Mineralen die helpen afvallen en onze gezondheid verbeteren

Spread the love

Mineralen die helpen afvallen en onze gezondheid verbeteren zijn minstens even belangrijk als vitaminen. Toch worden ze nog teveel over het hoofd gezien. Mineralen zijn echter even essentieel en onmisbaar voor het goed functioneren van ons lichaam. Zeker als we iets aan ons gewichtsprobleem willen doen. We beschikken over vijftien essentiële mineralen en spoorelementen. Bij een tekort aan sommige mineralen dreigen er gezondheidsproblemen en val je weinig of niet af.

Wat betekenen mineralen voor onze gezondheid en in welke voeding zijn ze vooral aanwezig?

Mineralen zijn anorganische stoffen die zorgen voor het goed functioneren van ons metabolisme of vetverbranding. Deze laatste heeft een grote invloed op de mate waarin we opgeslagen vet verbranden en ons overgewicht verliezen. Spoorelementen zijn mineralen die we in kleine waar hoeveelheden nodig hebben. Anderen hebben we in grotere hoeveelheden nodig. Dat zijn de macro-elementen zoals calcium, magnesium en fosfor. De overige spoorelementen zijn dan de micro- elementen.

Mineralen die helpen afvallen

We hebben de beschikking over meerdere soorten mineralen. De meest bekenden zijn ongetwijfeld:

  • Calcium
  • Chloor
  • Fosfor
  • Kalium
  • Natrium
  • Magnesium

Naast mineralen zijn er ook nog  spoorelementen. Deze hebben we in veel kleinere hoeveelheden nodig dan mineralen. De bekendste spoorelementen zijn:

  • Chroom
  • Fluoride
  • Jodium
  • Koper
  • Selenium
  • IJzer
  • Zink
  • Molybdeen
  • Mangaan

Lees ook: Vet verbranden tijdens je slaap door overdag de juiste voeding te eten

Andere stoffen zijn niet essentieel voor onze gezondheid. Velen zijn zelfs bij een verwaarloosbare hoeveelheid erg giftig zoals:

  • Arseen
  • Kobalt
  • Lithium
  • Lood
  • Nikkel

Mineralen die helpen afvallen: Macro en micro- elementen

Deze worden ingedeeld in macro en micro- elementen. Die zorgen voor:

  • De opbouw van zowel onze botten als onze tanden
  • Meer energie
  • Evenwichtige hormonen
  • Een goede hydratatie door onze watervoorraad op peil te houden
  • Een sterk immuunsysteem
  • Meer natuurlijke weerstand
  • Gezonde weefsels

Welke voeding levert de meeste mineralen

We maken zelf geen mineralen aan. Daarvoor zijn we vooral aangewezen op wat we dagelijks eten en drinken. Moeder natuur is dus onze belangrijkste leverancier. Precies zoals vitaminen zijn ook mineralen onmisbaar voor een goede gezondheid. Bij een gebrek aan mineralen zijn de meeste stofwisselingsprocessen onmogelijk.

Voeding rijk aan mineralen

Mineralen en spoorelementen krijgen we binnen met wat we dagelijks eten en drinken. Welke invloed hebben al deze gezonde stoffen en in welke voeding vind je ze terug? Een overzicht.

Calcium

Resultaten van meerdere grootschalige onderzoeken tonen aan dat calcium je makkelijker doet afvallen. Dit mineraal verhoogt namelijk je lichaamstemperatuur. Dat stimuleert je  stofwisseling waardoor je meer opgeslagen vet verbrandt. Hoe meer calcium in je vetcellen aanwezig is, hoe meer vet je verbrandt. Calcium vind je vooral in kaas, sesamzaad, chiazaad en in vette vissoorten, vooral wilde zalm, makreel en sardienen.

