Natuurlijke behandeling osteoporose met vitaminen, mineralen en kruiden
Spread the love

Natuurlijke behandeling van osteoporose of botontkalking kan deze veel voorkomende aandoening verzachten en zelfs voorkomen. Osteoporose, ook wel bekend als botontkalking, is een aandoening waarbij de botten dunner en zwakker worden. Dit kan leiden tot een verhoogde kans op breuken en andere verwondingen. Het is een veel voorkomende aandoening bij oudere mensen, vooral vrouwen na de menopauze.

In dit artikel bespreken we wat osteoporose is, welke oorzaken en symptomen er zijn en hoe natuurlijke behandeling van osteoporose eruit om deze aandoening te voorkomen.

Wat is osteoporose?

Osteoporose is een aandoening waarbij de botten langzaam hun dichtheid verliezen. Dit betekent dat ze fragieler worden en gemakkelijker breken dan normaal gesproken het geval zou zijn.

Botweefsel wordt constant vernieuwd in ons lichaam door middel van het afbreken van oude botcellen en het aanmaken van nieuwe botcellen. Bij osteoporose verloopt dit proces echter niet zoals het hoort. Daardoor wordt er meer botweefsel afgebroken dan er aangemaakt wordt. Natuurlijke behandeling van osteoporose of botontkalking geeft je de meeste garantie om deze aandoening te voorkomen.

Deze vitaminen, mineralen en eiwitten helpen tegen osteoporose:

De beste kruiden tegen osteoporose of botontkalking:

Oorzaken van osteoporose

Er zijn verschillende oorzaken voor het ontstaan van osteoporose. Eén belangrijke factor is leeftijd. Naarmate we ouder worden, neemt namelijk de dichtheid van onze botten af. Ook hormonale factoren spelen een rol bij het ontstaan van deze aandoening. Zoals bij vrouwen na de menopauze waarbij hun oestrogeengehalte daalt. Dat kan leiden tot botverlies.

Bepaalde geneesmiddelen

Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen zoals corticosteroïden bijdragen aan het ontstaan van osteoporose. Dit type medicatie wordt regelmatig gebruikt bij de behandeling van ontstekingen en auto-immuunziektes.

Andere risicofactoren

Andere risicofactoren die osteoporose kunnen veroorzaken zijn onder andere roken, te weinig beweging, alcoholgebruik en een tekort aan bepaalde nutriënten zoals calcium en vitamine D.

Symptomen osteoporose

In het beginstadium van osteoporose treden er vaak geen symptomen op. Pas wanneer de aandoening verergert kan dit leiden tot symptomen zoals rugpijn of pijn in de nek, heupen of polsen. Er kan ook sprake zijn van verminderde lengte doordat de ruggengraat doorbuigt. Bij een breuk kan ook zwelling optreden en soms zelfs bloeduitstorting.

Natuurlijke behandeling van osteoporose

Gelukkig zijn er verschillende natuurlijke middelen die kunnen helpen bij het voorkomen of behandelen van osteoporose, vooral:

Calcium

Calcium is één van de belangrijkste bouwstenen van onze botten. Een dagelijkse inname van 1000 tot 1200 mg is aanbevolen voor volwassenen boven de 50 jaar. Dat voorkomt botverlies te voorkomen en helpt bij het behoud van sterke botten.

Calcium vind je vooral in:

  • Zuivelproducten
  • Groene bladgroenten: dat zijn vooral spinazie, andijvie, spruitjes, alle soorten groene kolen, broccoli, bloemkool, Chinese kool, tuin- en waterkers
  • Onbewerkte noten: vooral amandelen
  • Vette vis: voornamelijk wilde zalm, tonijn, paling, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en ansjovis

Je kunt dit gezond eetpatroon met veel calcium extra ondersteunen met een voedingssupplement calcium.

Vitamine C

Uit onderzoek is gebleken dat vitamine C onmisbaar is voor sterke botten. Vitamine C krijgen we binnen door gezonde voeding, vooral groenten en fruit. Ook aardappels zijn rijk aan vitamine C.

Natuurlijke behandeling van osteoporose: vitamine D

Vitamine D helpt calcium beter op te nemen uit onze voeding. Dat is wat onmisbaar voor de vorming van sterke botten. We maken deze vitamine alleen onderhuids aan door het zonlicht. Dagelijks een half uurtje wandelen, lopen of fietsen is nodig voor de aanmaak van voldoende vitamine D, maar dit is niet altijd voldoende. Voedingsmiddelen die vitamine D bevatten zijn onder andere vette vis en eieren.

Vitamine K2

Vitamine K2 is een belangrijke nutriënt voor gezonde botten. Het helpt namelijk om calcium naar onze botten te transporteren en hierdoor het risico op osteoporose te verkleinen.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine K2 zijn onder andere gefermenteerde sojaproducten zoals natto, kaas en eigeel.

Alle gezonde vitaminen zoals vitaminen, mineralen, voedingsvezels en eiwitten krijg je in voldoende hoeveelheden binnen met een evenwichtig samengestelde multivitamine.

Natuurlijke behandeling van osteoporose: Magnesium

Magnesium speelt een belangrijke rol bij de opname en het gebruik van calcium. Het helpt ook bij het behoud van sterke botten. Het vermindert tegelijk ontstekingen die kunnen leiden tot botverlies.

Magnesiumrijke voedingsmiddelen zijn vooral:

  • Ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten
  • Zaden
  • Volkoren granen
  • Groene bladgroenten

Hoogwaardige eiwitten

Vooral dierlijke eiwitten hebben een negatieve invloed op osteoporose. Hoe meer dierlijke eiwitten, hoe hoger de uitscheiding van calcium. Iemand die veel dierlijke eiwitten eet, heeft meer calcium nodig.

Een onvoldoende eiwitinname is echter nog slechter voor onze botten. Vijftig procent van je botvolume wordt namelijk gevormd uit eiwitten. En ook voor behoud van je spiermassa (belangrijk bij osteoporose) is eiwit heel belangrijk.

Natuurlijke behandeling van osteoporose of botontkalking: Plantaardige eiwitten

Om osteoporose of botontkalking te voorkomen of te verminderen heb je dus plantaardige eiwitbronnen nodig. Belangrijke bronnen van plantaardige eiwitten zijn vooral:

  • Groenten: voornamelijk broccoli, boerenkool, kiemen, bloemkool en spinazie
  • Peulvruchten: zoals erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, maïs, linzen en kikkererwten
  • Onbewerkte noten en zaden
  • Rauwe cacaopoeder
  • Volkorengranen

Alle gezonde vitaminen zoals vitaminen, mineralen, voedingsvezels en eiwitten krijg je in voldoende hoeveelheden binnen met een evenwichtig samengestelde multivitamine.

Meer beweging

Regelmatige beweging helpt bij het behoud van sterke botten. Het stimuleert namelijk de dichtheid van onze botten. Vooral krachttraining en wandelen, joggen en fietsen helpt ons hierbij.

Conclusie: gezond eet- en levenspatroon

Osteoporose is een aandoening die vooral bij ouderen veel voorkomt, maar ook op jongere leeftijd kan ontstaan. Gelukkig zijn er verschillende natuurlijke middelen die kunnen helpen bij het voorkomen of behandelen van deze aandoening zoals calcium, vitamine D, magnesium en vitamine K2.

Een gezonde levensstijl met voldoende beweging en een evenwichtige voeding zijn hierbij erg belangrijk.

By Redactie

Hallo,Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie.Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op redactie@mail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Optimized by Optimole