auto-ongeluk vergroten, je beoordelingsvermogen beïnvloeden en depressies in de hand werken.

Wat kan je doen om beter te slapen?

Soms is het al voldoende om een aantal veel voorkomende problemen die je verhinderen in slaap te vallen te verwijderen.

Beoefen een goede slaaphygiëne

Slaaphygiëne kan worden omschreven als “een groep gewoonten die ervoor zorgden dat je elke nacht voldoende, kwalitatieve slaap krijgt”.  Beneden volgen enkele beproefde tips voor een goede slaaphygiëne:

  •   Houd je slaapkamer koel, donker en rustig
  •   Ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed
  •   Sta elke ochtend op hetzelfde tijdstip op (Ja, zelfs in het weekend!)
  •   Staar niet naar beeldschermen voordat je naar bed gaat
  •   Houd dutjes kort, en doe alleen dutjes vroeg op de dag
  •   Volg een regelmatige nachtroutine

Het is niet zonder reden dat deskundigen een bedtijd routine aanraden voor baby’s en kleine kinderen – het helpt hen om rustig in slaap te vallen. Misschien had jij als kind ook een routine voor het slapengaan, zoals een bad nemen en dan een verhaaltje lezen voor het slapengaan.

Als volwassene is het nog steeds belangrijk om een routine te vinden die voor je werkt. Je kunt bijvoorbeeld een warme douche nemen, naar rustgevende muziek luisteren, mediteren, lezen, een pyjama aantrekken of in een dagboek schrijven.

Wanneer je elke avond een routine doorloopt, kalmeert dit de hersenen die op hun beurt dan weer een signaal afgeven aan je lichaam dat het bijna tijd is om te gaan slapen.

Hoe val je snel in slaap

Doe regelmatig aan lichaamsbeweging

Uit onderzoek blijkt steeds weer dat regelmatige lichaamsbeweging de slaapkwaliteit bevordert.  En hoewel de conventionele wijsheid lang heeft beweerd dat het moeilijker is om in slaap te vallen als je vlak voor het slapengaan sport, geeft een nieuw onderzoek aan dat matige lichaamsbeweging in de uren voor het slapengaan je slaap juist kan bevorderen.  Zolang je intens sporten vlak voor het slapen vermijdt, zou lichaamsbeweging op elk moment van de dag je moeten helpen sneller in slaap te vallen en beter door te slapen

Maar ook de kwaliteit van je matras is van belang.

Zorg ervoor dat het bed comfortabel aanvoelt.

Neem even de tijd om te beoordelen of u zich ‘s avonds echt op uw gemak voelt in uw bed. Hoe voelt uw matras aan – is hij te stevig of te zacht? Is het te veerkrachtig, of heeft u het gevoel dat u er te veel in wegzakt? Voelt u zich ondersteund als u op de matras gaat liggen, of is er te veel druk op uw gewrichten? Voelen de lakens en dekens comfortabel aan, of kriebelen ze?

Besteed aandacht aan je matras

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om een matras te nemen die bij jouw lichaam past. Een heel zacht exemplaar zal je verzwelgen, terwijl een heel stijf oppervlak je rugpijn zal bezorgen. Een matras met een gemiddelde stevigheid en een laag traagschuim is altijd goed. Het vormt zich naar de vorm van uw lichaam.

Eén van de belangrijkste eigenschappen die een matras moet bieden is comfort.  Het meest geschikte matras voor jou hangt af van jouw specifieke slaaphouding.  Slapen op een matras die zich niet aan je behoeften aanpast, lijdt steevast tot slaapproblemen.  Een aangepaste matras ondersteunt je lichaam waar dat nodig is.

Op de website van Hypnia word je in je keuze begeleid via een vragenlijst.  In zes stappen kan je bepalen welke matras het beste bij jouw voorkeuren en beperkingen aanleunt.  Je kan ook via een chat, e-mail of per telefoon contact opnemen met een klantenadviseur.

De matrassenwereld is een ware jungle.  Springveren matrassen, pocketveren, latexschuim, traagschuim, natuurlijke vezels, noem maar op, …!  Met zoveel mogelijkheden denken we jammer genoeg vaak niet voldoende na over wat we net nodig hebben. En dat is zonde, want een goed matras helpt je in slaap te vallen én door te slapen.

Voor je op zoek gaat naar een matras denk je best eerst na over je slaaphouding en behoeften.  Besteedt daarom tijd en moeite in het kiezen van je (Hypnia) droommatras!

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.