Mineralen die helpen afvallen: IJzer

Komt in onze voeding voor als heemijzer en als non- heemijzer. We nemen heemijzer makkelijker op dan non-heemijzer uit plantaardige producten. IJzer zorgt voor de vorming van rode bloedlichaampjes. Die brengen zuurstof van onze longen naar onze weefsels en organen. IJzer zorgt ook voor een sterk immuunsysteem. Heb je vaak last van duizeligheid, een verminderde concentratie, of bloedarmoede? Dan is de kans groot dat je een tekort aan ijzer hebt. Dit mineraal is vooral aanwezig in brood, vlees en vleeswaren en minder in groene bladgroenten, in alle soorten sla, in broccoli, groene koolsoorten en in tuin- en waterkers. Eet je dagelijks minder dan 300 gram verse rauwe of gekookte groenten? Dan kun je je voorraad ijzer aanvullen met een natuurlijk voedingssupplement.

Chroom

Chroom speelt een belangrijke rol bij onze vetstofwisseling en het handhaven van een stabiele bloedsuikerspiegel. Bij een onstabiele bloedsuikerspiegel verbetert chroom de werking van insuline. Zo kan zelfs diabetes of suikerziekte voorkomen worden. Belangrijk is ook dat we door dit mineraal in een gezond eetpatroon in te passen van een suikerverslaving afraken. Eet dan zoveel mogelijk natuurlijke voeding met complexe, trage koolhydraten zoals volkorenproducten (alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren, zilvervliesrijst en bruine rijst). Combineer dit dagelijks met een natuurlijk voedingssupplement met een hoge dosis chroom. Dit mineraal zorgt ook voor een gezonde schildklier.

Chroom doet ons ook makkelijker afvallen

Chroom in een gezond en natuurlijk voedingspatroon helpt ons ook makkelijker afvallen. Dit mineraal heeft namelijk een positieve invloed op onze koolhydraat en vetstofwisseling. Het regelt onze vetverbranding en ons hongergevoel. Je vindt chroom vooral in: zuivelproducten zoals melk en kaas en minder in aardappelen, peulvruchten (erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten), in broccoli, allerlei graanproducten, in volkorenbrood, biergist, rietsuiker, in vlees, groenten en in lever.

Magnesium

Magnesium wordt niet voor niets hét stresshormoon genoemd. Het is namelijk dé voeding voor onze hersenen. In combinatie met calcium zorgt het voor meer evenwicht tussen spanning en ontspanning. Stress is een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht. Magnesium geeft rust werking en ontspant zowel onze spieren als bloedvaten.  Calcium zorgt voor spierontspanning. Verder verhoogt magnesium onze natuurlijke weerstand tegen geestelijke en lichamelijke spanningen, reguleert het ons hartritme en onze bloeddruk, helpt tegen vermoeidheid en verbetert onze slaapkwaliteit.

Magnesium versterkt onze botten en beschermt tegen osteoporose

Verder regelt magnesium onze energiestofwisseling, de overdracht van de zenuwprikkels, de opbouw van de beenderen, de productie van eiwitten (belangrijk als je makkelijker wilt afvallen) en het calcium-, koper-, zink-, kalium- en vitamine D-gehalte in ons lichaam. Magnesium helpt ook bij:

  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Stijve en pijnlijke spieren en spierkrampen
  • Astma
  • Hoofdpijn en migraine
  • Diabetes
  • Een goede spijsvertering en een gezonde darmflora

Lees ook: Meer spieren kweken en vet verbranden voor een platte buik

Mineralen die helpen afvallen: Chloride

Zorgt samen met natrium en kalium voor een evenwichtige vochtbalans en voor een betere vertering van eiwitten.  Chloride en natrium is vooral aanwezig in zout en in zuurkool

Mineralen die helpen afvallen: Fosfor

Fosfor is betrokken bij de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten en dus ook bij de energievoorziening van het lichaam. Ingepast in een gezond eetpatroon doet dit mineraal je makkelijker afvallen en meer vet verbranden. Een tekort aan fosfor kan leiden tot anorexia, bloedarmoede, prikkelbaarheid, concentratieverlies, algemene malaise, nierstenen, pijn in botten, spieren en gewrichten en hogere gevoeligheid voor infecties.

Fosfor beschermt ook tegen osteoporose

Fosfor zorgt samen met calcium voor stevige botten en een sterk gebit. Dit mineraal is ook onmisbaar voor onze vet- en eiwitstofwisseling en voor de resorptie van koolhydraten. Fosfor maakt ook deel uit van ons DNA. Je vindt fosfor vooral in melk, vette vis, vlees en in brood. Fosfor doet vaak ook dienst als kunstmatig bindmiddel in veel voedingsproducten.

Jodium

Staat in voor de goede werking van onze schildklier. Een slecht werkende schildklier veroorzaakt vaak overgewicht. Die produceert meerdere hormonen die belangrijk zijn voor onze stofwisseling, groei en ontwikkeling van ons zenuwstelsel. Belangrijke bronnen van jodium zijn (zee)water, spinazie, vis en schaal- en schelpdieren zoals oesters, mosselen, krab en garnalen. Dit mineraal wordt vaak ook aan sommige voedingsproducten toegevoegd, vooral aan brood, margarines en aan bak- en braadproducten.

Kalium

Is onmisbaar voor een goede werking van al onze lichaamscellen, weefsels en organen. Kalium speelt ook een belangrijke rol bij het samentrekking van onze spieren. Gezonde en goed werkende spieren helpen ons meer vet te verbranden en makkelijker af te vallen. Ze verbruiken namelijk ook energie (calorieën) zelfs in rust en tijdens onze slaap. Het zorgt samen met natrium en chloor voor een goede vochthuishouding en zorgt voor een gezonde bloeddruk. Voeding met relatief veel kalium aan boord zijn aardappelen, brood, melk en melkproducten, vlees en bewerkt vlees, verse groenten en vruchten.

Koper

Dit spoorelement is belangrijk bij de vorming van bindweefsel en botten. Het zorgt ook voor de aanmaak van pigmentcellen voor haar en huid en versterkt ons natuurlijk afweersysteem. Koper vergemakkelijkt ook de opname van ijzer. Een tekort aan koper is vaak een oorzaak van ijzertekort. Je vindt koper vooral in onbewerkte noten, in orgaanvlees (lever en niertjes), zeevis, schaal- en schelpdieren, graanproducten, in fruit en in cacaoproducten met minstens 85 procent rauwe cacao.

Lees ook: Chocolade eten voor een betere gezondheid en gewicht + Recepten

Mineralen die helpen afvallen: Mangaan

AIs onderdeel van enkele enzymen die betrokken zijn bij de stofwisseling van energie, aminozuren, koolhydraten en cholesterol. Het beschermt onze lichaamscellen tegen beschadiging en helpt bij stress en zorgt voor sterke botten. Dit mineraal wordt ook aangeraden bij osteoporose en regelt onze energievoorraad. Mangaan komt voor in groene bladgroenten, vers fruit, in alle volkoren granen en graanproducten, in thee, zilvervliesrijst, onbewerkte noten, in vlees en in vette vis

Molybdeen

Regelt onze stofwisseling van koolhydraten en vetten. Dit proces speelt een belangrijke rol bij het verbranden van vet. Molybdeen is ook belangrijk voor een normale groei en ontwikkeling. Je vindt het vooral in graanproducten, tarwekiemen en pitten en noten.

Selenium of seleen

Als sterk antioxidant beschermt dit mineraal ons tegen allerlei schadelijke stoffen die zich in onze cellen en spieren verzamelen. Selenium is zowel aanwezig in voeding van dierlijke als plantaardige oorsprong

Zink

Speelt een rol bij de opbouw van eiwitten en bij de groei en vernieuwing van onze lichaamsweefsels. Het zorgt ook voor gezonde botten, haar en huid. Het vergroot onze vruchtbaarheid en versterkt ons immuunsysteem. Zink helpt koolhydraten afbreken waardoor je makkelijker afvalt. Je vindt zink in haring, vlees, rijst, volkorenbrood en in peulvruchten

Voldoende gezonde voedingsstoffen en mineralen eet je alleen in een gezond en natuurlijk eetpatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!  

Gezond vetpercentage

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.